RU  UA  EN

Четвер, 28 березня
  • НБУ:USD 39.80
  • НБУ:EUR 40.00
НБУ:USD  39.80
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Дизель-шоу Зеленського: що буде з цінами на дизпаливо після зупинки "труби Медведчука"

Все може виявитися не так вже й страшно

Все може виявитися не так вже й страшно Фото:

Рада нацбезпеки та оборони України постановила вирішити питання щодо повернення до державної власності нафтопродуктопроводу, який за фактом контролюється нардепом від ОПЗЖ, кумом президента РФ Володимира Путіна, Віктором Медведчуком. Це рішення вписується в загальну систему санкцій, які українська держава вводить проти "кума Путіна". Поставки дизельного палива в Україні продуктопроводом вже зупинені, і є ризик, що Росія припинить ним транзит нафтопродуктів до Європи, звинувативши в цьому нашу країну, як це раніше часто бувало у випадку з транспортуванням природного газу. "Апостроф" з'ясовував, наскільки серйозними є ризики, і чи подорожчає в результаті дизтопливо для українців.

Україна повертає в державну власність вітчизняну ділянку нафтопродуктопроводу "Самара-Західний напрямок", який багато років знаходився в приватних руках і, як припускає влада, забезпечував прибуток "куму Путіна", народному депутату від ОПЗЖ Віктору Медведчуку.

Відповідне рішення було прийнято на засіданні Ради національної безпеки і оборони (РНБО) 19 лютого в рамках санкцій проти Медведчука та його оточення.

Продуктопровід та пов'язані з ним об'єкти передані на тимчасове відповідальне зберігання держкомпанії "Укртранснафта".

Чому нафтопродуктопровід, який за замовчуванням має перебувати в держвласності, оскільки це визначено українським законодавством, був приватизований, повинні з'ясувати правоохоронні та судові органи. Окремо ж має сенс розглянути питання використання цієї "труби" для поставок в Україну нафтопродуктів, а також наслідки її "націоналізації".

Читайте також: Прихована загроза: чому Порошенка сам у себе "купив" телеканал

Нестабільний імпорт

Нафтопродуктопровід "Самара-Західний напрямок", який був побудований ще за часів СРСР, використовується для поставок дизельного палива з Росії. Частина палива йшла транзитом в Європу, частина залишалася в Україні.

Імпорт дизпалива цією "трубою" не припинявся навіть після анексії Криму та початку війни на Донбасі. Причина виявилася доволі банальною - Україна значною мірою залежить від імпорту нафтопродуктів, і дизельного палива в тому числі. На поставки з Росії припадає не менше третини всього використовуваного в нашій країні дизеля, при цьому в структурі імпорту дизпалива частка РФ може сягати приблизно 45%.

Однак більша частина імпорту з Росії йшла не "трубою Медведчука".

Більше того, були періоди, коли цей продуктопровід взагалі не використовувався для імпорту дизпалива. Як розповів "Апострофу" аналітик нафтового ринку Олександр Сіренко, "труба" була "сухою" понад півтора року в 2014-2016 роках. Крім того, після введення мита на поставки в розмірі 3,7% (пізніше воно збільшилося до 4%) в 2019 році на кілька місяців поставки продуктопроводом також зупинялися.

У будь-якому випадку, частка імпорту нафтопродуктопроводом "Самара-Західний напрямок" не була критичною для нашої країни. І він в останні роки тільки скорочувався.

"Якщо в 2018 році було близько 2 мільйонів тон, то за 2019 рік - один мільйон з чвертю, а в 2020 році - трохи більше 600 тисяч тон", - сказав в коментарі виданню керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Він додав, що в січні 2021 року продуктопроводом українським споживачам було поставлено близько 30 тисяч тон дизпалива - при місячному споживанні в країні на рівні 300 тисяч тон.

Після згаданого рішення РНБО поставки в Україну продуктопроводом зупинені.

Чи буде дефіцит дизеля

Але на загальному балансі нафтопродуктів України ситуація з припиненням імпорту "трубою Медведчука" не дуже позначиться.

