Не встигло в Україні запрацювати новостворене державне підприємство, відповідальне за тилове забезпечення Збройних Сил, як до його роботи одразу виникло безліч питань "на мільярди гривень". В останні дні у мережі буквально палає від нововведень, які протягнуло нове ДП, створене Міністерством оборони. Структуру під назвою "Агенція закупівель у сфері оборони» (ДП "Державний оператор тилу") очолив кар’єрний чиновник Арсен Жумаділов, який публічно обіцяв не "закуповувати яйця по 17 грн" і збудувати "абсолютно інші закупівельні стратегії". Але інші закупівельні стратегії стали зрозумілими уже в січні, коли Агенція Жумаділова почала оголошувати перші багатомільярдні тендери через Prozorro. Детальніше про це читайте в матеріалі "Апострофа".
"Не економія, як обіцяли, а подорожчання. Не конкуренція, а просування конкретних постачальників. Не прозорість, а відвертий схематоз. Звісно, що під гаслами боротьби з мафією. За давнім рецептом, схоже, скінчиться тим, що цю мафію і очолять", - заявив колишній редактор "Економічної правди" Сергій Лямець, який, як і багато інших експертів, проаналізував нововведення.
Нижче ми подаємо роз’яснення про те, у чому саме звинувачують "Агенцію закупівель у сфері оборони" під керівництвом Жумаділова.
Той же Сергій Лямець посилається на офіційний документ – доповідну записку одного із посадовців МО, адресовану заступнику міністра оборони. Записка, очевидно, мала б бути таємною, але таки потрапила у публічний простір. Суть у тому, що всередині самого Міноборони хтось провів дуже ґрунтовний аналіз і попереджає про численні ризики та недоліки тендерів, які проходять за правилами Жумаділова.
Розчищають ринок під "своїх"
Попри те, що Жумаділов обіцяв прозорі і рівні умови для всіх, в нових умовах до харчових тендерів сказано, що учасники повинні мати не менше 25 складських приміщень в одному кластері (кластер – це об’єднані географічно близькі області України).
Фактично це означає, що постачальник, який відповідає всім вимогам, але не має 25 приміщень у близькості від військових та польових частин (бо не було жодних підстав їх мати), не може брати участі у конкурсі. Скоріш за все, хтось з учасників торгів має саме таку кількість приміщень, тому умови були виписані саме під нього.
Читайте також: Дрім-тім Сирського? Чого чекати від нових призначень у ЗСУ
При цьому відсутня вимога про те, що ці склади/магазини повинні працювати після укладання контракту, і тому незрозуміло, для чого були вимоги тоді. Одна з версій – звузити коло претендентів.
Наявність 25 об’єктів в "кластері" може дозволити собі лише дуже великий гравець ринку. Інші потенційні учасники, які мають, наприклад, по одному складу у кожній області, навіть дуже великому, ніяк не можуть пропонувати свої послуги для харчування армії.
Отже, ринок харчування для військових можливо знову переділяють і тепер віддають до рук гігантів роздрібної торгівлі.
"Конкуренція? Яка конкуренція? Нереальні штучні вимоги до учасників, які відсікають від участі у тендері більшість учасників, окрім великих торгівельних мереж", - вважає Лямець.
Його думку підтверджує колишній народний депутат Борислав Береза. Він вважає, що таку вимогу може виконати лише "коло обраних" - виключно великі роздрібні торговельні мережі, і ніхто інший. Все прописано під них.
"А ще, хлопці так поспішали, що прописали умови з дирками. Наприклад, забули вказати необхідну площу складів. Виходить так, що власник 25 сараїв у Київський області може постачати товари до Харкова. А власник кількох складів по 2 тисячі квадратних метрів у Харківській області - вже ні", - зауважив Береза.
Держава втратить 11 млрд грн в рік
Згідно з новими умовами, зростає найголовніше – заробіток майбутнього постачальника, проаналізував політолог та викладач Євген Магда.
За його словами, якщо раніше "послуга з організації харчування одного військовослужбовця" коштувала 107 гривень на день, то тепер – 137 гривень. Це теж начебто спеціально робиться під нових переможців.
А отже, на рівному місці ця додаткова дельта обійдеться бюджету на день у 30 млн, на місяць – у 900 млн, на рік – майже 11 млрд грн.
Плюс ціна доставки, яку тепер теж має сплачувати держава. А раніше це був обов’язок постачальника, нагадує, зі свого боку, Борислав Береза.
"Накрутка" тільки на двох тендерах – 1,5 млрд грн
Цілий ряд ЗМІ та аналітиків звернули увагу на два останні тендери, оголошених "Агенцією закупівель у сфері оборони" у лютому – на суму 3,76 млрд та 3,06 млрд грн. Ціни на набори харчування там уже завищені.
