Серед всезагальної радості з приводу надання Томосу українському православ'ю не можна забувати, що насилля - не християнський спосіб вирішення проблем, а людину не можна примусити до спасіння.
Таку думку висловив філософ Євген Бистрицький на своїй сторінці у Facebook.
"Надання Томосу породжує великий ентузіазм щиро віруючих та віруючих у традицію українського православ"я проти імперської церкви. Не всі щасливі. Холодні голови попереджають про можливість, отже – неприпустимість насилля, у тому числі політичного, у процесі об"єднання різних гілок однієї традиції в єдину ставропігійну помісну церков – загальнонаціональний "дім божій". Тому не зайве нагадати про приписи від Локка, батька європейського секулярного розуміння толерантності – від євангельського поняття "терпіння складностей від іншого", - пише він.
На думку Бистрицкого, не можна довіряти турботу про душу " "виборній світській владі".
"Це три основні аргументи: (1) ми не можемо передовірити контроль над та турботу за нашими душами навіть обраному начальству; (2) насильно людину не можна змінити для спасіння, тому що можна примусити підкорятись, але силою не змінити вірування; (3) навіть якщо примус і схиляє когось до такої суто умоглядної зміни, це не гарантує спасіння, оскільки немає нагоди вірити у начальство як надійного суддю у справі релігійної віри", - додав він,одначе, подякувавши владі за турботу про помісну церкву.
"Ми вдячні керівництву за турботу про спільну церкву. Втім, спасіння душі вже не справа начальства і будь-якого насильства. Це справа толерантності нашого обопільного поводження під час об"єднання і, отже, роз"єднання. Ми ж європейці, які повертають Європу собі", - підсумував філософ.
Як повідомляв "Апостроф", остаточне рішення про надання Томосу про автокефалію Українській православній церквіможе бути прийнято в кінці листопада під час наступного засідання синоду Константинопольського патріархату.