Декілька місяців поспіль ціни на автомобільне паливо в Україні не змінювалися, проте восени ринок пального почав лихоманити – спочатку значно подорожчав дизель, а потім ціни почали зростати на скраплений автомобільний газ. "Апостроф" розбирався, що відбувається на вітчизняному ринку нафтопродуктів, і що буде з цінами на пальне до кінця року.

Епоха стабільності на ринку автомобільного палива України, судячи з усього, закінчилася.

Якщо з кінця жовтня на автозаправках дорожчав виключно дизель, тоді як ціни на інші види пального залишалися без змін, то в другій половині листопада лихоманити стало й котирування скрапленого газу.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Нагадаємо, ціни на дизпаливо в Україні – і у всій Європі – почали зростати з кінця минулого місяця. Так, 24 жовтня літр ДП коштував у середньому в роздробі 55,75 грн, а за місяць – уже 58,45 грн, тобто фактично стільки ж, скільки й літр бензину А-95 (58,5 грн).

В останні дні зростання цін на дизель начебто зупинилося, але виникла інша неприємність – почав дорожчати автогаз.

Ціни на газ залишалися стабільними протягом багатьох місяців. У середині листопада вони трохи зросли, що можна було б списати на звичні цінові гойдалки в межах десятка копійок, проте до кінця поточного місяця зростання прискорилося, і якщо 14 листопада газ на АЗС в середньому коштував 34,36 грн/л, то 25 листопада – вже 35 грн/л.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Чому дорожчає автогаз?

"Дуже болісно сприйняли інформацію про короткострокове збільшення котирувань на зовнішніх ринках, яке відбулося на початку листопада", – сказав у коментарі "Апострофу" аналітик консалтингової компанії "Нафторинок" Олександр Сіренко.

За словами керівника спеціальних проектів науково-технічного центру "Псіхєя" Геннадія Рябцева, на ринку скрапленого газу загострилася конкуренція за ресурс серед споживачів.

"Польща, Литва, Туреччина та інші, звідки йдуть поставки, використовують скраплений нафтовий газ як паливо для котлів, – пояснив експерт виданню. – І чим нижче буде температура повітря, тим менше буде ресурсу".

На ціни всередині України також впливає валютний курс – він значно зріс у другій половині цього місяця: якщо 19 листопада долар на українському міжбанку коштував 42 грн, то 24 листопада – 42,5 грн.

При цьому, як розповів Олександр Сіренко, у Європі котирування газу зараз знижуються, проте на заправках в Україні ціни не поспішають слідувати за трендом.

"Виходить так, що оператори закидають (підвищену ціну), бачать, що беруть, і якомога довше зберігають високу ціну на стеллі", – пояснив він.

Не звертають уваги вони й на динаміку зміни валютного курсу – станом на 26 листопада курс долара знизився до 42,3 грн, але на цінах автогазу це ніяк не позначилося.

Гуртові ціни пішли вниз

Як уже було сказано вище, фактично, весь листопад в Україні дорожчало дизельне паливо, при цьому в останні дні зростання цін на нього суттєво сповільнилося.

"Оптові ціни давно вже пішли вниз, а заправки просто не реагують", – каже Олександр Сіренко.

Ну і, знову ж таки, як було зазначено вище, ціни на бензин, на відміну від газу та дизеля, залишаються стабільними. Їх навіть не зрушила з місця дорожчаюча іноземна валюта - ймовірно, вплив цього фактора нівелювався падінням цін на нафту.

Але не виключено, що найближчим часом стабільності цін на бензин також настане кінець.

Як відомо, 1 січня 2026 року в Україні має закінчитися дія мораторію на стягнення штрафів на продаж бензину без біоетанолової добавки, але поки що незрозуміло, чи буде мораторій дійсно скасовано, чи уряд знайде якийсь привід його продовжити.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Можливо, цей ажіотаж позначиться на цінах, щоправда, незрозуміло, в який бік, – каже Олександр Сіренко. – Це залежатиме від ситуації на ринку бензину Європи у другій половині грудня".

Крім того, є законодавча ініціатива збільшити ставки акцизів на пальне, які з 1 січня і так мають зрости.

"Йдеться про збільшення (акцизів) на 20-40 євро на 1000 л, і відповідно цю різницю заплатить кінцевий споживач", - пояснює Сіренко.

При цьому, за словами експерта, ціни на АЗС залежатимуть, в першу чергу, від таких факторів як котирування нафти та валютний курс: "Ціна нафти може ще більше знизитися, і, якщо станеться це зовнішнє здешевлення, то для нас 30 євро на 1000 літрів будуть непомітні, а, можливо, що (паливо) ще й подешевшає".

"Три кити" ціни пального

Майже непомітно ми підійшли до найбільш актуального питання: в якому напрямку рухатимуться ціни на автомобільне паливо до кінця поточного року, до якого залишився фактично місяць?

Отже, ціни на пальне в Україні залежать від трьох факторів: світових котирувань нафти, валютного курсу (оскільки весь ресурс імпортується) та наявності самого ресурсу.

Варто зауважити, щодо жодного з цих факторів немає певності.

Ціни на нафту поки що продовжують падати, але все може змінитися раптово (якщо, наприклад, відновиться ірано-ізраїльський конфлікт чи Китай вирішить напасти на Тайвань). Валютний курс, швидше за все, продовжуватиме зростати, проте незрозуміло, як швидко. І, нарешті, наявність ресурсу – якщо, наприклад, газу буде достатньо, з одного боку, для обігріву квартир поляків та турків, а з іншого, для того, щоб заправляти автомобілі українців, ціни на нього, швидше за все, не зростатимуть.

Разом із тим, дефіцит палива, принаймні короткостроковий, виникає через обстріли портів і танкерів, що знаходяться в них, і це стосується всіх видів пального, а також портів як в Україні, так і в Росії.

Дорога стабільність

При цьому ймовірність того, що ціни, в першу чергу, на бензин, збережуть стабільність, досить велика. Щоправда, ця стабільність є досить своєрідною.

 

"Стабільно завищені ціни десь на 8 грн у середньому по ринку, – каже Геннадій Рябцев. – Принаймні 5 грн (на літрі) можна було б елементарно прибрати".

 

За його словами, так звані "системні оператори" тримають ціну бензину вище за 63 грн/л, і, якби не дискаунтери, які той самий німецький бензин продають по 58 грн/л, могли б підняти свої ціни ще вище.

Це ж стосується і дизельного палива: "Його ціна зараз 58 грн (за 1 л), хоча він має коштувати у кращому випадку 52 грн".

Таким чином, якщо нафтові котирування продовжать повільно знижуватися, курс долара та євро - повільно зростати, а трейдери знаходитимуть потрібні обсяги палива для його імпорту в Україну, ціни, насамперед, на бензин, не зростатимуть, принаймні так, щоб це стало помітно споживачам.

Втім, можливі й інші, менш радісні сценарії, однак сподіватимемося, що вони не реалізуються.