RU  UA

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Енергетика

Базова проблема: яку небезпеку несуть ракетні удари по нафто­сховищам

Ворог хоче спровокувати паливну кризу, чи вийде це у нього?

Ворог хоче спровокувати паливну кризу, чи вийде це у нього? Фото: ДСНС України

Ворог знищує сховища нафтопродуктів в Україні. Це може ускладнити ведення бойових дій, а також посівної кампанії, яка вже розпочалася. Знищення об'єктів зберігання пального відбувається на тлі скорочення його постачання з Росії та Білорусі, які до війни направляли в нашу країну більшу частину бензину та дизпалива. "Апостроф" з'ясовував, чи завадить знищення нафтобаз веденню війни і сіянню хліба.

Російська армія масово обстрілює територію України. Не зумівши захопити у режимі бліцкригу Київ, Харків, Чернігів та навіть Маріуполь, окупанти зрівнюють із землею українські міста, вбиваючи мирних громадян.

Керівники РФ запевняють, що ракетні та артилерійські удари завдаються виключно по військовій інфраструктурі, проте факти свідчать про інше: зруйновано тисячі житлових будинків, десятки лікарень, шкіл, церков. Складається стійке враження, що ворог веде хаотичні обстріли української території.

Багато в чому це правда, але певна логіка в діях Росії все ж таки присутня. Їхньою метою служать, зокрема, українські нафтобази.

Паливо як фактор воєнного успіху

Своєчасне постачання пального є дуже важливим для ведення бойових дій. Як було зазначено вище, ворог планомірно знищує наші об'єкти зберігання нафтопродуктів. Найсвіжіший приклад – ракетний обстріл у Дніпрі 30 березня. "Ввечері ворог завдав повітряного удару в обласному центрі. Дві ракети потрапили в нафтобазу, повну палива. Об'єкт знищено. Уламками іншої ракети пошкоджено ще два бензовози...", - повідомив голова Дніпропетровської облради Микола Лукашук.

До цього були удари по нафтобазах у Луцьку (Волинська область), Дубно (Рівненська область), а також у Львові. А нафтобазу в селі Крячки неподалік Василькова Київської області обстріляли двічі – 12 та 27 березня.

Втрат могло бути менше

До війни значна частина палива надходила в Україну з Росії та Білорусі. Остання, наприклад, забезпечувала близько половини всього бензину на вітчизняному ринку, а постачання з обох країн, які тепер стали нашими противниками, становили понад 60% обсягів дизельного палива в Україні.

В нових умовах наша країна екстрено переорієнтує імпорт на Європу, але оскільки морські постачання через блокаду українських портів військовими кораблями РФ також стали проблематичними, ставка робиться на залізничний та автомобільний транспорт.

Більше того, влада скасувала акциз і знизила майже втричі ПДВ на пальне, що сприяє не тільки надходженню ресурсу в країну, а й суттєвому його здешевленню.

Проте знищення сховищ палива окупантами, яке, напевно, продовжиться, може звести нанівець усі ці зусилля, адже, насамперед, дизельне паливо, необхідне не лише для заправки військової техніки, а й для проведення посівної кампанії, яка вже розпочалася у деяких регіонах України.

А тому ворог, знищуючи сховища нафтопродуктів, завдає нашій країні збитків. Ці збитки можна було попередити або мінімізувати. Адже точне розташування українських нафтобаз було добре відоме ще до війни, але, схоже, відповідних заходів не було вжито

"Паливо має бути розосереджено. Постачання мають здійснюватися адресно – безпосередньо споживачам, які їх потребують. Одна цистерна або два бензовози не є ціллю для "Іскандера", - пояснив "Апострофу" керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Мінуси перетворити на плюси

Втім, не все так погано. "Насправді нафтобази останнім часом не сильно використовуються в Україні. Вони є підстрахувальною ланкою, тому що зараз ринок переважно працює з коліс. Ніхто там (на нафтобазах) багато палива не зберігає, - розповів "Апострофу" директор консалтингової групи "А" -95" Сергій Куюн. - Тому не можна сказати, що це драматично впливатиме на ситуацію. Звичайно, ці об'єкти дорогі, і на них було витрачено гроші, але для поточної ситуації це не матиме особливого значення".

Інша річ, що зараз в Україні, в принципі, немає профіциту пального. Але постачання в Україну продовжується, а значить, паливо буде і для танків, і для тракторів. "Поставки йдуть з Європи, йдуть з коліс. Як показує практика, так виходить навіть безпечніше", - каже Куюн.

Зазначимо, що обсяги наявного пального в Україні, а також маршрути його постачання в даний час є інформацією з обмеженим доступом.

Новини партнерів

Читайте також

Україна збільшить імпорт електроенергії з ЄС: чи вдасться обійтися без вимкнення світла взимку?

Збільшення імпорту електроенергії з Європейського Союзу не усуне ризик відключень у зимовий період

"При мінус 10-15 градусах більше двох-трьох діб у нас гарантовано будуть відключення світла". Інтерв'ю з радником прем'єр-міністра України

Енергетика України в цілому готова до опалювального сезону, але не виключені складнощі, в тому числі відключення світла

В Україні зросли акцизи на пальне: як відреагують ціни на бензин, дизель та автогаз

Через підвищення акцизів в Україні подорожчав лише автогаз, якщо світові котирування нафти впадуть, ціни на бензин і дизель знизяться