Зранку 13 травня колективи КП "Київський метрополітен" і КП "Київпастранс" добряче налякали киян повідомленням про необхідність збільшення ціни на проїзд до 21 грн. Мовляв, якщо столична влада не допоможе підприємствам дотаціями, то не залишиться нічого іншого, окрім як переглядати ціни. Чи загрожує киянам істотне подорожчання проїзду – дізнавався "Апостроф".
Комунальний транспорт на межі
Транспортники заявили, що переживають нелегкі часи, і вже змушені піти на непопулярні кроки – скорочувати робочий день адмінпрацівникам до чотирьох днів, щоби зекономити кошти й перерозподілити їх на оклади працівникам. Тому вони просять владу допомогти. А інакше – доведеться залізти у гаманці киян.
"Два місяці минулого року ми не працювали, але підтримували інфраструктуру в належному стані. Цього року працювали за спецперепустками. Пасажиропотік впав, а пасажири – це наш дохід, - говорить "Апострофу" заступниця директора "Київського метрополітену" Наталія Макогон. - Ми не звикли скаржитись і акумулювали всі ресурси, щоб заплатити зарплату, комуналку і забезпечити ремонтні роботи, утримувати рухомий склад у належному стані. Але акумулювання всіх наших ресурсів вичерпуються…"
Вона додала, що зараз транспортники потребують неабиякої підтримки.
"Ми працюємо на своєму запасі міцності. Місто нас підтримувало по заробітній платі, але на сьогоднішній день ми не можемо закуповувати вже певні запчастини, не йдеться про жодну модернізацію чи впровадження новинок, - зазначила Наталія Макогон, наголошуючи, що рухомий склад потребує оновлення, адже йдеться про безпеку людей. – Я розумію, що всі потребують підтримки: лікарі, освітяни, військові. Але зараз ми дуже просимо підтримати транспортників, оскільки певною мірою теж працюємо на передовій".
Заступниця директора КП зазначила, що метрополітен готовий проводити об’єктивний обрахунок і наразі чекає конструктивних пропозицій від влади – яким чином можна вирішити ситуацію, аби всі залишились відносно задоволеними.
Хто визначає тарифи
Процедура переглядання тарифів – справа не одного дня.
"Наголошую, що рішення про остаточну вартість проїзду ухвалюється розпорядженням КМДА після проходження відповідних процедур та розрахунків", - зауважив заступник мера Микола Поворозник.
Спочатку перевізники мусять пояснити, чому виникла необхідність змінити тариф – подати відповідне економічне обґрунтування в Департамент транспортної інфраструктури. Там його вивчають і подають необхідний пакет документів щодо вартості перевезень. На наступному етапі економічне обґрунтування тарифу розглядають фахівці Департаменту економіки та інвестицій. Вони ж вираховують, яким має бути тариф.
Зміна тарифу відбувається після підготовки відповідного розпорядження, якому передує громадське обговорення його проекту та реєстрація його у Міністерстві юстиції України.
Ціна зросте, але коли
Пасажиропотік і справді суттєво зменшився. За словами транспортного експерта Дмитра Беспалова, якщо до минулорічного локдауну це було близько 1,5 млн пасажирів на день, то перед нещодавнім посиленим карантином цифра складала менше мільйона.
"Що робити? Підвищувати ціну, дотувати з бюджету або якось наростити об’єм пасажиропотоків. Але можливо щось можна оптимізувати у структурі собівартості. Наприклад, у штаті є зайві люди або використовуються застарілі бізнес-процеси. Наприклад, є старий паяльник, а якщо їм дати новий – то це би звільнило кілька зайвих одиниць на цьому місці і собівартість би трошки знизилась. Треба скористатися усіма можливостями", - зазначив у коментарі "Апострофу" Дмитро Беспалов.
Натомість експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Українського інституту майбутнього Ярослав Пилипчук переконаний, що держава повинна захистити своїх громадян шляхом дотацій на комунальний транспорт. А підвищувати тарифи - не можна.
Держава повинна захистити своїх громадян
"Це соціально несправедливо, - сказав Ярослав Пилипчук "Апострофу". - Вчителі і лікарі отримують по 5 тисяч гривень, з яких їм тисячу платити за проїзд? Україна вражає нелюбов’ю до свого народу. Люди не повинні платити 20-25 грн з власної кишені. В даних умовах це економічно невиправдано. Тому що держава повинна стимулювати. Це криза попиту й пропозиції. А держава повинна стимулювати споживчі настрої населення. Чому клієнт повинен покривати ковідні місяці?"
Фахівець додав, що істотне підвищення тарифу на проїзд може мати погані наслідки для економіки.