За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, український ринок нафтопродуктів вже достатньо диверсифікований, і замістити трубопровідні поставки буде нескладно. "Це станеться, як за рахунок переорієнтації трубопровідних обсягів на відвантаження залізницею, так і за рахунок резервів внутрішньої нафтопереробки та імпорту морем", - заявив він.

З цим згоден Олександр Сіренко: "У нас є море, є європейські заводи, під боком є Білорусь з Литвою, а тому причин роздувати паніку не бачу ніяких".

Найімовірніше, продовжаться поставки і з Росії.

Сіренко нагадав, що нафтопродуктопроводом до України поставлялося паливо державної "Роснефти", тоді як залізницею до нас надходить ресурс російської приватної компанії "Лукойл".

"Можливо, якісь обсяги "Роснефти" підуть через східний кордон України", - додав експерт.

Також цілком можливо, що "Роснефть" продовжить використовувати нафтопродуктопровід "Самара-Західний напрямок" для поставок дизпалива українським споживачам, але вивантажувати його буде в білоруському Гомелі, а вже звідти направляти залізницею до України, зазначив Геннадій Рябцев.

"Дефіциту точно не буде", - резюмував він.

Питання ціни

Однак потрібно розуміти, що поставки нафтопродуктів трубопровідним транспортом є найбільш дешевими. Але, з огляду на незначність обсягів палива, які останнім часом імпортувалися "трубою", закриття цього маршруту навряд чи призведе до зростання цін на дизель.

"Максимум - це 1-1,5% через переорієнтацію на те ж паливо, тільки з Гомеля", - говорить Геннадій Рябцев.

Втім, невеликого та тимчасового подорожчання дизпалива повністю виключати не можна, вважає Олександр Сіренко: припускаю невеликий ситуативний стрибок, але це буде спекуляція. І потрібно буде уважно стежити за тим, хто це зробить".

При цьому зараз в Україні не тільки немає дефіциту дизпалива, але й навіть утворився його надлишок. "З початку пандемії, з березня-квітня минулого року, в Україні перехідні залишки - близько 200 тисяч тонн. У нас близько 30% перехідних залишків щомісяця. І нам, щоб добре "підсушитися" можна один місяць взагалі не імпортувати, і купувати тільки у Кременчука (Кременчуцький НПЗ, який належить олігархові Ігорю Коломойському, єдиний на сьогодні працюючий в Україні НПЗ) та "з'їсти" залишки", - сказав Сіренко.

Але це не означає, що зростання цін повністю виключено. Однак, якщо подорожчання нафтопродуктів в Україні відбудеться, воно буде викликано зовнішніми факторами, такими як девальвація гривні та зростання цін на сиру нафту.

Останнім часом валютний курс досить стабільний, а ось нафта дорожчає.

До речі, ціни на нафтопродукти в нашій країні повільно, але зростають і зараз. Якщо на початку лютого середня роздрібна ціна бензину А-95 становила 26,5 гривні/літр, то в кінці місяця - вже трохи більше 27 гривень/літр. Дизпаливо за цей час в середньому подорожчало з 25,9 гривні/літр до 26,45 гривні/літр. Ще відчутніше зросли ціни на АЗС на автомобільний газ - з 13,2 гривні/літр до 15,3 гривні/літр відповідно.

Російський транзит

До речі, рішення РНБО щодо нафтопродуктопроводу "Самара-Західний напрямок" пов'язане з нюансом, який не має відношення до постачань дизельного палива в Україну і, відповідно, питання ціни на нього.

Як зазначив Геннадій Рябцев, Росія цілком може перекрити по цій "трубі" поставки в Європу, мотивуючи це тим, що, мовляв, є ризики з боку України, яка вирішила "експропріювати" продуктопровід.

Однак, за його словами, цей ризик мінімізований зусиллями фахівців апарату РНБО, завдяки яким в прийнятому рішенні говориться не про конфіскацію продуктопроводу, а про "проведення перевірки дотримання вимог законодавства" під час передавання в експлуатацію, використання та відчуження української частини цієї "труби".

Читайте також

Знахідка для ворога: для чого «енергоексперт» Куртєв злив в мережу дані про захист підстанцій

Експерт з енергетики Віктор Куртєв поставив під удар енергооб'єкти України, опублікувавши у мережі креслення їх захисту