RU  UA

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Бюджет

"Слуги" протягують бюджет не для України - нардеп

Сергій Соболєв про першу частину бюджетної епопеї

Сергій Соболєв про першу частину бюджетної епопеї Верховна Рада Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

2 листопада Верховна Рада України ухвалила в першому читанні державний бюджет України на 2022 рік. Попереду ще друге читання та голосування в цілому, та деякі народні обранці вказують на певні проблему в законопроекті, які можуть негативно позначитися на багатьох сферах. Про це в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV розповів народний депутат від фракції "Батьківщина" Сергій Соболєв.

— Як ви оцінюєте проект бюджету на наступний рік, чи очікувати якихось несподіванок до другого читання? Зрозуміло, що монобільшість за нього проголосує.

— Те, що монобільшість за нього проголосує — це не так страшно, як те, у якому вигляді документ буде проголосований. Останній день розгляду поправок засвідчив те, що, на жаль, проект бюджету залишиться фактично без змін.

Я назву декілька небезпечних ключових параметрів. Уперше за всю історію України бюджет ухвалюється без прогнозованої ціни на газ. Як можна розраховувати бюджет держави, як можна розраховувати місцеві бюджети, бюджети комунальних установ та навіть бюджет родини — якщо ти не розумієш, яка буде хоча б приблизна ціна на газ.

Якби це залежало виключно від східного сусіда — це одна історія. Але ми чудово розуміємо, що 2,3 млрд доларів на початку літа були використані не за призначенням. Причому ті гроші, які надійшли на рахунок НАК "Нафтогаз", були використані на все що завгодно, але не на закупівлю газу, який тоді коштував у мінімум 7 разів дешевше ніж зараз.

Фактично ця штучна криза створювалася урядом, і зараз у бюджеті не закладено навіть приблизних параметрів, у скільки обійдеться газ, наприклад, комунальним підприємствам. Усі ж розуміють — ціна, яка прогнозується, приблизно 17 грн за куб м, нічим не підкріплена. Ніхто ж не компенсує місцевим бюджетам ціну на газ до 17 грн.

А що робити із субсидіями для населення. Хто гарантує для населення ціну 7 грн/куб м, яка зараз там 99 грн приблизно, і яким чином будуть тоді закладені субсидії в бюджет.

— І не лише в газі проблема?

— Така ж сама історія й по іншим напрямкам, наприклад, у сфері освіти та охорони здоров’я — тобто ключових видатків бюджету. Єдині гарантовані статі — це, до прикладу, "Велике будівництво", де закладено збільшення фінансування на рівень інфляції.

Ну і ключовий параметр, абсолютно дикий, як на мене — на наступний рік фактично не планується закладання так званих "антиковідних грошей", які в цьому році складали майже 60 млрд гривень. Зараз їх "розмазали" тонким шаром по різних статтях. Навіть якщо всі ці статі зібрати до купи, то приблизно в півтора рази буде недофінансування — це тільки по антиковідних програмах. Я вже не кажу про інші страшні захворювання, які супроводжують нашу країну вже стільки десятиліть.

Тому, мені здається, що це бюджет для іншої країни, яка живе в безкризових умовах. На жаль, на мою думку, бюджет буде переглядатися навіть не кожного кварталу, а, можливо, й кожного місяця, бо прогноз бюджету абсолютно не складений.

— Народний депутат від фракції "Слуга народу" Віталій Безгін сказав, що закон про столицю розглянуть за спецпроцедурою протягом 2–3 годин. Це має відбутися в кінці листопада. На вашу думку, "Слуги народу" хочуть віддати важелі самоврядування киянам, чи ми є свідками протистояння Банкової і Хрещатику?

— Я переконаний, якби це було на користь киян, то 100 % — спецпроцедури не було б. Спецпроцедура застосовується фактично для того, щоб узаконити остаточні рішення лише на підставі висновків комітету. Коли ні опозиція, ні депутати більшості не мають права вносити правки. От те, що визначив комітет — буде проголосовано. Ні вправо, ні вліво.

Тому це така процедура, яка вже двічі застосовувалася в парламенті і вона завершилася тим, що ми змушені переголосовувати так званий "антиолігархічний" закон, який у парламенті так гнали. Тому що поспіхом комітет взаємовиключні правки включив у тіло закону.

Тому, я думаю, це робиться з однією метою — відібрати право в киян обирати голову громади. Те що є сьогодні в законі, це коли голова, обраний киянами, стає фактично "весільним генералом".

Новини партнерів

Читайте також

Бюджет-2025: що у пріоритеті, і звідки гроші

Проект бюджету України на 2025 рік виглядає реалістичним, але ризики, пов'язані з його наповненням, залишаються

Кабмін заморожує прожитковий мінімум: що буде із зарплатами українців

Результатом заморозки розмірів мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму в Україні стане подальше зубожіння найуразливіших громадян