RU  UA

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Культура

Ніч по-українськи: як у художників за 300 років змінилося бачення темряви

Унікальна виставка представлена у "Київській картинній галереї"

Унікальна виставка представлена у "Київській картинній галереї" Глущенко Микола, Місячна ніч. 1972. Картон, олія Фото: knag.museum

У Національному музеї "Київська картинна галерея" відкрилась виставка під назвою "Ніч…відбиток часу", на якій представлені твори сучасного українського художника Анатолія Криволапа, а також кількох українських класиків - Тараса Шевченка, Архипа Куїнджі та інших. Кореспондент "Апострофу" побував на виставці та на власні очі переконався, як змінюється ніч у творах українських митців.

Двадцять років митець, мешкаючи в неосвітленому селі, звертав увагу на дрібні нюанси темного періоду доби, що вилилось у серію чарівних робіт. Усі вони вперше представлені в проекті "Київської картинної галереї", яка цього року відзначає віковий ювілей, та БФ "Фундація КУЛЬТАУРА".

Комунальні проблеми як натхнення

Коли вимикають світло, всі нарікають на незручності та місцеву владу, але художники – це люди з іншої планети. На початку 2000-х років, переїхавши з Києва до села Засупоївка під Яготином, Анатолій Криволап у темному просторі побачив вікно розвитку творчих можливостей.

"Лише п'ять років тому там з’явилось світло, - говорить Анатолій Криволап. – До цього часу я міг спостерігати вулицю, поле вночі – в цілковитій темряві. Звикаючи до ночі, починаєш розрізняти найменші її відтінки. Всі ці 20 років дали мені можливість бачити нюанси ночі".

Як зараз Анатолій пам’ятає, як робив першу "нічну" картину.

"Це була прогулянка, місячна ніч… Йшло до весни, і дорога була брудна. Виглядало дуже живописно, і саме це стало поштовхом. У мене є різні відтінки ночі: ніч, що тільки починається, глуха, темна ніч, яскрава місячна ніч зимою, коли, як кажуть, хоч голки збирай. Довгі прогулянки мене на це надихали", - згадує художник.

Нічні спостереження народили півсотні робіт, яким міг би позаздрити сам Архип Куїнджі – адепт нічного живопису. До речі, одна з його картин – "Ніч на Дону" - теж тут. Так само серед експонатів присутня й атмосферна нічна акварельна робота Тараса Шевченка "Мис Тюб Караган на півострові Мангишлак", а також твори художників XX століття – "Хата в місячну ніч" Григорія Світлицького (1919) та "Місячна ніч" Миколи Глущенка (1792).

Куїнджі А.І. Ніч на Дону,1882, полотно, олія
1 / 1
Т.Г.Шевченко. Мис Тюб Караган на півострові Мангишлак. [1856. Літо -1857].Папір, акварель, білило
1 / 1
Світлицький Г.П. Хата в місячну ніч, 1919, Полотно, олія
1 / 1
Глущенко Микола, Місячна ніч. 1972. Картон, олія
1 / 1

Ювілейні січневі ночі

Насправді в Україні не так багато художників, які звертались до нічної теми – адже технічно зобразити її дуже важко. Натомість чимало ночі в народній творчості і традиціях, особливо січневих - згадати хоча би новорічну ніч або ж ніч перед Різдвом. Та й тривалість ночі в січні - доволі відчутна.

"Тема надзвичайно цікава, популярна серед українців. Адже ніч відображена в народних піснях, народній творчості, класичній музиці. Водночас досить мало художників працювали над темою - ніч у живописі не дуже популярна, адже неймовірно складна", - коментує куратор виставки Юрій Комельков.

Проект приурочений до ювілею Національного музею "Київська картинна галерея", який цього року відзначає сто років. Але ідея влаштувати подібну виставку з’явилась іще два роки тому. Відомий колекціонер Юрій Комельков та директор музею Юрій Вакуленко одразу спланували січень - бо це, на думку митців, ідеальний місяць для втілення ночі. Але реалізація ідеї затяглась на два роки - натомість співпала з ювілеєм музею, який у свою чергу став ювілеєм відкриттів.

"До більшості з цих робіт можна додати слово "вперше", - наголосив Юрій Комельков. - Вперше експонуються саме ці роботи Криволапа – раніше вони не виставлялись. Вперше виставляється й робота Куїнджі – вона досить довго лежала в фондах. І нічний пейзаж Миколи Глущенка теж виставляється вперше. Це якраз робота з колекції Едуарда Димшиця, який має в своєму активі чи не найбільшу кількість робіт. Ми знайшли з ним кілька робіт Глущенка, присвячені саме нічному пейзажу".

Анатолій Криволап і справді раніше не виставляв свої нічні роботи - попри доволі активну виставкову діяльність та багаточисленні проекти, зокрема й спільно з Юрієм Комельковим.

"Вийшло так, що я поцупив першу роботу, яку він намалював, і вона з’явилась у моїй колекції. Це тема зимового пейзажу", - розповідає куратор про початок "нічної" співпраці з художником.

Спеціально для виставки Анатолій Криволап написав роботу під назвою "Повний місяць" - на чорному тлі лишень зображення помаранчевого світила та його відображення. Робота виглядає доволі свіжо й сучасно - ніби втілення кращого з трендів актуального мистецтва сьогодення.

Анатолій Криволап, Повний місяць, 2021, 200х200, полотно, олія
1 / 1
Анатолій Криволап, Зимовий пейзаж, 2016-2017,140х200, полотно, олія
1 / 1
Анатолій Криволап, Без назви, 2012, 90х130, полотно, олія
1 / 1
Анатолій Криволап, Зимова ніч, 2000, 80х120, полотно, олія
1 / 1

"Ця робота зібрала всі принади творчості Криволапа – це колір, простір, стиль, традиція, сучасність, - говорить Юрій Комельков. - Все, що він уміє, він зробив у цих роботах".

Анатолій Криволап висловив сподівання, що тема ночі буде активно розвиватись у творчості наступних поколінь художників, бо це й справді неосяжне поле для творчих досліджень та експериментів. А співробітники "Київської картинної галереї" запрошують киян та гостей міста відзначити 100-літній ювілей музею спогляданням стильних, вишуканих експонатів.

Читайте також