RU  UA

Понеділок, 22 липня
НБУ:USD
  • НБУ:USD
  • НБУ:EUR
25.65

Читайте нас у Telegram-каналі

Фінансова стабільність держпідприємств України: рейтинг ТОП-50 від МЦПД

Серед лідерів компанії сфери транспорту та логістики

Серед лідерів компанії сфери транспорту та логістики Фото: ports.com.ua

Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) представив громадськості рейтинг державних підприємств України за показником їхнього фінансового "здоров'я. "Апостроф" побував на презентації результатів дослідження.

В Україні на сьогодні близько 3,5 тисячі державних підприємств (ДП), більшість з яких неприбуткові, а тому вони є баластом для вітчизняної економіки і країни в цілому. В уряді вже досить давно розробляються плани з істотного скорочення кількості держпідприємств, зокрема, шляхом ліквідації "безнадійних", а також приватизації тих, які можуть становити певний інтерес для потенційних інвесторів. Однак в Україні є і цілком прибуткові держпідприємства, що демонструють непогані фінансові результати.

Ще однією проблемою, пов'язаною з держпідприємствами, є їхня непрозорість, яка не дозволяє повною мірою оцінити ефективність того чи іншого ДП. Крім того, непрозорість держпідприємств живить благодатний ґрунт корупції.

Ефективність понад усе

Якраз із метою підвищення ефективності управління державними підприємствами Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) провів дослідження, результати якого були днями представлені на суд громадськості.

Дослідження проводилося в рамках проекту "Сприяння прозорості та впровадження антикорупційних заходів на державних підприємствах та органах місцевого самоврядування в Україні", який МЦПД реалізує в партнерстві зі словацьким Інститутом економічних і соціальних реформ (INEKO) при фінансуванні з боку Офіційної підтримки розвитку Словацької Республіки (SlovakAid).

Завданням дослідження не було оцінити фінансову стабільність всіх 3500 держпідприємств України. Для аналізу були відібрані 50 найбільших держкомпаній за показником загальної вартості активів. Частка держави в цих підприємствах становить понад 51%, а самі вони представляють всі основні галузі економіки.

Джерелами оцінювання фінансового "здоров'я" держпідприємств були: вебсайти цих компаній, сайти структур управління об'єктами держвласності, веб-портал про використання державних коштів, запити на доступ до публічної інформації.

Результати дослідження узагальнено на інтерактивному порталі.

Комплексний підхід

Фінансова стабільність компаній оцінювалася за сукупністю чотирьох критеріїв - ліквідність, рентабельність, леверидж (відношення загального боргу до загальної суми активів і коефіцієнт боргу до EBITDA (прибуток до вирахування відсотків та амортизації) і діяльність (коефіцієнт оборотного капіталу і коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості).

За кожним із критеріїв для кожної компанії було розраховано рейтинг за шкалою від 0 до 10, де 0 балів означає найгірший можливий вплив цього показника на фінансову стабільність компанії, а 10 балів - найкращий можливий вплив такого показника.

Також за 10-бальною шкалою вираховувався загальний рейтинг підприємств з урахуванням всіх чотирьох критеріїв. Рейтинг відображає фінансовий стан компаній на 2017 рік, при цьому враховувалися дані і за попередні 3 роки. Під час презентації рейтингу експерт МЦПД Єгор Киян зазначив, що на час складання рейтингу фінансові звіти за 2018 рік деяких компаній ще не були опубліковані, однак, запевнив він, оновлення даних відбудеться вже найближчим часом.

За словами Кияна, важливість і значимість цього дослідження обумовлена тим, що від діяльності державних підприємств багато в чому залежить благополуччя громадян країни. "Тим не менш, громадськості дуже складно звертати увагу на управління цими державними підприємствами, особливості менеджменту, певні фінансові показники, тому що, як правило, ці фінансові дані дуже складно читати, і в основному це залишається поза увагою громадськості, журналістів", - сказав експерт. При цьому, з його слів, досвід свідчить, що, "якщо ці цифри публікувати в загальнодоступній і зрозумілій формі, то тоді це буде привертати увагу громадськості та ЗМІ". "Таким чином, це може створити певний тиск на державні підприємства або на тих людей, які керують цими підприємствами і, певним чином, теоретично, поліпшити ситуацію на цьому підприємстві й ефективність його менеджменту", - резюмував він.

Лідери і аутсайдери

Що стосується безпосередньо рейтингу, то його очолило ДП "Украерорух", загальна фінансова стабільність якого була оцінена на 8 балів із 10-ти. Наступні місця посіли відповідно Маріупольський морський торговельний порт, ДП "Адміністрація морських портів України" і ДП "Міжнародний аеропорт Львів". Найбільш низьку фінансову стійкість продемонстрували ПАТ "Одеський припортовий завод" та НСК "Олімпійський".

Аналітики МЦПД також зазначили, що 10 із ТОП-50 держпідприємств ведуть недостатньо прозору фінансову звітність, що не дозволило здійснити оцінку їхнього стану.

З повним списком підприємств можна ознайомитися тут.

Під час презентації Єгор Киян зазначив, що 8 компаній із першої "десятки" здійснюють діяльність у сфері транспорту й логістики. З його слів, найбільшою держкомпанією за розміром активів, власного капіталу і прибутку є НАК "Нафтогаз України". "Найбільш збитковою компанією в нашому рейтингу є Одеський припортовий завод, у якого збитки зараз вже становлять 1 мільярд 464 мільйони гривень. І найбільший роботодавець - це у нас "Укрзалізниця", де працюють приблизно 300 тисяч працівників", - додав він.

Європейський досвід

Україні може бути корисний досвід Словаччини, що стосується діяльності держпідприємств. Як розповів під час презентації директор INEKO Петер Голяшов, незадовго до вступу його країни до Європейського Союзу в 2004 році виникла проблема, пов'язана з тим, що уряд переводив державні борги на держпідприємства. "Результатом цього стало те, що державні підприємства накопичували борги і накопичували проблеми, і через кілька років ці проблеми стали настільки великими, що вони почали загрожувати фінансовій стабільності всієї держави", - зазначив він. Згодом, з його слів, держпідприємствам, зокрема, їхній фінансовій дисципліні, стало приділятися більше уваги. Інформація про фінансовий стан держпідприємств з'явилася в публічній сфері, що, в кінцевому рахунку, привело до поліпшення їх фінансової дисципліни.

Ще однією причиною необхідності встановлення громадського контролю за діяльністю державних компаній, за словами Петера Голяша, є боротьба з корупцією, якій сприяє непрозорість таких компаній. Він підкреслив, що, незважаючи на те, що ситуація в цій сфері стала істотно кращою, корупція в Словаччині є і сьогодні. З його слів, оприлюднений на презентації рейтинг продемонстрував, що в Україні є фінансово стійкі держкомпанії, що здійснюють прозору діяльність. Водночас подив викликає те, що досить багато держпідприємств демонструють відсутність прозорості, і це не дозволяє оцінити, наскільки вони сильні у фінансовому плані.

"Ми готові поділитися своїм досвідом з тим, щоб наші найбільш успішні моделі були впроваджені тут в Україні", - сказав директор INEKO.

Новости партнеров

Загрузка...

Читайте також

Вільному воля: чи загрожують українцям масові звільнення за новим КЗпП

Новий трудовий кодекс повинен визначати не тільки правила взаємодії роботодавців з працівниками, а й механізми контролю за їх виконанням

Кодекс забутих предків: як в Україні змінять законо­давство про працю

Україні потрібне нове законодавство про працю, але влада поки не поспішає з його прийняттям

Новости партнеров

Загрузка...