Саудівська Аравія стала новим покупцем зерна, вивезеного з тимчасово окупованого Криму, який перебуває під західними санкціями.

Про це йдеться у спільному розслідуванні Bellingcat та Lloyd’s List, що ґрунтується на аналізі супутникових знімків і даних автоматизованої ідентифікаційної системи суден (AIS).

Розслідувачі з’ясували, що суховантажне судно "Краснодар" (IMO 9296781) щонайменше двічі здійснювало перевезення зерна з терміналу "Авліта" в Севастополі до портів Саудівської Аравії у період з вересня по листопад 2025 року. У вересні судно зайшло до порту короля Абдалли, а в листопаді — до порту Джазан.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Після виходу з Джазана 23 листопада "Краснодар" пройшов Босфор і повернувся до Чорного моря, після чого наступного дня перестав передавати сигнал AIS на дев’ять днів. Подібні періоди зникнення з системи фіксувалися і під час попередніх рейсів.

У Bellingcat зазначають, що в обох випадках "Краснодар" був єдиним судном у районі з вимкненим AIS, що ставить під сумнів версію про масове глушіння сигналів. Супутникові знімки Planet Labs та Sentinel-2 також не підтвердили перебування судна в порту Кавказ, як про це заявляв орендар.

Натомість журналісти тричі зафіксували суховантаж поблизу терміналу "Авліта", зокрема 26 листопада — саме в період відсутності сигналу AIS. Ідентифікацію судна підтвердили характерні зовнішні ознаки та його довжина — 183 метри, згідно з даними російського судноплавного реєстру.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Судно перебуває в оренді російської компанії "Петрохліб-Кубань", одного з великих учасників зернового ринку РФ. У коментарі Bellingcat компанія заперечила свою причетність до експорту зерна з окупованих українських територій.

"Петрохліб-Кубань не здійснює діяльності в порту Авліта і не відвантажує там зерно. Уся продукція, яку ми експортуємо, має російське походження", — заявив представник компанії.

Також у компанії стверджують, що судно було завантажене ячменем у порту Кавказ, а перебої в роботі AIS пояснили військовим глушінням сигналів у Чорному морі.

Рейси "Краснодара" свідчать про те, що Саудівська Аравія приєдналася до переліку країн, які вже імпортували зерно безпосередньо з окупованого Криму. Раніше серед таких держав розслідувачі називали Іран, Сирію, Туреччину, Єгипет, Венесуелу, Лівію, а також контрольовані хуситами райони Ємену.

Загалом Bellingcat та інші медіа ідентифікували щонайменше вісім країн, які отримували зерно з кримських портів після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну.

Севастопольський порт і термінал "Авліта" перебувають під санкціями Європейського Союзу, Великої Британії та США, хоча окремих санкцій ООН щодо них не запроваджено. Україна вважає таке зерно незаконно привласненим і неодноразово закликала міжнародних партнерів відмовитися від його закупівлі.

Перший заступник міністра розвитку громад і територій України Альона Шкрум повідомила Bellingcat, що Київ системно відстежує експорт зерна з окупованих територій і порушував це питання у діалозі з Саудівською Аравією в межах Міжнародної морської організації.

"Ми отримали запевнення, що влада Саудівської Аравії активно протидіє ризикам, пов’язаним із діяльністю тіньового флоту та порушеннями міжнародного морського права", — зазначила вона.

За словами Шкрум, Україна й надалі співпрацюватиме з партнерами для ідентифікації суден і запровадження санкцій проти учасників незаконного експорту.

Нещодавно Служба безпеки України арештувала в Одесі судно, яке входило до "тіньового" флоту Росії та незаконно перевозило українську агропродукцію із тимчасово окупованого Криму.