Різниця у вартості одного набору ніби не велика. Але завдяки масовості закупівель ці два тендери загалом стали дорожчими аж на 1,5 млрд грн.
За даними політичного експерта Андрія Золотарьова, з цієї суми чиновники Агенції під керівництвом Жумаділова отримали особистий "навар" на 28 млн грн.
"Нові схеми в дії, і це лякає. Не хочу наразі вживати слово «прокладки» щодо ДП, але подумки все одно рахую, скільки дронів можна купити за 28 млн грн", – підтримує його думку аналітик Олег Постернак.
Звідки береться згаданий "навар" – пояснимо трохи нижче.
Мільярдні аванси під потенційні "сірі" схеми
Нові умови від Жумаділова передбачають, що держава дає постачальникам їжі передплату 50% на три місяці, хоча раніше такого не було. Наприклад, якщо сума нещодавнього тендеру становила близько 3 млрд грн, то держава дає постачальнику аванс на 1,5 млрд грн. Експерти б’ють на сполох, бо так закладаються «чудові умови для «сірих» схем».
"Взяли державні гроші, прокрутили, заробили наддоходи, не виконали зобов'язання", - попереджає Лямець.
Або інша потенційна схема: постачальник бере від держави аванс і може "тихо піти у ліс" з отриманим мільярдним "кредитом".
"Адже тепер керівництво Міноборони вирішило прибрати норму про обов’язкову компенсацію вартості непоставленого товару. Дуже зручна історія для "солідних панів", - пояснює Береза.
Річ у тім, що за новими правилами будь-хто може виграти тендер, але в разі невиконання умов не нестиме жодної відповідальності. Це, наголосимо, стосується харчування українських захисників! Великі гроші – мінімум відповідальності. Ризики залишаються виключно для ЗСУ та бюджету.
Лямець попереджає про те, що за правилами Жумаділова штраф за непоставку зменшується зі 100% від вартості товару до 20%. А штраф за невчасну поставку – із 20% взагалі до нуля.
Схеми із бронежилетами
Новостворена "Агенція закупівель у сфері оборони" займається закупівлею не тільки їжі для ЗСУ, але й інших необхідних товарів для тилового забезпечення. У тому числі амуніції.
Січневий тендер на бронежилети загальною вартістю понад 2 млдр грн показав, що Агенція значно завищує ціни і на бронежилети. Наприклад, у жовтні Департамент держзакупівель Міноборони купував їх по 24 930 грн за штуку, а вже в січні Агенція під керівництвом Жумаділова бере ті самі "броніки" у того самого постачальника, але чомусь значнодорожче – по 26 570 грн за штуку.
У чому вигода для Жумаділова від завищення цін
На самому початку створення "Агенції закупівель у сфері оборони" був закладений бізнесовий механізм її фінансування. З кожного контракту це державне підприємство отримує на свої потреби 0,4%. Якщо тендеряться контракти на декілька мільярдів – чиновникам «відстібаються» десятки і сотні мільйонів гривень. Чим вищі ціни лотів – тим більше мільйонів йде у бюджет працівників Агенції, яка мала б реформувати закупівлі для ЗСУ.
"Попри обіцяні нові підходи до оборонних закупівель, єдиним новим підходом, відповідно до оголошених лютневих тендерів, є зміна назви замовника: був Департамент держзакупівель Міноборони, тепер — Агенція. При цьому Департамент отримував лише зарплати, Агенція — 0,4% від суми контракту", - пишуть "Факти".
У соцмережах уже пішли хвилі обурень щодо сум, які ця Агенція витрачає на власні потреби. Наприклад, 29 млн грн на відрядження для працівників. Українці зі своїх кишень мають заплатити цим чиновникам за готелі, літаки, автобуси, оренду автомобілів та неназвані "подібні послуги".
Де реформи закупівель?
Це одне із головних питань, яке зараз звучить до новоствореного підприємства Міноборони. Агенція Жумаділова цьогоріч має розпорядитись 95 млрд грн на тилові закупівлі для армії. З усього переліченого можна зробити висновок, що гроші українських платників податків будуть розподілятись за дискримінаційними правилами з метою зачистки ринку і заробітку для обраних.
Найгірше може статись, якщо до клубу обраних включать всього 2-3 постачальників, які у надскладних бойових умовах не справляться із поставками їжі й не понесуть за це відповідальності.
Чи варто говорити, що це може вплинути на боєздатність української армії.
Читайте: ЗСУ без Залужного: що чекає на Україну після відставки головкома