Доцент Університету ДФС України, автор програми "Від нестабільності до гармонії" Андрій Гмирін переконаний, що для успішної детінізації економіки слід використовувати не тільки "адміністративно-податковий батіг", а й стимули для бізнесу.

Свої пропозиції експерт виклав в блозі на "Ліга Бізнес".

Андрій Гмирін прийшов до висновку, що уряди декларують політику детінізації бізнесу, але за допомогою каральних інструментів. Експерт згадує заяви екс-прем'єра Гончарука, який оголосив 2020 "Роком виведення вітчизняної економіки з тіні". І зазначає, що основним інструментом детінізації той бачив посилення силового контролю над бізнесом: "Держоргани виконують роль інквізитора. Перевірити, накласти штраф, відкрити виробництво, закрити підприємство - формула детінізації в розумінні чиновників", - констатує Гмирін.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

picture

Посилення санкцій створює умови для збільшення хабарів: "Детінізувати економіку за допомогою тільки санкцій, все одно, що виховувати дітей батогами", - іронізує експерт-науковець.

На його думку, якщо бізнес працює, створює робочі місця, платить податки, держоргани повинні допомогти йому легалізуватися.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Аналітик переконаний, що детінізацію економіки слід починати зі створення прозорих правил гри. Восени 2019 він з економістами подав до парламенту програму реформування податкової системи "Від нестабільності до гармонії". Один з її пунктів стосується питання легалізації тіньових доходів. Починати цей шлях треба з впровадження "нульової декларації", вважає експерт.

"У світі є позитивний і негативний досвід легалізації доходів. В Італії у 2000 необхідно було заплатити 2,5% від вартості легалізованого майна, в країну повернулися понад 60 млрд євро. Ірландія в 1988 році - за 10 місяців можна було оплатити заборгованість по податку без штрафних санкцій. Казна отримала $1,5 млрд або 2,5% ВВП. А ось в Бельгії в 2004 і в Грузії в 2005 податкова амністія провалилася", - пише Андрій Гмирін.

Вчений зазначає, що досвід України буде успішним, якщо дотримати наступні умови:

1. Держава повинна володіти базою декларантів, для цього необхідно провести перепис населення;

2. Слід створити зручний електронний сервіс для обслуговування платників податків;

3. Громадяни мають бути впевнені, що законодавство в амністії доходів не буде змінено;

4. Умови оподаткування капіталів і доходів після амністії мають бути подані суспільству до початку легалізації;

5. При легалізації капіталів невідомого походження ставки оподаткування мають бути низькими (максимум 5%). Після закінчення терміну подачі "нульової декларації" ставку слід підвищити;

6. Для інвесторів з амністованим капіталом необхідно створити пільгові умови;

7. Необхідно встановити преференції для іноземного капіталу при поверненні в країну;

8. Легалізації не можуть підлягати капітали, які мають корупційне походження;

9. Законодавство повинно гарантувати, що особи, які скористалися можливістю амністії, не будуть підлягати переслідуванням з боку держави. Повинна бути гарантована конфіденційність інформації про легалізовані капітали.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

За словами Андрія Гмиріна, у нього і колег є ряд пропозицій щодо реформи системи по зниженню тиску на бізнес, оптимізації податкових органів, створення єдиної інформаційної системи, що мінімізує кількість перевірок і автоматично дозволить відстежувати ризикові операції.

"Україні потрібно відновлювати інвестиційну привабливість, і нам не обійтися без кардинальних змін. Ні в якому разі ці зміни не повинні обмежуватися каральними заходами. Реформи потрібно здійснювати, навіть якщо це не подобається чиновникам або бізнесу, яким вигідно, щоб працювала виключно "каральна машина" і можна було б отримувати дохід від схем "уникнення санкцій", - робить висновок Андрій Гмирін.