RU  UA

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Енергетика

Спекуляції і Коломойський: чому в Україні ростуть ціни на бензин

Різке подорожчання відбулося в кінці січня, і воно має штучне походження

ціна на нафту Фото: Апостроф / Колаж

Бензин та інші види автомобільного палива в Україні різко подорожчали в кінці січня, і ця тенденція триває в нинішньому місяці. "Апостроф" з'ясовував, з чим це пов'язано, і що буде далі з цінами на вітчизняному ринку нафтопродуктів.

Ціни на нафтопродукти в Україні незначно зростали з кінця минулого року, при цьому вартість скрапленого автомобільного газу тривалий час залишалася стабільною. Так, якщо середня роздрібна ціна бензину А-95 в листопаді була на рівні 24,2 гривні/літр, то в кінці грудня вона становила трохи більше 25 гривень/літр. Відповідно, на дизельне паливо ціна за цей період змінилася з 23,5 гривні/літр до 24,5 гривні/літр. Зріджений газ продавався в середньому по 12,7 гривні/літр, а в січні нинішнього року його ціна навіть опускалася до 12,35 гривні/літр.

Нафтовий шок

Однак ситуація кардинально змінилася в кінці січня - ціни різко пішли вгору і станом на 11 лютого бензин А-95 продавався на АЗС в середньому за 26,77 гривні/літр, дизпаливо - 26,16 гривні/літр, автогаз - 14,68 гривні/літр.

З чим це пов'язано?

"Ми бачимо сильно перегрітий ринок нафти - з початку року котирування полетіли вгору, які, на жаль, підтягнули за собою ціни на нафтопродукти, що нетипово для лютого, як місяця з найнижчим рівнем споживання", - сказав в коментарі "Апострофу" аналітік нафторинку Олександр Сіренко.

При цьому, за його словами, досить важко зрозуміти, чому дорожчає нафта, враховуючи, що і США, і Європа, що є найбільшими споживачами енергоресурсів, залишаються в карантині, а тому, швидше за все, має місце спекуляція на ринку.

Керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев згоден, що на нафтовому ринку відбуваються спекуляції, зазначивши, що котирування нафти, насправді, це не вартість реального палива, а фінансові інструменти, деривативи.

"Триває масова спекуляція, тому що експортери дуже сильно втратили через карантини та локдауни, і, природно, вони намагаються використовувати всі можливості, щоб переконати всіх в необхідності підвищення цін саме на реальну нафту, що вдається їм зі змінним успіхом, тому що ситуація на ринку до сих пір складається не на користь виробників, - заявив експерт в розмові з виданням. - Однак не слід ігнорувати той факт, що зараз відбувається відновлення попиту".

Від себе додамо, що нафтові котирування почали зростати в кінці минулого року на оптимістичних очікуваннях, пов'язаних з успішною вакцинацією від коронавірусу.

За словами Рябцева, набагато більше на ціни нафтопродуктів в Україні впливає не котирування нафти, а курс гривні до євро, оскільки наша країна значною мірою залежить від імпорту пального.

Нагадаємо, євро дорожчав по відношенню до гривні в минулому році, а в січні нинішнього року його курс впритул наблизився до 35 гривень. Однак в лютому за євро дають вже менше 34 гривень, і далеко не факт, що найближчим часом ситуація сильно зміниться.

Експерт також зазначив, що основним ціновим орієнтиром на роздрібному ринку України є мережа АЗС групи "Приват" (кілька брендів, які формально не пов'язані між собою, але де-факто зав'язаних на олігарха Ігоря Коломойського). "Те подорожчання, яке було зараз, було викликано тим, що "Приват" підняв ціни на 2 гривні (за 1 літр)", - зазначив він.

Відповідно, інші мережі також скорегували свої ціни слідом за "приватівським" бенчмарком.

Фото: pixabay.com

З надією на стабільність

Але що буде з цінами на АЗС далі?

"Ми увійшли в цей місяць з ціною 55 доларів/барель, а зараз вже кілька днів маємо 60 доларів/барель, а тому зростання очевидне, - сказав в коментарі "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - Я не думаю, що це станеться швидко, але до кінця місяця цілком з'являються передумови до того, щоб ціна скорегувалась".

