У Києві відбулося відкриття виставки "Мушля. Передчуття" художниці Олександри Мертенс. Проєкт об’єднує роботи, створені напередодні повномасштабної війни та в перший місяць після її початку, і є глибоко особистою рефлексією авторки на пережитий досвід.

"Робота, написана за два дні до війни. Тоді сам просився той червоний усередині – як рана, як передчуття", – говорить Олександра Мертенс про центральний твір виставки, який, вже опісля створення й початку повномасштабного вторгення, набув символічного значення.

Читайте також: "Олександр Мурашко. Київські вібрації": триває ще одна виставка присвячена живописцю та його взаємодії з рідним містом.

picture
Центральна робота експозиції "Мушля. Передчуття"
Фото: Нана Ковальова

"Більшість робіт, що будуть на виставці, створені в перший місяць війни, у березні 2022-го. Мені потрібно було сублімувати той жах, який я відчувала. Мушля стала пророцтвом, квітка – вибухом, а П’єта – розп’яттям з Богородицею", – зазначає художниця.

Олександра підкреслює, що ці роботи є для неї знаковими:

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

 "Ці роботи – мій символ. За останні роки я пережила глибоку творчу й особисту кризу, навіть думала покинути мистецтво. Але в перші дні війни раптом чітко відчула, хто я. Відчула, що можу переплавляти біль у щось живе й справжнє. Війна стала катарсисом, який змив усе зайве. Ці роботи – повернення до себе".

Продовження після реклами
РЕКЛАМА
picture
Виставка "Мушля. Передчуття"
Фото: Нана Ковальова

Виставка для художниці має особливе значення. Вона "двічі символічна": з одного боку – це вихід з кризи й повернення до творчості, з іншого – вихід з підпілля.

"Персональна виставка була 10 років тому, але в київському артпросторі я себе не презентувала", – говорить Мертенс.

Вона додає, що нинішній проєкт відчуває як цілісний концептуальний жест: "Це вже не просто виставка. Вона має внутрішню ідею і дуже сильне візуальне вираження".

picture
Праворуч – картина "П’єта"
Фото: Нана Ковальова

Окреме місце у виставці займає робота "П’єта" (Оплакування). Її ідея виникла ще у 2014 році після Майдану, але довгий час не знаходила пластичного рішення.

Картина з Богородицею поєднала колективні переживання минулих трагічних подій та сучасних.

Поруч представлені роботи з квітами, які спочатку були просто робчими рисунками до цієї роботи. Безіменна квітка, наприклад, народилися з особистих любовних переживань художниці. Разом з тим, сама Олександра зазначає, що вона може описувати будь-які складні, потужні й болісні переживання.

picture
Робота з сюжетом "сплячої", як реакція на новини опісля звільнення Київщини
Фото: Нана Ковальова

Окрему увагу в експозиції привертають роботи з образ "сплячої" – цей сюжет давно присутній у творчості Олександри Мертенс. Особливої форми він набув після оприлюднення новин про злочини, що стали відомі після звільнення Київщини.

"Був тоді від тих новин суцільний крик, бо я взагалі дуже складно сприймаю таке явище як зґвалтування. Сексуальне насиллля для мене найгірший злочин.", – зазначає вона.

picture
Образ "сплячої"
Фото: Нана Ковальова

Про Олександру Мертенс

Мисткиня народилася в Києві. Вона розповідає, що мистецтво супроводжує її з дитинства.

"Мистецтвом займаюся, мабуть, все життя. З легкої батькової руки я з 8 років по художніх школах, потім навчалась в академії мистецтв".

У 20 років їй вдалося порапити на розпис Михайлівського собору, що стало важливим професійним досвідом для "зеленої" художниці.

Після завершення навчання вона свідомо пішла у власні творчі пошуки.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Я зрозуміла, що отримала освіту, але я нічогісінько не знаю про творчість. У мене є величезне бажання бути художником, але в мене нема взагалі ідей, я не знаю, звідки вони беруться", – зізнається Олександра.

З часом вона почала самостійно вчитися працювати з власним внутрішнім станом і творчим процесом: "Зараз я себе розкачала так, що вони просто з’являються. Мені приємно розуміти, що мої зусилля дали плоди".

picture
Олександра Мертенс на виставці "Мушля. Передчуття"
Фото: Нана Ковальова

Говорячи про власний почерк, художниця наголошує, що він сформувався інтуїтивно: "Ці пошуки були просто як слідування своєму серцю".

За її словами, саме період глибокої кризи останніх 5-ти років став вирішальним: Олександра пережила дуже сильну творчу й особисту кризу, але якраз у цей період вона й змогла викристалізувати власний почерк.

"Все, що я відчувала й хотіла, набуло форми".

Виставка триває з 12 по 26 грудня 2025 року в арт-просторі Тлум за адресою вулиця Ярославська, 26, понеділок та вівторок – вихідні, вхід вільний.

Напередодні в Арт-просторі Tloom та Flowerbed Gallery тривала групова виставка "Вільні Стіни 3", у якій взяли участь понад 150 сучасних українських митців. 

Новини для вас: