Автопортрет мексиканської художниці Фріди Кало став найдорожчим твором, створеним жінкою, який коли-небудь продавали на аукціоні – картину продали за 54,7 мільйона доларів. Повідомляє CNN.
"El sueño (La cama)" – "Сон (Ліжко)" – отримала цей титул на Sotheby’s у Нью-Йорку, перевищивши попередній рекорд, що належав американській художниці Джорджії О’Кіфф. Її роботу "Jimson Weed/White Flower No.1", яка раніше висіла у Білому домі, продали у 2014 році за 44,4 мільйона доларів.
Напередодні портрет Елізабет Ледерер, створений Клімтом, продали за 236,4 млн доларів – відтепер це другий найдорожчий витвір серед чоловіків-митців, проданий на аукціоні.
Сюрреалістичний автопортрет Кало, який продав приватний колекціонер, оцінили в 40–60 мільйонів доларів. Інший автопортрет художниці "Diego y yo" ("Дієго і я") раніше посідав друге місце серед найдорожчих робіт авторок після продажу на тому ж аукціоні Sotheby’s у Нью-Йорку в 2021 році.
Після того продажу картина стала найдорожчим твором латиноамериканського мистецтва. Тепер її перевершив новий продаж Кало, і вона опустилася на друге місце – та на третє серед найдорожчих робіт, створених жінками.
Перед аукціоном картина, яку не бачили публічно майже три десятиліття, була представлена у Лондоні, Абу-Дабі, Гонконгу, Парижі та Нью-Йорку.
Читайте також: Майже століття не бачила світ: у Парижі виставлять на аукціон картину Рене Маґрітта "Чорна Магія".
На картині Кало лежить на ліжку, що пливе на тлі блідого блакитного неба. Зелені в’юнкі пагони огортають її тіло, а над нею лежить скелет, обмотаний динамітом і з букетом сухих квітів у руках.
Ліжко було постійним мотивом у творчості Кало. Вона проводила тривалі періоди в ліжку через хронічний біль після майже смертельної аварії автобуса та численних операцій.
Під час тривалого відновлення після аварії родина встановила спеціальний мольберт і прикріпила дзеркало до балдахіна ліжка, щоб художниця могла малювати лежачи.
"Я не мертва і маю причину жити. Ця причина – малювання", – писала вона того часу.
Кало створила цю роботу у 1940 році – непростому для себе періоді. Того року вона вдруге вийшла заміж за художника Дієго Ріверу після розлучення роком раніше.
Також того ж року був убитий її колишній коханець, російський революціонер єврейського походження Лев Троцький. Згідно досліджень деяких істориків, Троцький був "мабуть, найбільш проукраїнськи налаштований".
У листі до CNN перед аукціоном Анна Ді Стазі, голова відділу латиноамериканського мистецтва в Sotheby’s, зазначила, що "El sueño (La cama)" була "однією з небагатьох робіт такого рівня, які все ще залишаються у приватних руках".
"Фріда Кало займає абсолютно унікальне місце в історії мистецтва. Між людьми та її роботами існує майже духовний зв’язок – вони дуже особисті, але водночас універсальні. Ми бачимо це цього сезону, коли El sueño (La cama) експонувалася у світі, і черги стояли до входу", – сказала вона.
"Ця картина має всі ознаки фірмової Фріди – автопортрет, сюрреалістичні образи, а найголовніше – психологічну інтенсивність і відчуття взаємодії між художницею та глядачем".
Картина увійшла до приватної колекції "Exquisite Corpus". До неї увійшли понад 80 сюрреалістичних картин, рисунків і скульптур, зокрема роботи Рене Магрітта та Сальвадора Далі.
Довідка про Фріду Кало
Фріда Кало (6 липня 1907 – 13 липня 1954) – мексиканська художниця, чия творчість поєднувала особисті переживання та національну ідентичність.
Фріда тривалий час була прикута до ліжка – після тяжкої аварії в підлітковому віці вона усе життя страждала від хронічного болю і багаторазових операцій.
Вона дуже хотіла стати матір’ю, але зазнала кількох невдалих вагітностей, і тема викиднів стала однією з центральних у її творчості. У своїх роботах вона говорила про втрату, жіночу тілесність, внутрішню силу та пошук себе.
У картині "Лікарня Генрі Форда" ("Henry Ford Hospital") Фріда прямо зображає свій досвід, показуючи себе на лікарняному ліжку з символічними предметами довкола.
Важливою частиною її долі були стосунки з художником Дієго Ріверою. Їхній шлюб був буремним, сповненим зрад і пристрасті, але водночас вони глибоко впливали на творчість одне одного. Кало двічі виходила заміж за Ріверу і розлучалася з ним, а їхнє партнерство стало легендою мексиканського мистецтва.
Тема подружніх переживань із Дієго також відображена у роботі "Дві Фріди" ("The Two Fridas"), де дві версії художниці тримають одна одну за руку, символізуючи роздвоєність, яку вона проживала у стосунках.
Важливе місце у творчості Кало займає самоідентифікація. Мисткиня проходила через безперервний фізичний біль, зради чоловіка, нездійсненні мрії мати дитинчат – що супроводжувало її до кінця життя й постійно відображалося в створених роботах.
Раніше ми розповідали, що російські окупанти завершують роботи всередині маріупольського драмтеатру.
Цікаві новини для вас:
- Анімація "Я померла в Ірпені" авторки мультсеріалу "Пес Патрон" отримала нагороду Emile Awards 2025.
- Перша жінка сучасниця в Луврі: музей придбав роботи найдорожчої художниці Марлен Дюма для постійної колекції.
- Креативний тато зробив новонароджену дочку героїнею відомих картин, і це наймиліші шедеври.