На українському ринку нафтопродуктів зберігається невизначеність через те, що російська "Роснефть" відмовляється поставляти в нашу країну свою продукцію. З огляду на те, що йдеться приблизно про чверть всього дизпалива і автогазу в балансі України, може утворитися дефіцит палива і, як наслідок, відбутися зростання цін на нього. "Апостроф" з'ясовував, наскільки все серйозно, і чи зможе Україна відмовитися від російської сировини.
Російська державна компанія "Роснефть", на яку припадає близько чверті всього дизельного палива та автомобільного скрапленого газу на ринку України, не буде постачати ресурс до нашої країни у квітні, повідомляє профільне видання enkorr.
Донедавна поставками в Україну дизелю та автогазу "Роснефти" займався швейцарський трейдер Proton Energy Group S.A., якого пов’язують з "кумом Путіна", одним з лідерів партії "Опозиційна платформа – за життя" (ОПЗЖ) Віктором Медведчуком, але ця компанія повідомила, що розриває контракти з українськими контрагентами.
Причиною цього демаршу стали санкції проти Медведчука та його оточення. Зокрема йдеться про повернення до держвласності української ділянки нафтопродуктопроводу "Самара-Західний напрямок", яка контролювалася одіозним політиком. Власне, саме цією "трубою" ресурс "Роснефти" постачається до України (та йде далі до Європи).
За даними enkorr, новим трейдером ресурсу "Роснефти" мала стати компанія Coral Energy, і найближчі поставки планувалися на другу половину квітня. Втім, як повідомляє видання з посиланням на джерела, до кінця поточного місяця постачання не буде, окрім цього, немає впевненості, що воно відновиться у травні.
Цілком вірогідно, що дії "Роснефти" є помстою за "наїзд" на Віктора Медведчука, а також, можливо, є частиною ширшої кампанії з "покарання" нашої держави та примусу до більшої зговірливості у цілому комплексі питань.
Без каналів Медведчука
Але наразі питання постачання (чи, точніше, непостачання) нафтопродуктів з Росії є суто утилітарним. Річ в тім, що "Роснефть" на сьогодні забезпечує 23,4% українського ринку дизпалива (1,74 мільйони тон на рік) і 22,3% скрапленого газу (443 тисячі тон на рік), а тому припинення поставок стане серйозним викликом для української економіки. Особливо зараз, коли в країні розпочалася посівна кампанія, і попит, зокрема, на дизель різко зріс.
Ситуація ускладнюється ще й тим, що наприкінці березня несподівано зупинився Новополоцький нафтопереробний завод (ОАО "Нафтан") в Білорусі, а в травні на плановий капітальний ремонт зупиниться Мозирський НПЗ – ключовий білоруський постачальник нафтопродуктів в Україну, розповів "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Втім, за його словами, Україна має достатньо широкі можливості для заміщення російського імпорту (та, тимчасово, білоруського).
З цією думкою згоден і експерт нафтового ринку Олександр Сіренко.
"Я б сказав, що в даному випадку росіяни попали в штангу, оскільки такі дії навряд чи становитимуть велику проблему для українського ринку нафтопродуктів, - заявив він у розмові з виданням. - Україна має значні перехідні запаси дизельного палива з минулого року, тому миттєвого дефіциту не повинно виникнути. Звичайно, будь які запаси не є нескінченними, проте вони дають можливість бізнесу переорієнтуватися на нові канали постачання. Українські компанії вже мають такий досвід".
Перевагою нашої країни є наявність виходу до моря і розвинутої портової інфраструктури, що дає можливість приймати вантажі практично з будь-якого регіону світу.
Одеський морський порт
"Протягом останніх років активно розвиваються канали постачання пального морськими шляхами. Наприклад наразі в порту Рені (Одеська область – "Апостроф") триває розвантаження танкера з дизелем, який прибув з Малайзії", – говорить Сіренко.
Утім, за словами експерта, зовсім не обов'язково завозити нафтопродукти з настільки віддалених країн. Основна маса дизелю, що надходить до України морем, походить з держав Середземномор'я, що розташовані недалеко від України, - Туреччини, Греції, Італії.
Окрім того, на сьогоднішній день не вичерпані повністю і внутрішні резерви з виробництва нафтопродуктів. Зокрема існує можливість збільшення виробництва дизелю на Кременчуцькому НПЗ (контролюється групою "Приват" Ігоря Коломойського).
Поспішати не треба
Тож, в принципі, українські трейдери можуть досить оперативно замістити російський дизель.
Проте сьогодні ринок перебуває в стані невизначеності саме через те, що невідомі наміри російської сторони: чи є припинення постачання нафтопродуктів довгостроковою політикою Москви, чи разовою акцією з показового покарання.
