Одним з ключових питань викорінення корупції в Україні є наведення ладу на митницях. Адже саме митні пропуски та пункти роками були прикладами ураження чиновниками різних рівнів цією небезпечною гангреною. Саме на цьому наголошували президент, прем’єр, депутати, силовики різних рангів. Одним словом – усі, хто так чи інакше дотичний до державних процесів в Україні.
Здавалося би, справді, якісь зрушення в цьому напрямі вимальовуються. Часто ми чуємо про затримання того чи іншого митника, розвінчуються схеми, озвучуються суми, цифри тощо. Проте чи не є це показовою поодинокою боротьбою для того, аби замилити очі українцям та влаштувати спектакль для міжнародних партнерів, зокрема МВФ? Чи зникли цілі багатоповерхові схеми, в яких задіяні сотні й тисячі працівників митних органів? І наскільки вчасно і безкомпромісно реагують силовики на ті чи інші виявлені факти корупції в органах митниці?
Спробуймо розібратися. До редакції потрапили цікаві документи Державної фіскальної служби України, вивчення яких дає підстави стверджувати, що окремі працівники митних органів продовжують з відвертим нахабством просувати схеми для особистої наживи. При чому цинізм, з яким окремі службовці здійснюють свої "операції", відверто вражає.
Сьогодні йтиметься лише про один із сегментів роботи митних органів – ввезення в Україну автомобілів іноземцями на іноземних номерах. Так, згідно із законом, іноземець має право ввезти на територію України лише 1 транспортний засіб. Якщо він на ньому з часом не покинув територію України і ввозить інший (перший відповідно залишився на нашій території), то на нього має скластися протокол про порушення митних правил згідно зі ст. 481 МКУ зі стягненням 17 тис. грн штрафу.
Проте, як з’ясувалося, під прикриттям працівників митниць іноземні резиденти завозили в Україну не один, не два, а десятки старих авто кожен. В обхід відповідних платежів у державний бюджет перевезені машини одразу переходили до рук спритних ділків, після чого переважно йшли на "розборки". Масштаби та цифри зловживань, згідно з документами, які ми подамо нижче, справді вражають.
Згідно з протоколом наради Державної фіскальної служби України від 16.09.2016 року № 26-ПК під головуванням в.о. заступника голови ДФС Мирослава Продана, який є в розпорядженні редакції, керівництво служби виявило масштабні зловживання та маніпуляції з даними, які вносяться до електронних журналів пунктів пропуску АСМО "Інспектор". Відповідно начальникам Житомирської, Закарпатської, Львівської, Сумської та Чернівецької митниць ДФС доручено здійснити відповідні перевірки, а до посадових осіб митниць ДФС вжити заходів дисциплінарного впливу. Цим же протоколом зобов’язано начальників Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Луганської, Львівської, Одеської, Рівненської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернівецької та Чернігівської митниць ДФС здійснити перевірки фактів видалення, внесення змін, перезапису даних, що вносилися посадовими особами митниць ДФС до електронних журналів пунктів пропуску АСМО "Інспектор" за період з 1 січня по 16 вересня 2016 року з метою встановлення дій, які містять корупційні ризики.
Про що насправді йдеться? Митники користуються електронною базою АСМО "Інспектор". Наприклад, на територію України заїжджає громадянин Польщі і подає документи до оформлення. Митник бере паспорт громадянина і технічний паспорт транспортного засобу, вносить дані громадянина у вищезгадану електронну базу. І якщо цей громадянин вже має ввезені на територію України транспортні засоби, то в системі спрацьовує автоматичний ризик "АСАУР". Він реагує на прізвище громадянина або серію чи номер паспорта. Що тоді робить "спритний" митник: видаляє прізвище цього громадянина, заносить в базу неіснуюче прізвище чи паспортні дані (залежно від того, як спрацювала програма ризиків). Потім повторно здійснює перевірку щодо "АСАУР" - цього разу програма не видає ризиків. Тоді він знову видаляє неіснуюче прізвище, вносить дані громадянина та успішно здійснює митне оформлення. Проте система влаштована таким чином, що всі ці маніпуляції залишають сліди. При перевірці митної бази видно всі кроки та втручання в систему, їх неможливо видалити. Це для прикладу, як історія перегляду веб-сторінок у Chrome і Mozilla Firefox, яку неможливо видалити.
