30 вересня 2022 року Президент України підписав Указ №679/2022, яким ввів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони. Документ був ухвалений у день, коли Росія оголосила про анексію частини українських територій.
У рішенні РНБО сказано: "Констатувати неможливість проведення переговорів з Президентом Російської Федерації В. Путіним".
Юристи пояснили, чи справді цей указ означає заборону на переговори, а чи лише фіксує позицію станом на певний момент. А крім того — чи може Зеленський самообмежувати свої конституційні повноваження такими указами.
Чи треба анульовувати указ?
Юристи наголошують: президент України за Конституцією (стаття 102 та 106) має ключову роль у міжнародних відносинах — веде переговори, укладає міжнародні договори, представляє державу за кордоном. Відповідно, навіть власними указами він не може позбавити себе цих повноважень.
Експерт з конституційного права Андрій Магера зазначив: "Президент не може самоусуватися, в тому числі власними указами, від виконання конституційних повноважень. Ба більше, навіть закон не може заборонити Президентові здійснювати конституційні повноваження".
З цього випливає, що навіть без спеціального скасування указу Зеленський має право в будь-який момент ухвалити рішення про переговори.
Констатація чи заборона?
Правники наголошують на суттєвій відмінності між формулюваннями "констатувати неможливість" і "заборонити".
Юрист Юрій Крайняк пояснює: "У рішенні РНБО не міститься жодної заборони — це лише констатація факту. І стосується вона ситуації станом на певну дату. У будь-якому юридичному процесі ця норма буде тлумачитись саме так".
За його словами, навіть якби РНБО прямо написала про заборону, вона все одно була б неконституційною, адже РНБО не має права встановлювати обмеження для діяльності Президента чи інших органів (стаття 107 Конституції).
Чи можна тлумачити указ як тимчасовий?
Оскільки в рішенні не передбачено часових рамок, воно формально виглядає безстроковим. Однак фахівці наголошують, що йдеться про політичну декларацію, а не юридичну заборону. Це означає, що за нових обставин Президент або РНБО можуть ухвалити інше рішення, яке фактично змінить або замінить попереднє.
Крайняк підкреслює: "Рішення РНБО, як не крути, є підзаконним актом. Жоден підзаконний акт не може встановлювати правил, відмінних від Конституції. Тому навіть якби там була пряма заборона, вона не могла б застосовуватись".
Опираючись на пояснення юристів, указ №679/2022 залишається чинним, але його формулювання не є юридичною перепоною для майбутніх переговорів. Це радше політичний сигнал, ухвалений в емоційний момент у відповідь на спробу Росії анексувати українські території.
Аби змінити підхід, президенту Зеленському не обов’язково скасовувати указ — достатньо нового рішення РНБО, яке зафіксує іншу позицію. А ще простіше — він може діяти відповідно до своїх конституційних повноважень, які не можуть бути скасовані чи обмежені жодними підзаконними актами.
Ми також писали, що, за словами глави міністерства зовнішніх справ РФ Сергія Лаврова, Росія згодна з тим, що гарантії безпеки України повинні на рівній основі забезпечувати США, Велика Британія, Франція та Китай.