RU  UA

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Енергетика

Дефіцит або нагнітання: чи проживе Україна без російського дизеля

Поставки дизпалива "Роснефти" зупинилися в квітні

Поставки дизпалива "Роснефти" зупинилися в квітні Фото: УНІАН

Через скорочення поставок з Росії та Білорусі наша країна в травні може зіткнутися з дефіцитом дизельного палива, яке особливо затребуване навесні під час посівної. "Апостроф" з'ясовував, наскільки все серйозно, і до якого рівня зростуть ціни на дизель.

Україні знову пророкують дефіцит пального через припинення поставок з Росії.

Нагадаємо, мова йде про зупинку поставок дизельного палива і автомобільного скрапленого газу державної компанії "Роснефть" нафтопродуктопроводом "Самара-Західний напрямок" після рішення Ради національної безпеки і оборони (РНБО) повернути до держвласності українську ділянку цієї "труби". Рішення було продиктовано тим, що нафтопродуктопровід контролювався "кумом Путіна" Віктором Медведчуком, проти якого РНБО ввів санкції.

Швейцарський трейдер Proton Energy Group SA, також пов'язаний з Медведчуком, відмовився з квітня поставляти ресурс "Роснефти" в Україні через введені санкцій. Передбачалося, що вже з травня для цих поставок буде знайдено нового трейдера, але цього не сталося, в зв'язку з чим в травні нафтопродуктів "Роснефти" в Україні також не буде.

Крім того, з 15 травня до 15 червня на плановий ремонт зупиняється Мозирський нафтопереробний завод в Білорусі, який є одним з головних постачальників дизеля до України.

Запланований дефіцит

З огляду на все вищесказане, авторитетне інформаційне агентство Reuters днями повідомило, з посиланням на кілька джерел, що в травні в Україні буде спостерігатися значний дефіцит дизельного палива. Особливо болісно нестача дизеля позначиться на посівній кампанії, яка зараз в самому розпалі.

Директор консалтингової групи "А 95" Сергій Куюн згоден з такою оцінкою.

"Ресурсу "Роснефти" немає в квітні, і тепер ми розуміємо, що його не буде і в травні. У кращому випадку - червень. А це - 170 тисяч тонн на місяць. Друга проблема - це Мозир. На відміну від росіян вони - за планом: плановий ремонт був анонсований ще на початку року, і білоруси сказали, що на 35% буде знижено відвантаження дизельного палива в травні: було 240 тисяч тонн, буде 150. Тобто сумарно у нас проблема на 270 тисяч тонн. Це 40% ринку. М'яко кажучи, це дуже багато", - сказав він в коментарі "Апострофу".

У свою чергу, експерт нафтового ринку Олександр Сіренко налаштований більш оптимістично.

"Імовірність дефіциту, як завжди, 50 на 50, і нічого нового для ринку немає. Цей дефіцит міг бути і в січні, і в лютому, і в будь-якому місяці", - сказав він в розмові з виданням.

Він пояснив, що Україна вже давно сильно залежить від імпорту нафтопродуктів, тому що, якщо, наприклад, взяти конкретно дизельне паливо, то його внутрішнє виробництво становить від 15% до 25% (в середньому 20%) від потреб. Йдеться, в основному, про Кременчуцький нафтопереробний завод (група "Приват" Ігоря Коломойського) і, істотно меншою мірою, про Шебелинський газопереробний завод (держкомпанія "Укргазвидобування").

Експерт розповів, що річне споживання дизельного палива в Україні становить близько 7 мільйонів тонн, а місячне - від 400 до 700 тисяч тонн. З них 80-90 тисяч тонн забезпечують вітчизняні виробники.

За його словами, за 18 днів квітня до України вже імпортовано 250,5 тисячі літрів дизпалива: "З них 60% це - Білорусь, 17% - Росія, 11% - Литва, 6% - Туреччина".

При цьому є навіть невеликі обсяги дизеля "Роснефти". За словами Сіренка, частково це ще березневі контракти, крім того, з якихось каналів цей ресурс все одно заходить до України.

Ринок і море врятують Україну

Керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев вважає, що в Україні, в принципі, не може бути дефіциту палива, тому що вітчизняний ринок відкритий для поставок.

