В українській журналістиці розслідувань згадали про один дуже старий, але дієвий спосіб поширення інформації, що не відповідає дійсності - дифамації - відомостей, що принижують ділову репутацію. Щоб продемонструвати "розуміння технічних особливостей" досліджуваної теми, автори оперують величинами зі шкільного курсу фізики, посилаючись при цьому на якісь "секретні висновки вчених" і повністю ігноруючи дані, представлені офіційними інститутами, що мають відповідну акредитацію. Звичайно ж, такий матеріал викликає більше запитань, ніж відповідей. Але про все по порядку.
Інтернет-сайт "Наші гроші", що займається економічними розслідуваннями, поширив інформацію, яка містить чимало фактологічних помилок. Такий висновок можна зробити після вивчення матеріалу "Коефіцієнт Дубневичів", який вже майже тиждень знаходиться в ТОПі даного ресурсу.
Звинувачення на адресу депутатів Верховної ради - Богдана і Ярослава Дубневичів - в цій статті базуються на твердженні про те, що продукція корпорації КРТ, яка постачається для потреб "Укрзалізниці", - рейкове кріплення КПП-5 - не відповідає стандартам безпеки (а саме, "зусиллю притиснення "). При цьому сайт посилається на "секретні висновки вчених".
Корпорацію КРТ автори матеріалу пов'язують з братами Дубневичами.
"Виявляється, що, коли залізниця у 2016 році замовляла на тендері cкріплення з притискним зусиллям не менше 25кН, завод Дубневичів поставив скріплення з притискним зусиллям близько 22 кН, тобто воно вже тоді не відповідало вимогам" Укрзалізниці ", яка в свою чергу банально не перевіряла якість товару ", - стверджується в статті.
Це твердження абсолютно не відповідає дійсності. Дослідження якості продукції, яку корпорація КРТ постачає для УЗ, не є секретними і перебувають у відкритому доступі. При цьому контроль якості згаданих кріплень КПП-5 проводиться регулярно, і вони повністю відповідають технічним умовам "Укрзалізниці".
Ми публікуємо уривки з "Протоколу випробувань параметрів елементів проміжного рейкового кріплення типу КПП-5" [продукція корпорації КРТ]. Згадані випробування були проведені саме в 2016 році Українським державним університетом залізничного транспорту (УГУЖТ, Харків).
УГУЖТ - установа, що володіє необхідним обладнанням, фахівцями та акредитацією для проведення відповідних досліджень. Мало того, УГУЖТ має бездоганну репутацію в даному питанні - і в цьому його головна відмінність від фейкових "секретних досліджень", які без тіні сумніву публікує згаданий сайт.
Однак публікація невідповідних реальному стану справ даних - не єдине, що викликає питання в матеріалі. Дуже показово, що при всій критичності до корпорації КРТ - автори матеріалу повні показного співчуття до єдиного конкурента цієї компанії - ТОВ "АТ МЕХАНИКА". Так, за даними розслідування, цю компанію, нібито, постійно викидають з тендерів "через формальності", а в 2015 році їй навіть не допомогли і прямі звернення до тодішнього прем'єра Арсенія Яценюка.
При цьому автори матеріалу "забули" згадати, що під "формальностями" мається на увазі – ні мало, ні багато - підробка документів. “ТОВ "АТ МЕХАНИКА" з метою досягнення відповідності своєї пропозиції встановленим законом умовам здійснило підроблення технічних умов”, - такий запис міститься в кримінальному провадженні № 12015100000000538, відкритому в червні 2015 року слідчим управлінням ГУМВС України в Києві за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 358 КК України.
Як могли "незалежні розслідувачі" оминути такий серйозний факт? Ярослав Дубневич впевнений, що єдине логічне пояснення - публікація зроблена з метою дискредитації Корпорації КРТ в інтересах її конкурента.
"Численні висновки екпертизи є у відкритому доступі, сама експертиза проводиться регулярно, є в тому числі і недавня - будь ласка! І її результати - прямо протилежні" секретним висновкам ". Так що, виходить," Наші гроші "брешуть. Нахабно і безсоромно. І це далеко не перший раз. Щотижневі марення, які доводиться читати про себе, на мою думку, - найпереконливіше свідчення того, що мова йде не про розслідування, - розгорнуто банальну замовну кампанію в нібито "об'єктивному" ЗМІ, "- пише нардеп в своєму блозі.
Гендиректор "АТ МЕХАНИКА" Віталій Руденко і сам не приховує, що став на 2 мільйони біднішим, витратившись на кампанію в ЗМІ. Здогадатися, куди саме пішли ці гроші, можна якраз аналізуючи публікації, де разом з відвертими фейковими даними про конкурентів його підприємство виглядає "безневинною жертвою".
Варто нагадати, що "АТ МЕХАНИКА" постачала свою продукцію для "Укрзалізниці" за часів Януковича, і як повідомляють ЗМІ, завдяки протекції Саші Стоматолога - старшого сина-втікача екс-президента України Віктора Януковича. Крім того, нагадаємо, ЗМІ повідомляли, що "Укрзалізниця" відразу після Революції Гідності відмовилася закуповувати рейкові кріплення у "АТ МЕХАНИКА" через загрозу безпеки руху на залізниці УЗ.