"Якщо всі зараз візьмуть і покладуть ризики на клієнта, то у нас буде колосальна інфляція. Збільшення тарифів до 20-25 грн означає і збільшення інфляційної складової, що призведе до стрибка цін усюди, зокрема - здорожчання хліба. А це означає перерозподіл від бізнесу до державного бюджету. І ми стрибаємо у ще більшу яму", - зазначив експерт.
Однак збільшення ціни, на думку Дмитра Беспалова, не уникнути. Але ціни 20 грн за проїзд - чекати не варто.
"Мені це нагадує історію про "проси 25, щоб дали 15". Це теж стандартна історія для комунальних підприємств, і вони ніколи не отримують стовідсотково те фінансування, яке просять. Можливо й тут вони перебільшили певні моменти, щоб потім зійтись на меншому тарифі, типу 15 грн, бо подорожчання майже втричі – я такого не пам’ятаю, і це завжди шок. Схоже на елемент торгу – давайте домовлятись посередині", - вважає фахівець.
Ще одне питання – коли підвищувати ціни.
"На місці влади, я би зробив це влітку. Люди у відпустках, менше пересуваються містом та й взагалі добріші. А восени всі повертаються до активної роботи, тому підвищенням ціни на проїзд можуть бути дуже незадоволені", - переконаний Дмитро Беспалов.
Втім, економічно обґрунтована ціна – це насправді не те, що має стосуватись пасажирів, говорить "Апострофу" заступник міністра фінансів, а також досвідчений фахівець у сфері транспорту Олександр Кава. Кияни і так платять за мiський транспорт більше, аніж у сусідній Варшавi.
"Там діє необмежений проїзний квиток на проїзд, яким можна користуватись в усіх видах транспорту, і на місяць вони витрачають не більш як 25 доларів, - говорить Олександр Кава. – У Києві проїзний лише на проїзд у муніципальному транспорті коштує понад 50 доларів, і він не дає права на безквитковий проїзд у маршрутках. Якщо порахувати, скільки киянин сплачує на місяць за користування громадським транспортом – це суттєво більша сума, аніж та, яку сплачують мешканці Варшави, Праги й Будапешту".
Трамвай у Польші
І це не говорячи про те, що в сусідніх країнах транспорт ходить за розкладом - на кожній зупинці є табло, що показує час до прибуття наступного автобусу (тролейбусу, трамваю). У Києві такий сервіс доступний на невеликій кількості зупинок громадського транспорту.
Водночас, громадський міський транспорт є планово збитковим в усіх без винятку містах розвинених країн світу.
"Це нормальні видатки міських бюджетів на дотації на перевезення пасажирів та розвиток громадського транспорту. Тарифи на перевезення у міському сполученні встановлюються на рівні, доступному для громадян цього населеного пункту. Як показує досвід розвинених країн, дотація складає до 70-80% від доходів компаній, які займаються перевезеннями пасажирів, - пояснив Олександр Кава. - У Варшаві, Будапешті чи Празі видатки на міський транспорт для мера – те саме, що видатки на школи й поліклініки. Тому лякати містян захмарними цифрами абсолютно некоректно. Київ має бюджет цього року близько 60 млрд грн і, вочевидь, цього достатньо, щоби компенсувати і Метрополітену, і Київпастрансу недоотриманий дохід від збору виручки".
Маршрутки теж подорожчають
Якщо проїзд у комунальному транспорті подорожчає - знайдуться й ті, хто залишиться у виграші. Це приватні перевізники. Однак і у маршрутних таксі також будуть переглянуті ціни, розповів "Апострофу" директор Громадської спілки "Асоціація перевізників Києва та Київської області" Ігор Мойсеєнко.
"На карантині пасажиропоток був слабенький, - говорить Ігор Мойсеєнко, - люди здебільшого роз’їхались по регіонах. Зараз вивчаємо пасажиропоток, підраховуємо збитки. Виходячи з цього, будемо приймати рішення про підняття вартості проїзду".
Втім вартість проїзду в маршрутках не перевищить 10 грн. Рішення про перегляд цін розглянуть наступного тижня.
Крім того, Ігор Мойсеєнко переконаний, що істотного підвищення цін на проїзд у комунальному транспорті не буде.
"Я вас запевняю, що такого подорожчання в комунальному транспорті не буде", - відповів Ігор Мойсеєнко, зауваживши, що різниця між економічно обґрунтованою ціною та реально існуючим тарифом на проїзд компенсується дотаціями з державного бюджету.
"Так, частково, ціна може підвищуватись, якщо в держави немає цих мільярдів, щоб повністю покрити цю різницю. Але це не ті цифри, які вони озвучили, - додав Ігор Мойсеєнко. – Я дотримуюсь того, що міський транспорт повинен бути дорогим. Але не для пасажира, а міського бюджету".