Білорусь перекриває поставки бензину А-95 в Україні. Не виключено, що такі недружні кроки з боку Мінська викликані політикою, зокрема, тим, що Київ приєднався до західних санкцій, які були накладені за примусову посадку цивільного літака в аеропорту Мінська і подальше затримання білоруського опозиціонера Романа Протасевича, який перебував на борту. У будь-якому випадку, нашій країні потрібно в терміновому порядку шукати альтернативний ресурс. "Апостроф" з'ясовував, де поповнити недостачу бензину та чи можливий дефіцит пального в Україні.
У червні може припинитися постачання в Україну бензину А-95 з Білорусі. Про це повідомило профільне видання enkorr з посиланням на свої джерела.
Водночас, білоруси мають намір постачати бензин А-92 в повному обсязі.
Йдеться про "Білоруську нафтову компанію" (БНК), на яку припадає приблизно половина всього бензину А-95 на ринку України.
За словами експерта нафторинку Олександра Сіренка, вперше так сталося, що "Білоруська нафтова компанія" відмовила українським трейдерам в поставках бензину по термам (довгостроковим контрактам).
"В Європі така практика є неприпустимою, - сказав він в коментарі "Апострофу". - Українські трейдери сьогодні в один голос твердять, що на 2022 рік не стануть укладати з БНК довгострокові контракти: в цьому немає сенсу, якщо партнери вважають, що в будь-який момент можуть припинити поставки ".
При цьому, за словами Сіренка, білоруси в грошах не втратять, оскільки договори БНК, на відміну від інших постачальників, не передбачають штрафних санкцій щодо продавця.
Таке сталося вперше
Але що ж сталося - чому білоруська компанія відмовилася постачати бензин?
"Я маю інформацію, що Комітет державної безпеки (КДБ) Білорусі звинуватив заводи в тому, що вони дають на український ринок паливо, зокрема, бензин, з великим дисконтом, і бюджет Білорусі таким чином недоотримує гроші. Тому ще минулого тижня вони частково призупинили відвантаження, обмеживши їх на 30%. Те, що вони (виробники) не підтвердили (терми), можливо, пов'язано з тим, що тривають слідчі заходи", - розповів "Апострофу" експерт ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук.
За його словами, є й інша версія. Можливо, Олександр Лукашенко зробив Україні "алаверди" за те, що ми підтримали санкції проти Білорусі після примусової посадки літака компанії Ryanair для затримання опозиційного журналіста Романа Протасевича.
Олександр Сіренко, в свою чергу, зазначив, пославшись на неофіційну інформацію, що рішення зупинити поставки, можливо, пов'язано не з політикою, а з зупинкою на плановий ремонт Мозирського НПЗ, через який обсяги виробництва бензину скоротилися, і довелося відмовитися від частини поставок: "Для цього був обраний український ринок, незважаючи на те, що саме тут білоруси отримують максимальний прибуток".
Від себе зауважимо, що навмисна відмова від найбільш привабливого з економічної точки зору ринку якраз наводить на думку про політичне підґрунтя.
У пошуках ресурсу
Однак, незалежно від причин, за якими білоруська компанія зупинила поставки, українській стороні потрібно терміново шукати заміну цьому ресурсу.
"Брак 50% поставок не може пройти для ринку безслідно", - заявив директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
У зв'язку з цим, він не виключив, що на ринку може утворитися дефіцит бензину.
Це вже далеко не перший випадок, коли "стратегічні партнери" України раптово перекривають поставки нафтопродуктів в нашу країну. Так, в квітні російська держкомпанія "Роснєфть" припинила поставки дизельного палива в нашу країну. А це, нагадаємо, близько чверті всього ринку дизпалива України.
Проте, дефіциту дизеля не виникло. Крім того, в кінці травня поставки ресурсу "Роснєфти" в Україні відновилися - в якості трейдера російського монополіста виступає тепер азербайджанська компанія SOCAR, яка досить добре представлена на вітчизняному ринку нафтопродуктів, маючи власну мережу АЗС.
Однак чи можна оперативно вирішити ситуацію в теперішньому випадку?
Адже йдеться про необхідність знайти приблизно 50 тисяч тон бензину А-95 в місяць.
"Ніякої трагедії для ринку я не бачу, він достатньо диверсифікований", - говорить Леонід Косянчук.
Але місяць-півтора ринок буде лихоманити, попередив він: "У якийсь період можливе утворення ситуативного дефіциту й, відповідно, цінової турбулентності".
За словами експерта, необхідно швидко перебудувати канали поставок на море. Також потрібно підготувати інфраструктуру з прийому палива.
"При цьому залишається найслабша ланка - залізниця, яка, швидше за все, не зможе (оперативно) вивезти такий обсяг", - зазначив Косянчук.
"Без моря не обійтися", - погоджується Сергій Куюн. "Я навіть не пам'ятаю, коли в останній раз ця марка приходила морем, - написав він в Facebook. - Думаю, вигребемо!".
Ми можемо і самі
Але розраховувати потрібно не тільки на імпорт, але й на внутрішнє виробництво.
Тим більше, що українські виробники, зокрема, Кременчуцький НПЗ, який знаходиться під контролем групи "Приват" Ігоря Коломойського, вже заявили про готовність оперативно збільшити випуск бензину А-95.
"Таким чином, в результаті демаршу білорусів українські виробники повернуть собі лідируючі позиції на вітчизняному ринку", - заявив Олександр Сіренко.
За словами Леоніда Косянчука, Кременчук зараз завантажений, менш, ніж на третину: "Колись він переробляв 600-800 тисяч тонн на місяць, сьогодні переробляє менше 200 (тисяч тонн)".
Можливо, через те, що українські підприємства будуть в терміновому порядку нарощувати виробництво, оптова ціна на бензин трохи виросте, зазначив Олександр Сіренко.
"Але на цінах на українських АЗС ситуація, швидше за все, не відіб'ється. Так що кінцевий споживач цих проблем навіть і не помітить", - резюмував експерт.