"Про який дефіцит можна говорити, коли всі горять бажанням сюди поставляти, тому що український ринок - преміальний. Тут всі отримують такі гроші, які не снилися ні в Польщі, ні в Угорщині, ні в Росії, ні, тим більше, в Білорусі" , - заявив експерт в коментарі "Апострофу".

Але які є альтернативні білоруським та російським джерела постачання?

В першу чергу, це, звичайно ж, море.

За словами Олександра Сіренка, українські порти - а це, перш за все, Миколаїв, Херсон, Одеса, а також порт Рені (Одеська область), що відновив роботу, - знаходяться в досить робочому стані.

"Якщо у нас до кінця квітня морем виходить майже 50 тисяч тонн, то у нас не те, що все в порядку, у нас навіть невеликий профіцит на травень, - каже експерт. - Так, Мозирський НПЗ зупиняється, але він так зупиняється вже десять років. Він попередив (про ремонт), і тому йдуть танкери. Трейдери знайшли заміну - Греція, Італія. Тому - без паніки, паливо буде".

Сергій Куюн погоджується, що, принаймні, теоретично, є шанс закрити дефіцит, що намітився, поставками морем.

"Але проблема в тому, що прийняти такий обсяг ми можемо, але можливості "Укрзалізниці" це все вивезти досить примарні. Тобто це можливо, але це буде ходьба по краю, в кращому випадку. Має все зійтися. Це повна перебудова логістики всього ринку", - розповів фахівець.

У будь-якому випадку, вважає Куюн, буде певна турбулентність.

Ціна нестабільності

Утім, не виключено, що має місце свідоме нагнітання обстановки.

"Зараз формується інформаційне поле, в якому нас намагаються переконати, що припинення поставок російського дизеля нафтопродуктопроводом - це жахлива несподіванка, і така ж несподіванка - плановий ремонт на Мозирському НПЗ", - зазначив Геннадій Рябцев.

Олександр Сіренко, в свою чергу, вважає, що тут варто пошукати "російський слід".

У будь-якому випадку, ефект від всієї цієї нервозності вже є - ціни дизпалива, поки тільки оптові, пішли вгору.

За словами Геннадія Рябцева, зростання в опті за тиждень склало 5%, що досить багато, і в цій ситуації держава повинна була б провести інтервенції на ринку.

Але для цього, мабуть, немає ресурсу.

Рябцев зазначив, що перш, ніж вводити санкції проти Віктора Медведчука, потрібно було, передбачивши сценарій, який зараз реалізується, створити стабілізаційний резерв: "І тоді, якби хтось почав кричати про дефіцит, можна було б показати 300 тисяч тонн запасу дизеля і, сказати: якщо що, ми його вивалимо на ринок".

Але цього не зробили.

А тому ціни на дизпаливо, швидше за все, зростатимуть.

"Альтернативні та морські поставки ненабагато здорожують логістику", - відзначає Олександр Сіренко, додаючи при цьому, що причин для значного зростання цін все одно немає.

Сергій Куюн, який налаштований досить песимістично, переконаний у протилежному. Він не зміг точно спрогнозувати ціну дизеля в травні. "Але за 30 гривень (за літр) точно піде", - сказав експерт.

Геннадій Рябцев також вважає, що дизельне паливо подорожчає в наступному місяці, однак не так сильно, а десь на 1-1,2 гривні від нинішнього рівня.

Для довідки, станом на 21 квітня, середня роздрібна ціна одного літра дизпалива в Україні становила 28,2 гривні.

За словами Рябцева, ціна дизельного палива на автозаправках в середньому буде близько 29 гривень/літр і, швидше за все, до 30 гривень не дійде.

Читайте також

Україна збільшить імпорт електроенергії з ЄС: чи вдасться обійтися без вимкнення світла взимку?

Збільшення імпорту електроенергії з Європейського Союзу не усуне ризик відключень у зимовий період

"При мінус 10-15 градусах більше двох-трьох діб у нас гарантовано будуть відключення світла". Інтерв'ю з радником прем'єр-міністра України

Енергетика України в цілому готова до опалювального сезону, але не виключені складнощі, в тому числі відключення світла