У четвер, 9 січня, секретар РНБО Олексій Данилов припустив, що український Boeing, який зазнав катастрофу в Ірані, міг бути збитий зенітною ракетою. До такого припущення фахівців наштовхнули фотографії елементів ракети зенітного комплексу "Тор", які, нібито, були знайдені на місці трагедії. Ці фото з'явилися в інтернеті. Якщо припустити, що ці фото є справжніми, то версію щодо знищення літака саме зенітним вогнем можна визнати найбільш вірогідною.
Як відомо, літак Boeing 737 української авіакомпанії МАУ зазнав катастрофи вранці 8 січня неподалік Тегерана. Встигнувши піднятися на висоту в 2400 метрів, машина впала на землю. Всі 176 осіб, які перебували на борту - загинули. Серед загиблих були 11 українців, більшість з яких - 9 осіб, були членами екіпажу. При цьому фахівці заперечували помилку пілотів, вказуючи, що це були дуже досвідчені льотчики. Зокрема, наліт командира екіпажу - Володимира Гапоненка становив 11 тисяч годин. Ще один льотчик - інструктор Олексій Наумкін мав 12 тис. годин нальоту, в тому числі 6 600 годин - на Boeing-737.
Однією з головних причин катастрофи спочатку розглядалася технічна несправність, яка привела до спалаху двигуна. Однак вдень 8 січня в Інтернеті з'явилися фотографії уламків лайнера, на яких було видно пробоїни, які нагадують сліди від уражаючих елементів зенітної ракети. Деякі пробоїни знаходилися на хвостовому оперенні та на крилах, що само по собі практично виключає вірогідність внутрішнього вибуху.
Ближче до вечора, 8 січня в Інтернеті з'явилися ще більш цікаві знімки, нібито, з місця трагедії. Їхній автор пояснив, що на фото зображені елементи зенітної ракети 9М331, якою оснащуються зенітні ракетні комплекси "Тор" радянського та російського виробництва. Зазначимо, що 29 ЗРК "Тор-М1" перебувають на озброєнні іранської армії та були поставлені в цю країну з РФ.
Автентичність цих знімків, насправді, підтвердити неможливо. Однак наявність саме цих матеріалів змусила секретаря РНБО Олексія Данилова припустити, що літак можливо був збитий. За словами пана Данилова, розглядаються наступні версії причин того, що сталося:
- ураження літака зенітною ракетою ЗРК, в тому числі, ЗРК "Тор";
- зіткнення з безпілотником або іншим літаючим об'єктом;
- руйнування та вибух двигуна з технічних причин;
- вибух всередині літака внаслідок терористичного акту.
Якщо припустити, що всі наведені вище фото є справжніми, то версію щодо знищення літака зенітною ракетою можна визнати найбільш вірогідною. Як ми вже з'ясували, вибух всередині лайнера є малоймовірним. Руйнування двигуна внаслідок пожежі, як одна з версій причин катастрофи, також викликає певні питання. Безумовно, відмова двигуна могла призвести до падіння лайнера. Впавши на землю з повними баками пального, машина могла б спалахнути та вибухнути, але при цьому її уламки не були б розкидані на великій відстані, як це помітно на численних фото. Вдарившись об землю, літак би просто згорів, залишивши обгорілий, зламаний остов, але аж ніяк не розкидані по окрузі уламки.
Однак в реальності літак саме розвалився в повітрі. Тобто, з ним сталося те саме, що і з малайзійським Boeing МН17, який був збитий в небі над Донбасом у липні 2014 року. І, якщо це не відбулося внаслідок внутрішнього вибуху, значить мова може йти тільки про зовнішній вплив, наприклад, про влучення зенітної ракети.
Автор цих рядків вивчав зенітні ракетні комплекси. Більшість зенітних ракет знищують повітряні цілі в такий спосіб - при наближенні до об'єкту на певну відстань, вводиться в дію бойова частина, яка розсіює в повітрі рій уражаючих елементів, простіше кажучи, шрапнель. Вона буквально розриває літальний апарат в повітрі.
Що це означає? ЗРК "Тор" представляє собою систему дивізійного рівня, яка може працювати як в ручному, так і в автоматичному режимі. Якщо система працювала в ручному режимі, значить український пасажирський лайнер був збитий навмисно. Тобто, іранські зенітники взяли на супровід саме цю повітряну ціль та виконали пуск ракети, чудово розуміючи, що обстрілюють цивільний літак. Імовірність помилки існує лише в тому випадку, якщо обслуга сплутала Boeing з іншим літальним апаратом, який випадково опинився в повітрі. Наприклад, безпілотником. Але цей варіант ставить під сумнів кваліфікацію зенітного розрахунку, який за радіолокаційними даними - швидкості та висоті польоту цілі, легко може відрізнити величезний лайнер від безпілотника.
Робота комплексу в автоматичному режимі передбачає знищення повітряної цілі в тому випадку, якщо вона не відповіла на запит "свій-чужий". Пасажирський лайнер в будь-якому разі не "чужий", а значить його повинні були пропустити. Однак зовсім не виключено, що 8 січня 2020 року в небі на Тегераном сталося приблизно те саме, що і 17 серпня 2010 року, коли іранські "Тори" збили власний винищувач F-4, який увійшов в заборонену зону над АЕС в Бушері.
Якщо літак справді був знищений зенітним вогнем, то відкритими залишаються два питання: навіщо іранцям це знадобилося та чи вистачить їм духу визнати свою помилку, якщо, звісно, це була помилка. Можливі відповіді на ці питання читач може додумати самостійно.