Є також копія наказу Львівської митниці ДФС від 21 вересня 2016 року № 506 про проведення перевірки, про яку йшлося на нараді ДФС від 16 вересня 2016 року.
Як повідомив працівник митних органів ДФС, прізвище якого зі зрозумілих причин ми не називаємо, масштаби зловживань лише одного митного відділу на пункті пропуску "Мостиська", що у Львівській області, є просто вражаючими. Таким чином на митному пості "Мостиська" відділом митного оформлення № 4 (начальник відділу Піх А., заступник – Бідник О.) протягом лише 2016 року було здійснено пропуск понад 2 000 (!!!) таких автомобілів. За попередніми підрахунками, недобори до бюджету внаслідок діянь лише цього відділу становлять понад 34 млн грн (!!!) за період з 1 січня по 16 вересня 2016 року.
Відомі також прізвища інспекторів цього відділу, які оформляли транспортні засоби за цією схемою: Мироненко В., Прасулов О., Солоп Є., Крижко Д. та Лободзінська М. Також відомі "розцінки", за якими працювали ці горе-службовці: за "оформлення" одного транспортного засобу ці митники брали $300. При цьому громадянин Республіки Польща, який також є безпосереднім учасником схеми, отримував за ввезення авто $100.
Є також копії документів, які були виявлені в результаті перевірки діяльності митниць.
Ось такою є Автоматична система митного оформлення "Інспектор":
А ось такі "сліди", які залишили митники-корупціонери в електронній системі та які були виявлені в результаті перевірки. Тут бачимо дії митників, внесення змін в електронну систему, а також прізвища іноземців, марки, номера та VIN-коди незаконно ввезених на територію України транспортних засобів через Житомирську, Чернівецьку, Закарпатську, Львівську, Сумську митниці:
У наступному документі перевірки зазначені базові можливості для моніторингу "Електронного журналу пасажирського пункту пропуску", модифікації, маніпуляції, вилучення з системи, дати, марки, моделі та номери автомобілів, а також країни їхньої реєстрації:
А тепер найголовніше. У результаті перевірки були встановлені зведені дані щодо видалених записів про переміщення транспортних засобів за період з 1 по 16 вересня 2016 року з розбивкою на окремі митниці: 788 авто (!). І це дані лише за два тижні вересня (!!!):
І, нарешті, "вишенька на тортику". Є копія одного з документів перевірки, де міститься зведена інформація щодо кількості транспортних засобів, які знаходяться на митній території України з порушенням строків транзиту за період з 1 січня по 31 серпня 2016 року:
Як бачимо, за вісім місяців цього року – 11 220 автомобілів. А тепер згадаймо, які недобори до бюджету внаслідок діянь лише одного відділу митного поста "Мостиська" Львівської митниці? Понад 34 млн грн за дев’ять місяців цього року. А тепер порахуйте, скільки є митниць, в них – митних постів, а там – відділів та змін? І уявіть зведені масштаби розкрадань та зловживань. Лише на цій корупційній схемі щороку "наживаються" на мільярди гривень…
З одного боку дивує, що митники, які спокусилися на участь у такій схемі, наперед знають, що їхні маніпуляції залишать сліди, і це буде виявлено. Проте, як наголосив наш співрозмовник, подібні перевірки вже здійснювалися минулими роками. І результати були аналогічні. Проте справи були "спущені на гальмах" на рівні правоохоронних органів, куди й скеровувалися матеріали перевірок. Зокрема в прокуратурах різних рівнів, включаючи Генеральну прокуратуру України. За що корупціонери отримували такі "поблажки"? Достеменно невідомо. Хоча й не важко здогадатися. З такими коштами в нашій країні можна воістину творити чудеса!
Сподіваємося лише, що після стількох втрачених життів, які були віддані за зовсім не таку Україну, в українських правоохоронців не підніметься рука вкотре покривати можливих злочинців. Бо тоді вони автоматично стануть в один ряд з ними. З тими, чию вину з подачі прокуратури та СБУ має довести суд та встановити імовірним корупціонерам заслужене покарання.