Україна ще не отримала омріяний транш від Міжнародного валютного фонду (МВФ), але інші кредитори нашої країни, такі як Світовий банк та Європейський Союз кинули нам "рятувальний круг" у вигляді близько 1 мільярда доларів. Крім того, уряд зміг залучити мільярди гривень в результаті розміщення держоблігацій. Проте, плани по видатковій частині бюджету, як не виконувалися, так і продовжують не виконуватися, незважаючи на те, що до кінця року залишився всього тиждень. "Апостроф" з'ясовував, на що пішли бюджетні гроші.
Виконання держбюджету України знову зривається. За даними Державної казначейської служби, з якими ознайомився "Апостроф", станом на 21 грудня, недовиконання плану по видатковій частині бюджету склало 159,6 мільярда гривень - 120,5 мільярда гривень за загальним фондом і 39,1 мільярда гривень за спеціальним.
Джерело видання в Міністерстві фінансів розповіло, що недовиконання плану за незахищеними видатками бюджету в січні-грудні знаходиться на рівні 61,4 мільярда гривень, за захищеними, до яких відносяться пенсії, зарплати бюджетників, соціальні виплати, - 41,2 мільярда гривень.
І, якщо по незахищених статтях держбюджету цифра в порівнянні з тим, що було місяцем раніше, практично не змінилася, то за захищеними спостерігається збільшення на більш, ніж 4 мільярди гривень.
Також, за словами співрозмовника "Апострофа", в січні-грудні план з обслуговування державного боргу не довиконано на 15,8 мільярда гривень, за міжбюджетними трансфертами - на 1,3 мільярда гривень, за гарантійними зобов'язаннями - на 800 мільйонів гривень.
При цьому обсяг наявних неоплачених фінансових зобов'язань держави на 21 грудня склав 15,3 мільярда гривень, в тому числі 12,5 мільярда гривень - за незахищеними видатками, і 2,9 мільярда гривень - за захищеними.
Нагадаємо, станом на 30 листопада, загальна сума неоплачених фінансових зобов'язань держави була на рівні 14,95 мільярда гривень. Єдине, що трохи радує, це те, що за неповний місяць дещо скоротилися невиплати по захищених статтях - з 6,5 мільярда гривень в кінці листопада до нинішніх 2,9 мільярда гривень.
Але викликає тривогу те, що держава не фінансує напрямки, які прийнято вважати пріоритетними.
Так, на боротьбу з поширенням коронавірусу не виділено 31,89 мільярда гривень.
Крім того, не були спрямовані 8,3 мільярда гривень на матеріальну допомогу особам, які можуть втратити доходи в разі заборони сфери їх діяльності (мають бути виділені по лінії Міністерства соціальної політики), 5,3 мільярда гривень на медичні послуги за програмою держгарантій медобслуговування (Міністерство охорони здоров'я), 2,5 мільярда гривень для забезпечення медичних лабораторій та закупівлі засобів індивідуального захисту (Міністерство охорони здоров'я), 1,1 мільярда гривень на забезпечення опорних закладів охорони здоров'я цифровими рентген-системами та апаратами УЗД (Міністерство охорони здоров'я).
Також не виділені 600 мільйонів гривень на доплати медикам, 2 мільярди гривень на доплати працівникам МВС, 1,5 мільярда гривень на придбання обладнання для приймальних відділень опорних лікарень, а також 2,9 мільярда гривень на допомогу по безробіттю та надання лікарняних.
Скинулися всім світом
Те, що в українському бюджеті утворилася величезна діра, добре відомо, однак останнім часом ситуація дещо змінилася.
Як відомо, уряд сподівався на відновлення співпраці з Міжнародним валютним фондом (МВФ) та отримання від нього чергового кредитного траншу.