Разом з тим, цілком можливо, що бензин і дизпаливо найближчим часом не подорожчають, незважаючи на підвищення нафтових котирувань: "По-перше, зміцнюється гривня, що є амортизатором зростання цін на нафту. Друге - це те, що ми фіксуємо велику кількість "бодяги", тіньових поставок, і зараз просто справжній їх ренесанс, і, оскільки це паливо без податкового навантаження, це теж стане амортизатором цін".

За словами Куюна, без нелегальних поставок ціни на нафтопродукти навіть сьогодні мали б бути вище на 1-1,5 гривні/літр: "Така велика кількість "бодяги", по суті, виконує соціальну функцію".

Олександр Сіренко, в свою чергу, не бачить причин для збільшення цін на бензин і дизель, принаймні, до кінця лютого. За його словами, дефіциту нафтопродуктів, крім морозостійких видів дизельного палива, на сьогодні в Україні немає, та й це - "точковий ажіотаж", пов'язаний з поточною холодною погодою.

"Якщо не буде різких стрибків по нафті, в найближчі два тижні піднімати ціни буде недоцільно", - зазначив фахівець.

Геннадій Рябцев згоден: "Зараз ціни в роздробі виросли набагато більше, ніж в опті. Тому в найближчі тижні економічних підстав для зростання цін в роздробі на бензин і дизельне паливо немає".

При цьому, якщо подорожчання все ж станеться, то, за словами Сергія Куюна, воно буде в межах 50 копійок на літрі.

Тобто, якщо сьогодні літр бензину А-95 коштує 26,77 гривні, то до початку весни він може подорожчати до 27,27 гривні. Дизельне паливо, яке зараз стоїть 26,16 гривні/літр, може вирости в ціні до 26,66 гривні/літр.

Фото: УНІАН

Неавтомобільних газ

А ось автомобілістів, які заправляються газом, чекають не найприємніші новини.

"Що стосується зрідженого нафтового газу, то зростання (цін) продовжиться, і темпи подорожчання зростуть", - говорить Геннадій Рябцев.

Олександр Сіренко також прогнозує подальше подорожчання автогазу: "Як я це бачу, є спекуляція з боку постачальників з Росії, також я бачу невеликі дефіцитні явища на білорусько-польському кордоні".

За словами експерта, в Польщі вже досить давно скраплений газ - пропан-бутан - використовуються для опалення замість природного газу, і в зв'язку з похолоданням попит на цей газ зараз у наших західних сусідів збільшився.

"Тобто, через опалення домогосподарств в Польщі український автомобіліст сплачує високу ціну", - пояснив він.

Як зазначив Сіренко, якщо зараз літр автогазу на АЗС в середньому коштує 14,5 гривні з тенденцією підвищення до 15 гривень, то до кінця лютого його ціна буде близько 16 гривень.

Але, насправді, не все так сумно: з приходом більш теплої погоди попит на скраплений газ в Польщі (і Туреччині, яка також його використовує як енергоносій для виробництва теплової енергії), впаде, говорить Геннадій Рябцев. А, значить, сповільниться, і, можливо, зупиниться зростання цін на цей енергоресурс.

Тепер, головне, щоб гривня не ослабла і нафта не подорожчала.

Читайте також

Україна збільшить імпорт електроенергії з ЄС: чи вдасться обійтися без вимкнення світла взимку?

Збільшення імпорту електроенергії з Європейського Союзу не усуне ризик відключень у зимовий період

"При мінус 10-15 градусах більше двох-трьох діб у нас гарантовано будуть відключення світла". Інтерв'ю з радником прем'єр-міністра України

Енергетика України в цілому готова до опалювального сезону, але не виключені складнощі, в тому числі відключення світла

В Україні зросли акцизи на пальне: як відреагують ціни на бензин, дизель та автогаз

Через підвищення акцизів в Україні подорожчав лише автогаз, якщо світові котирування нафти впадуть, ціни на бензин і дизель знизяться