Якщо "Роснефть" має намір відновити постачання найближчим часом, нафтотрейдерам краще утриматися від якихось різких рухів і не укладати нові контракти на постачання з інших напрямків. Адже в будь якому разі ця продукція буде дорожча за російську через збільшення транспортних витрат.
"Припустимо, що трейдери закуплять і завезуть пальне, яке буде дорожче, ніж російське, а поставки через кілька тижнів відновляться. Що робити з закупленими обсягами? - говорить Сергій Куюн. - Подібна ситуація вже була два роки тому, коли Росія оголосила мораторій на постачання пального в Україну. Трейдери накупили дизелю, а через два тижні постачання відновилося, в країну зайшов дешевший російський продукт, і ті трейдери, які за цей час закупили пальне, потім не знали, куди його подіти".
Такий досвід, на думку експерта, спонукатиме вітчизняних трейдерів з обережністю підходити до планування закупівель.
Але це може призвести до того, що на момент вичерпання наявного запасу, пропозиція дизелю на ринку виявиться недостатньою.
"Гадаю, що в момент, коли наявні запаси почнуть вичерпуватися, на ринку виникне певна турбулентність. Скоріше за все, це станеться в третій декаді квітня або на початку травня", - зазначив Куюн.
При цьому ситуація зі скрапленим газом більш складна, оскільки існує менше каналів постачання цього продукту.
Проте і тут український бізнес має потенціал для того, щоб успішно справитись з проблемою, - протягом останніх років активно розвивається постачання цього ресурсу морем.
"Наявність каналів постачання скрапленого газу морем дозволила здійснити невеличку цінову “революцію” в південних регіонах країни, де раніше газ завжди був дорожчим, ніж на півночі країни через більш високу вартість доставки з Росії і Білорусі. Проте протягом останніх трьох років завдяки потоку постачання з моря, ціна скрапленого газу в південних регіонах знизилася до загальноукраїнського рівня. Тож гадаю, Україна цілком зможе компенсувати нестачу російського газу, якщо Росія вирішить припинити його назовсім", - сказав Олександр Сіренко.
До речі, довготривала пауза у постачанні нафтопродуктів в Україну несе ризики і для Росії, адже в такому разі українські трейдери вибудують постійні канали завезення дизелю і скрапленого газу з інших напрямків. І тоді “Роснефти" буде вже досить важко повернутися на наш ринок, маючи репутацію ненадійного партнера, який може припинити співробітництво в будь який момент. Таким чином Росія втратить не лише досить великий ринок збуту своєї продукції, але й один з останніх важелів економічного (та, за замовчуванням, і політичного) тиску на Україну.
Термінал скрапленого газу в Польщі, з якого раніше вже доставляли в Україну скраплений газ
Ціна суверенітету
Звичайно, головне питання, яке цікавить українських автомобілістів і аграріїв у зв’язку з нинішніми подіями, - що буде з цінами на АЗС?
Експерти сходяться на тому, що вплив неминучий, адже ціна транспортування нафтопродуктів з альтернативних напрямків є вищою за вартість транспортування з Росії. Отже, якщо пауза затягнеться, ціни підуть вгору.
Проте, підвищення не буде занадто різким.
"За даних обставин літр дизельного палива навряд чи подорожчає більше, ніж на одну гривню, - говорить Олександр Сіренко. - Що ж, я гадаю, більшість водіїв погодяться з тим, що одна гривня — не надто велика плата за енергетичну незалежність власної країни".
На ціну бензину демарш "Роснефти" прямо не вплине, адже цю продукцію Україна з Росії вже давно не отримує. Втім, певний тиск все ж таки може виникнути в разі, якщо постачання скрапленого газу не буде скомпенсовано достатньо швидко. Газ є популярним замінником саме бензину, і в разі, якщо на АЗС виникне дефіцит газу, водії почнуть заправляти свої машини бензином. Збільшення ж попиту може спонукати трейдерів дещо підвищити ціни. Але навряд чи це підвищення буде значним, впевнені експерти.
Тим часом, уряд, очевидно, розуміючи ризики, докладає зусиль для стабілізації цін на пальне. Так, 5 квітня Кабмін підписав меморандум з Нафтогазовою асоціацією України в рамках якого мережі АЗС стабілізують ціни на пальне, принаймні, на квітень. До речі, напередодні підписання документу, мережі, які працюють на ринку у преміум-класі, вже трохи знизили роздрібні ціни, які все рівно вищі за середні.
Станом на початок квітня, середня ціна літру бензину А-95 на АЗС в Україні складала 28,7 гривні, дизеля – 28,3 гривні, автогазу – 15,7 гривні.
Якщо дійсно відбудеться подорожчання через припинення постачання нафтопродуктів "Роснефти", ціни на стелах будуть виглядати приблизно так: бензин А-95 – 30 гривень/літр, дизпаливо – 30 гривень/літр, скраплений газ – 17 гривень/літр.
Але, як було зазначено вище, це є ціною українського суверенітету.