За перші два роки свого президентства Володимир Зеленський призначив десятки голів ОДА. Однак нові люди не встигають переймати справи, а це важливо, оскільки ОДА — це основа президентської вертикалі. Очільники ОДА безсилі вирішувати ключові завдання на місцях, бо їм нав'язуються цілі команди заступників від "Слуги народу". Що стосується засідань і рішень РНБО, то це виглядає як дешевий театр, а не механізм державних рішень. Також багато запитань викликає й рішення боротися з олігархами, а точніше закон, який покликаний це робити. Такі думки в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV висловив голова Луганської ВЦА у 2014–2015 роках та Закарпатської ОДА у 2015–2019 роках ГЕННАДІЙ МОСКАЛЬ.
— Що має робити голова ОДА, щоби бути ефективним, та що він має робити, щоби його не звільнив президент?
— Хто такий голова ОДА? Це той, хто згідно з законом "Про місцеві державні адміністрації" очолює виконавчу владу в області. Це має бути професійний менеджер із державного управління територіями. Сьогодні в команді Зеленського є лише один Гриневецький — керівник Одеської ОДА —, який має досвід менеджера по управлінню територією Одеської області. Більше немає. Тобто набирають людей із вулиці.
Після мене — я звільнився на другий день після другого туру президентських виборів — уже змінилося чотири людини на Закарпатті. Зараз ніби й п'ятого хочуть знімати. На посаду приходить нова людина, і зіштовхується з такими проблемами, яких вона ніколи в житті не вирішувала. Через "слуг" очільник ОДА навіть не може сформувати свою команду, бо вони ставлять своїх людей. У деяких областях уже по 14 заступників. Ну як таким кодлом можна керувати?
— Тобто однієї лояльності трошки замало, правильно?
— Лояльності? Та він може бути в доску відданим, але якщо він не може розібратися з територією, він заплутається.
Фінансів немає. Оці громади, що створили, дали великий кастовий розрив.
Що робити? Держава не допомагає, ціни зростають, люди невдоволені, бензину немає. Маса проблем, які треба вирішувати.
Крім того, треба вміти йти до людей, говорити з людьми, не боятися й тому подібне. На жаль, бачите, немає людини, яка б займалася в адміністрації регіональною політикою. Усі займаються "ля-ля-ля" та цирковими виставами під назвою "засідання РНБО". От і все.
— Можна сказати, що голови ОДА — це найважливіша частина президентської вертикалі на місцях?
— Це основа президентської вертикалі. Міністри вузькопрофільні, вони тільки на свій сегмент працюють. А тут усе: це й маса департаментів, які є в адміністрації, і маса центральних органів виконавчої влади. Наші міністерства навіть не знають, що вони є на тій чи іншій території. З ними співпрацює й координує їх голова ОДА. Разом проводять збори, аналіз, планування.
На жаль, немає такого університету в Україні, який би вчив цього. Цьому навчаються на практиці. Я чотири рази був головою ОДА. Перший раз було дуже важко, а на четвертий уже все напрацьовано. Усі знання, які ти маєш, ти застосовуєш до конкретної території.
— Ось про знання. У нас багато говорять, що ми дуже багато недоотримуємо з митниць. А ви були якраз головою двох прикордонних областей. Яка роль очільника ОДА в боротьбі з контрабандою? Може якось голова ОДА на це вплинути?
— Якраз тут голова ОДА — не головна персона. Хто курує, та ще з радянських часів єдиний, хто має доступ до державного кордону та митниці? Це Служба безпеки України, яка прямо підпорядкована головнокомандувачу Збройними силами, як військове формування — президенту України.
— Я пам’ятаю, ви на Луганщині активно боролися з контрабандою.
— Я боровся. Там немає кордону. Там адміністративний кордон, адміністративний поділ. Державний кордон уже далі — за окупованою територією Луганської області. У нас є кордон, але основна проблема, яку навіть не висвітлювали на РНБО — це проблема контрабандного перетоку, коли закочуються труби, і з Росії йде солярка. Це основне, що звідти йде, бо вона там дуже дешева, порівняно з нашими цінами. Сьогодні це проблема номер один.
Що змінилося після засідання РНБО по контрабанді? Жоден контрабандист не сидить у в’язниці, нікому не повідомили про підозру, ні проти кого не порушені кримінальні справи. І ось новина, що на Волині затримали митника на хабарях на суму 700 тисяч доларів. Якщо всі контрабандисти під санкціями та під особистим патронатом Зеленського, то звідки взялися гроші на митниці?
Нещодавно знову пішли цигарки в Румунію, бо Угорщина вже перекрила цей потік. Пропустили наші митники, пропустили румунські. Затримує поліція там просто випадково — фура цигарок на мільйон.
Читаю знову — митники занижували вартість розмитнення автомобілів. І це новини за декілька останніх днів.
Але ж Зеленський обіцяв набрати 300 млрд додатково з митниці. Так звідки він їх набере? Подивіться, видаткова частина нашого бюджету — 1 трлн 200 млрд, він обіцяв 300 млрд — це 25 % бюджету.
— Що ви очікуєте від засідань РНБО, які проводяться щоп'ятниці?
— Та нічого. Подивіться, які в державі проблеми: продукти харчування в Україні дорожчі за європейські, бензин доходить до європейських цін, а уряд не може стримати ріст цін. Подивіться на проблеми зі зростанням тарифів. Люди дуріють від цього всього.
Яке рішення РНБО принесло до державної скарбниці хоч одну гривню? Жодне. Це розраховано на театральні вистави. Я думаю, що Зеленському ніде виговоритися, тому він ці засідання і скликає. Піднімаються дурні теми, які абсолютно не будуть реалізовані.
— Дуже багато про боротьбу з олігархами говорять. На вашу думку, що з ними треба робити: боротися чи співпрацювати?
— Від президента пішов закон в український парламент по боротьбі з олігархами. Це повна профанація. Мені здається, що Ігор Валерійович це все написав. Давайте візьмемо по пунктах: забороняється давати гроші на політичні партії. Скажіть, коли олігархи перераховували через пошту гроші на політичні партії? Ідуть домовленості, даються комусь гроші, і він це все фінансує.
Друге — заборонити їм купувати щось із "великої приватизації". Ну, добре: купить хтось інший, а в того вже можна купити, це ж не заборонено законом.
Єдине що там є з небезпек — та й то не для всіх — не можуть впливати на політичний розклад, наприклад, у Верховній Раді. Це тоді направлено проти Порошенка, бо він має фракцію. Але він же голова партії, як він не може впливати? Йому скласти повноваження керівника партії? Чому тоді в олігархи не впишуть Веревського, який має цілу групу "Довіра" та впливає на політичну ситуацію в Україні, голосує разом зі "Слугами народу" за всі закони, спрямовані проти громадян України? Тут усе дуже заплутано. Це створення видимості боротьби з олігархатом.