Ціни в Україні на бензин і, особливо, на дизель, цього року падають. Цьому сприяють як зовнішня кон'юнктура ринку, так і суто внутрішні чинники. Проте вже цього літа ситуація може суттєво змінитися. Пов'язано це з тим, що з 1 липня оподаткування пального поновлюється на довоєнному рівні. "Апостроф" з'ясовував, наскільки подорожчають нафтопродукти на заправках і чи є можливість пом'якшити ціновий шок.

Страхи не виправдалися

З початку року на українських АЗС спостерігалася стійка тенденція до зниження цін на пальне. Найбільш помітно дешевшав дизель. Середня ціна одного літра в роздрібній торгівлі впала з початку березня майже на 6 гривень - з 49,3 гривні до 43,7 гривні.

Читайте: Витрати пального можна і потрібно зменшити: хитрощі, про які слід знати

Бензин дешевшав набагато повільніше. За три останні місяці його середня ціна знизилася майже на 2,5 гривні - з 47,5 до 45,1 гривні за літр.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Натомість ціна на скраплений газ, яка активно знижувалася на початку року, останнім часом стабілізувалася. З початку квітня вона знаходиться на рівні 21,7-21,9 гривні за літр.

За словами експерта "Нафторинку" Олександра Сіренка, здешевшання нафтопродуктів пов’язано з двома основними факторами. Перший з них - ціни на європейському ринку, звідки сьогодні завозиться пальне. Вартість нафти останнім часом падає, у зв’язку з чим дешевшають і нафтопродукти.

"Гуртові ціни бензину і дизелю протягом останніх місяців невпинно знижуються, - розповів експерт в коментарі "Апострофу”. - Вже незабаром вони обіцяють стати менше 30 гривень за літр. Це призводить і до зниження роздрібних цін. Проте поки що воно є недостатнім. При 30 гривнях на вході в країну АЗС мали б давати ціну нижче 40 гривень. Проте заправок, які дійсно пропонують пальне за такою ціною, дуже мало. Ціна на більшості з них є завищеною і сягає 45 гривень за літр. А є ще преміальне пальне, яке невідомо чим відрізняється від звичайного, але коштує вже 49 гривень".

Другим фактором, який зумовлює здешевшання пального, є його значний профіцит на внутрішньому ринку, що утворився на початку цього року. Очікувалося, що через заборону імпорту до Євросоюзу нафтопродуктів з Росії (вона набрала чинності з 5 лютого) на ринку виникне дефіцит, який потягне за собою підвищення цін. І щоб підстрахуватися, нафтотрейдери протягом грудня-січня створили значні запаси бензину і дизелю.

"Проте вийшло все навпаки, - говорить Олександр Сіренко. - Після 5 лютого жодного дефіциту нафтопродуктів на європейському ринку не виникло, а ціна не лише не зросла, але й помітно знизилася. До того ж, споживання також виявилося набагато нижчим ніж очікувалося. Економіка відновлюється повільно, громадяни, які виїхали за кордон, не поспішають повертатися. А ті, хто залишився вдома, споживають менше пального через зниження доходів. Тому у операторів в сховищах залишається значна кількість пального, що примушує їх поступово знижувати ціни".

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Для скрапленого газу ці фактори вже відпрацювали раніше. Імпортери,серед яких значна кількість нових невеликих підприємств, оперативно створили канали імпорту і ще на початку осені 2022 року створили значний профіцит цього продукту. Це викликало значну конкуренцію за споживача, через що ціни на газ протягом осені активно знижувалися і зараз стабілізувалися на економічно доцільному рівні з помірним розміром торгової націнки.

Бензин по 60?

Втім, така ідилія на ринку пального завершується. Вже з 1 липня держава повертає акцизи і податки на пальне до рівня, який був до 24 лютого 2022 року.

Нагадаємо, що в квітні 2022 року Верховна рада, щоб запобігти паніці на ринку пального і обвальному підвищенню цін, скасувала акцизи на нафтопродукти і знизила ПДВ на них з 20% до 7%.

Читайте: Чи варто заправляти автомобіль бензином Nano 98: в чому його особливість

Проте після того, як дефіцит було подолано, і нафтотрейдери змогли організувати регулярне постачання нафтопродуктів з Європи, було вирішено частково повернути акцизи. Відтак з 30 вересня акциз на скраплений газ був повернений до попереднього рівня - 52 євро на тонну. В той же час, акцизи на бензин і дизель повернули частково. Їх встановили на рівні 100 євро на тонну для обох видів пального.

Та складнощі з наповненням бюджету змусили законодавців ще раз повернутися до цього питання і відновити оподаткування ринку нафтопродуктів в повному обсягу. Відтак з 1 липня вони будуть обкладатися ПДВ на рівні 20%. Акциз для бензину підніметься до 213,5 євро на тонну, а для дизелю - до 139 євро. Акциз на скраплений газ не зміниться, оскільки він уже знаходиться на довоєнному рівні.

Звичайно, збільшення податкового навантаження вплине і на кінцеву ціну пального.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"За нашими розрахунками, після 1 липня податкова складова для бензину зросте на 11 гривень за літр, - розповів "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - Оподаткування дизпалива зросте на 7 гривень за літр, а скрапленого газу - на 3 гривні. Ці додаткові витрати додадуться до тих цін, які складуться на той момент на ринку. Таким чином, вартість бензину ймовірно підніметься до 60 гривень за літр, а дизелю - до 56 гривень".

Втім, на думку Олександра Сіренка, подорожчання може бути і не таким значним. Він пояснив, що нинішня завищена маржа дозволяє нафтотрейдерам пом’якшити ціновий шок, за рахунок часткового скорочення власних прибутків. Питання лише в тому, чи погодяться вони обмежити власні апетити.

"Гадаю, в умовах, коли держава відмовилася від регулювання ринку автомобільного пального, майстер-клас формування цін могла б показати "Укрнафта", - говорить експерт. - Її мережа включає близько п’ятисот АЗС, що дозволяє їй суттєво впливати на ситуацію на ринку. Тож, якщо державна компанія (її було націоналізовано в лютому 2022 року, – "Апостроф") вирішить дещо скоротити власну маржу і встановити дещо нижчі ціни, інші трейдери під тиском конкуренції будуть змушені вчинити так само".

Чи буде так, ми побачимо вже за місяць. А можливо і трохи раніше.

До речі, в останні дні травня падіння роздрібних цін на автомобільне пальне припинилось. А ціна зрідженого газу вже повзе вгору – поки що лише на 20-50 копійок.

Читайте: Водіям на замітку: 14 способів економити бензин під час їзди