Зміна території України можлива лише через всеукраїнський референдум, однак в умовах воєнного стану його проведення неможливе — російські вимоги щодо референдуму є свідомо нереалістичними та спрямованими на затягування процесу.

Про це в ефірі телеканалу "Апостроф" заявив експерт із конституційного права Богдан Бондаренко.

Він нагадав, що відповідно до статті 73 Конституції України питання зміни території вирішується виключно всеукраїнським референдумом, однак для цього передбачена складна багаторівнева процедура.

Continue after commercial
ADVERTISING

За його словами, у разі гіпотетичного розгляду питання зміни території спершу має бути укладена міждержавна угода, підписана від імені України, зокрема президентом, далі — її ратифікація Верховною Радою, і лише після цього — винесення питання на всеукраїнський референдум.

 

"В умовах воєнного стану це все сенсу немає обговорювати, тому що ми не можемо проводити жодні референдуми в умовах воєнного стану", — зазначив Бондаренко.

Continue after commercial
ADVERTISING

 

Він звернув увагу, що навіть сама процедура підготовки референдуму потребує значного часу — від 60 до 90 днів, і це за умови повної безпеки та стабільної ситуації.

Експерт наголосив, що референдум щодо зміни території України ніколи раніше не проводився, а відповідна конституційна норма закладена як запобіжник від втрати територіальної цілісності.

Він також детально пояснив, що організація голосування в умовах війни стикається з низкою невирішених проблем — від безпекових ризиків і зруйнованих виборчих дільниць до мільйонів внутрішньо переміщених осіб та голосування громадян за кордоном.

 

"Голосування — це не один день, коли ми приходимо і кидаємо в урну бюлетень", — наголосив експерт.

 

Бондаренко пояснив, що стаття 157 Конституції, яка забороняє зміни, спрямовані на ліквідацію незалежності чи порушення територіальної цілісності, формально не суперечить статті 73. Конституція не містить конкретного опису кордонів у кілометрах, а питання території визначається загальними принципами. Водночас потенційна суперечність може виникати зі статтею 2 Конституції, яка закріплює принцип цілісності та недоторканності території України.

Експерт наголосив, що нинішні заяви про референдум є радше елементом політичного тиску, а не реальним шляхом до врегулювання ситуації. Він підкреслив, що Росія свідомо висуває вимоги, які не можуть бути реалізовані, не розраховуючи на реальні домовленості.

 

"Ключова проблема полягає в тому, що одна зі сторін — Російська Федерація — не шукає відповіді на ці питання. Вони не зацікавлені в мирному процесі", — підсумував Богдан Бондаренко.

 

Continue after commercial
ADVERTISING

Раніше "Апостроф" повідомляв, що Президент України Володимир Зеленський висунув перспективу винесення питання про територіальний контроль на сході країни на референдум, оскільки Київ зазнає зростання тиску з боку Сполучених Штатів, щоб погодитися на умови нового мирного плану щодо припинення війни. Зеленський наголосив, що рішення має ухвалювати український народ.

Питання українських територій зараз активно обговорюється між Вашингтоном, Києвом і Москвою в межах пошуку можливих умов для завершення війни. За словами Зеленського, США пропонували розглядати цей регіон як "вільну економічну зону", тоді як Росія хоче бачити його "демілітаризованим". Наразі американська сторона шукає прийнятний формат, але президент підкреслив, що багато залежить від ситуації на фронті та дій української армії.

Прессекретар російського диктатора Дмитро Пєсков заявив, що обговорення можливого референдуму щодо територій в Україні може бути "спробою створити паузу на фронті", на що Кремль "не піде".