В СБУ настають великі зміни. Таку обіцянку українцям днями дав президент Петро Порошенко, виступаючи на урочистостях з нагоди 25-річчя створення Служби безпеки України. За словами президента, українська спецслужба буде реформована з урахуванням кращих практик членів ЄС і НАТО і позбудеться від невластивих для неї функцій. Що зміниться в роботі СБУ, розбирався "Апостроф".

Три "кити" реформи

Для запозичення євродосвіду в січні минулого року при СБУ була створена міжнародна консультативна група. До неї увійшли представники Консультативної місії ЄС з реформування сектору громадської безпеки та іноземні радники при Офісі зв'язку та Центрі інформації НАТО в Україні. За рік роботи міжнародна група розробила концепцію реформування СБУ і подала його на затвердження в РНБО. До сьогоднішнього дня концепція ще не затверджена, але президент пообіцяв розглянути її "незабаром", поділившись деякими деталями документа.

Отже, головне перетворення в СБУ – зміна підслідності справ. "Передбачається, що окремі функції Служби безпеки України, не властиві класичним спеціальним службам, будуть поступово передані в інші правоохоронні органи, - заявив Порошенко. – Так, до Національного антикорупційного бюро, Державного бюро розслідувань і Національної поліції України поступово перейдуть розслідування деяких посадових злочинів, злочинів, вчинених організованими злочинними угрупованнями".

Згідно зі стратегією нацбезпеки, затвердженою ще у травні 2015 року, СБУ залишаться злочини проти основ національної безпеки, наприклад, нейтралізація сепаратистських і екстремістських рухів в Україні та контроль у сферах боротьби з тероризмом, економічної, інформаційної та кібернетичної безпеки.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Дійсно, розмежування підслідності справ СБУ напрошувалося вже давно. Якщо відкрити офіційний сайт відомства, можна побачити повідомлення про ліквідацію української спецслужбою в регіонах нарколабораторій, затримання корупціонерів, контрабандистів і виробників підпільного алкоголю. Злочини серйозні, але не мають ніякого відношення до нацбезпеки країни.

"СБУ має займатися питаннями державної безпеки, а не всіма проблемами, які є в суспільстві, - говорить "Апострофу" екс-голова Служби зовнішньої розвідки України Микола Маломуж. – Дійшло вже до того, що СБУ стала аналізувати, які ліки закуповуються міжнародними організаціями і наскільки правомірно. Це просто абсурд. Не спецслужби повинні цим займатися".

Другий "кит" реформи – це посилення контррозвідувальної діяльності нашої спецслужби і розвиток агентурної мережі. "І ця складова Служби повинна бути піднята на порядки вище, як того вимагають реальні зовнішні загрози Україні, зокрема активізація антиукраїнської діяльності російських спецслужб, яка наочно проявилася в останні дні", - пояснив Порошенко.

Нарешті, третій принцип реформи – створення механізму контролю за СБУ з боку громадськості і парламентаріїв. На цьому принципі неодноразово наполягали іноземні радники міжнародної консультативної групи. "Спецслужба не повинна бути підконтрольна комусь одному, нехай навіть і президенту. Вона служить суспільству, тому повинні бути розроблені механізми контролю: громадський, парламентський і державний. Парламентський контроль має бути обов'язково", - підкреслив Маломуж.

Чому тягнуть

Але, за словами експерта, саме принцип підконтрольності СБУ є наріжним каменем змін в нашій спецслужбі і головною причиною, чому концепція реформування досі припадає пилом в РНБО без розгляду. "Якщо провести цю реформу, ні президент, ні політики не зможуть давати СБУ особистих вказівок. Але перші особи держави хочуть продовжувати використовувати СБУ як "опудало". Це основна причина, з якої реформи не були проведені ні при попередньому президентові, ні при цьому", - резюмував Маломуж.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Більш того, очікувати, що силовики ефективно реформують самі себе, щонайменше наївно. "Окрім відсутності політичної волі потрібно розуміти, що реформи СБУ віддані на відкуп самим керівникам цього силового відомства, а жодне відомство чи організація успішно реформувати сама себе не в змозі", - пояснив "Апострофу" співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Олексій Мельник.

Дійсно, після Майдану в СБУ не поспішали з радикальними змінами самих себе, як це сталося, наприклад, у МВС. Але діяльність МВС набагато більш публічна і ревно відстежується суспільством, відповідно, показати країні картинку реформ було важливо і політично правильно. Єдина реформа, яка була проведена в СБУ за три роки, це зміна прізвищ. Валентина Наливайченко змінив його заступник Василь Грицак, якого ЗМІ називали "людиною Порошенка". Грицак ж вичистив з служби "агентів Кремля", яких за словами Порошенка накопичилося більше 2 тисяч.

Однак серед причин затримки реформи СБУ експерти виділяють не тільки політичні, але і професійні. "Проблема в тому, що новостворені силові органи (НАБУ, Держбюро розслідувань, - "Апостроф") ще не запрацювали на повну силу і підмінити СБУ зараз просто нікому", - додав Олексій Мельник.

За словами Миколи Маломужа, для реформування СБУ "з урахуванням кращих практик членів ЄС і НАТО" Україні могла б підійти модель роботи спецслужби Великобританії МІ5. "Ізраїльська система також досить ефективна, особливо в період постійних військових або терористичних загроз. Це провідні спецслужби, які мають хорошу практику і ефективну модель діяльності по загрозам", - підкреслив експерт.

Грицак залишається?

У контексті реформи СБУ постає логічне питання: чи зможе залишитися на своїй посаді в оновленому відомстві Василь Грицак, особливо після того, як спецслужби проморгали вбивство в самому центрі столиці екс-депутата Держдуми Дениса Вороненкова. Тим більше що інформація про заміну Грицака стала з'являтися в ЗМІ ще в лютому.

"Останнім часом СБУ не справляється з елементарними питаннями безпеки країни, - стверджує політолог Андрій Бузаров. – Наприклад, особливо важливому свідку Вороненкову не була надана нормальна охорона, багато питань щодо вибухів у Балаклії, плюс постійні промахи СБУ в частині кооперації з іншими силовими відомствами. Тому велика ймовірність, що голову СБУ найближчим часом змінять. Не обов'язково, що Грицак піде в політичне забуття, його просто переведуть на іншу роботу".

"Це не буде гучне звільнення зі скандалом. Це буде тиха і почесна відставка", - погоджується політолог Руслан Бортник.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Але за словами експерта інституту аналізу та менеджменту політики Миколи Спиридонова, в умовах, коли збереження влади для президента виходить на перший план, звільняти лояльного главу СБУ немає сенсу. "Завдання президента контролювати силові органи, адже соціально-економічна ситуація погіршується, тому зберегти владу можна за умови контролю над силовиками. Більше занепокоєння у нього викликає Аваков, який намагається грати в свою гру, а голова СБУ не був помічений у проведенні власної політики", - зазначив Спиридонов.

Правда, замінити одного лояльного главу спецслужби на іншого для президента не буде важко.