Власне, сума цього траншу не перевищить 700 мільйонів доларів (близько 20 мільярдів гривень), що не вирішить проблему бюджетного дефіциту. Більш того, гроші МВФ Україна отримає, в кращому випадку, в лютому наступного року, а вони потрібні зараз. Однак для влади куди важливіше так званий "сигнал" від фонду, зокрема, у вигляді направлення до Києва місії, після роботи якої, як правило, приймається рішення про надання (або ненадання) траншу.
Місія МВФ працювала в Україні - з огляду на ситуацію з коронавірусом перемовини проходили у віртуальному режимі - 21-23 грудня.
При цьому, на щастя для української влади, "сигнал" в тій чи іншій формі, мабуть, був направлений іншим кредиторам нашої країни, які надають фінансування лише після відповідного рішення МВФ.
Так, 9 грудня Європейський Союз прийняв рішення про виділення Україні нового траншу на 600 мільйонів євро (20,4 мільярда гривень) для забезпечення макрофінансової стабільності країни, а кілька днів по тому Світовий банк затвердив позику для України на 300 мільйонів доларів (8,4 мільярда гривень) на соціальну підтримку населення.
Крім того, приблизно в цей же час стало відомо, що Україна дорозмістить єврооблігації з терміном погашення в 2033 році на 500 мільйонів доларів (14 мільярдів гривень).
Таким чином, наша країна одномоментно отримала вливання на більш, ніж 40 мільярдів гривень.
Але і це ще не все. У 2020 році іноземні інвестори дещо охолонули до українських облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП), проте останнім часом, мабуть, також у зв'язку з "сигналами" МВФ, нерезиденти знову почали активно купувати ці папери. Так, на аукціоні з розміщення ОВДП 15 грудня (саме після повідомлень про транші з боку ЄС та Світового банку, а також про розміщення евробондів) до бюджету вдалося залучити рекордний обсяг коштів - 51,44 мільярда гривень. Всього з початку грудня було продано облігацій на 76,3 мільярда гривень. Прибутковість за деякими паперами перевищила 12% річних, що, безумовно, стане додатковим навантаженням для бюджетів наступних років, але за станом на зараз гроші в державну казну надійшли.
Будівля Державної казначейської служби України
У зв'язку з цим виникає питання: чому тоді не фінансуються видатки бюджету, включно із захищеними?
Дивні пріоритети
Зараз, як розповіло джерело, Держказначейство здійснює платежі лише за початок листопада.
"Тому витрат на охорону здоров'я і соціальних витрат, безпосередньо пов'язаних з епідемією COVID-19, як за листопад, так і за грудень, громадяни не дочекаються. Як вже не дочекаються "покращення" і ті 426 тисяч померлих громадян в січні-вересні", - сказав співрозмовник видання.
При цьому деякі інші бюджетні виплати здійснюються із завидною оперативністю.
Так, непогано освоюються кошти на будівництво і ремонт доріг в рамках програми "Велике будівництво". Нагадаємо, на ці цілі бюджетом передбачено понад 120 мільярдів гривень.
Частину цих грошей можна було перекинути на боротьбу з пандемією коронавірусу, але вийшло все з точністю до навпаки - гроші з ковідного фонду відправили на дороги.
У бюджеті знайшлися також гроші для виплати НАК "Нафтогаз України" - компанія отримала компенсацію за поставки газу для потреб населення в 2015-2019 роках в рамках так званих спецзобов'язань, тобто за цінами, нижчими за ринкові. Більш того, як раніше писав "Апостроф", ці гроші пішли на оплату спірного газу, видобутого і поставленого квазідержавною компанією "Укрнафта", яка фактично контролюється олігархом Ігорем Коломойським. І тільки після цього "Укрнафта" погасила свій давній борг з податків і зборів, що перевищує 30 мільярдів гривень.
З огляду на колосальні суми запозичень, які робив в цьому році уряд, а також чималі відсотки за взятими кредитами, дефіцитно-бюджетне ралі, що спостерігалося з початку осені, має всі шанси відновитися в наступному році.
При цьому окремі громадяни, як і раніше, будуть "в шоколаді", попри те, що останнім часом "шоколад" в української влади не в честі...