У серпні Київ оголосив тендер на реконструкцію вулиці Стеценка та прилеглих магістральних шляхів, що у районі історичної місцевості Берковець. Відповідна тендерна пропозиція розміщена на сайті Prozorro. У ній йдеться про те, що на ремонт закладається 2,8 мільярдів гривень і відводиться 7 років. Які дива робитимуть з вулицею Стеценка впродовж цього часу і як до невпізнання зміниться дорожній рух столиці по завершенню реконструкції – дізнавався "Апостроф".
Комунальне підприємство "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд міста Києва" виступила замовником реконструкції ділянки завдовжки 4 кілометри – це частина вулиці Стеценка від проспекту Палладіна до площі Валерія Марченка (колишня Інтернаціональна площа).
У межах реконструкції планують ліквідувати круговий рух на перетині вулиць Стеценка та Туполєва, та зробити купу інших принад: це і заміна підземних комунікацій, і ремонт тротуарів, і нові зупинки, освітлення, велодоріжки і маса іншого, що, за задумом, зробить життя всіх учасників руху легким та приємним.
У відповідь на запит "Апострофа", в. о. директора комунального підприємства Дмитро Котлубей розповів, що для підвищення безпеки руху транспорту та пішоходів передбачається:
- збільшення пропускної спроможності;
- впорядкування і доведення до нормативних вимог примикань;
- забезпечення безперервного руху автотранспорту;
- встановлення направляючого пішохідного та бар’єрного огородження;
- підвищення шорсткості поверхні проїжджої частини, покращення технічного стану дороги;
- перерозподіл транспортних потоків та зменшення аварійності на транспорті.
Заторів більше не буде?
Дмитро Котлубей зазначає, що об’єкт включений у заходи будівництва транспортних розв’язок різного рівня, розроблені КО "Інститут генерального плану м. Києва" згідно з чинним Генпланом. Також об'єкт є частиною комплексної схеми транспорту столиці.
За словами керівника КП, реконструкція суттєво покращить стан доріг, а дворівневі розв’язки збільшать пропускну спроможність та забезпечать безперервний рух транспорту на дорогах. У КМДА впевнені, що після завершення робіт заторів на цій ділянці не буде зовсім.
До того ж, реконструкція має забезпечити зручне сполучення між Кільцевою дорогою Києва та Окружною навколо Києва, розвантажити район Сирець, площу Шевченка та проспект Перемоги.
Унаслідок цього, за задумом авторів проекту, мають зменшитись витрати на транспорт у зв’язку з його оптимізацією. Крім того, поліпшиться і екологія внаслідок того, що вулиці будуть розвантажені.
Червоною лінією позначена вулиця Стеценко
"Між вулицями Стеценка та Щербаківського – там, де Інтернаціональна площа – однозначно потрібна розв’язка, оскільки на Виноградарі з’явився новий житловий масив, через що Щербаківського дуже навантажена. В години пік там постійно "тягнучки", - говорить "Апострофу" директор аналітико-дослідницького центру Інститут міста Олександр Сергієнко. - Вони пов’язані з тим, що по цій Інтернаціональній площі немає швидкого проходу. Тому там конче потрібна дворівнева розв’язка. Що стосується перетину Туполєва і Стеценка – то у мене велике питання, тому що я там якраз не спостерігав такий великий потік транспорту, щоб робити там цю розв’язку. Але це моє особисте спостереження".
Натомість керівник архітектурного департаменту компанії AVR Development Володимир Йосипчук вважає такий крок вкрай недоцільним.
"Світовий досвід показує низьку ефективність точкових інфраструктурних рішень, - говорить "Апострофу" Володимир Йосипчук. - Наявність дворівневих розв'язок на шляху до центру міста тільки ускладнить ситуацію на ближчих до центру перехрестях. Київ мав би брати приклад з досвіду європейський міст. Можна глянути на ту ж Варшаву - місто зі бюджетом в мільярди євро, з доступом до кредитів з наднизькими відсотками, не інвестує в багаторівневі розв'язки. Там багаторівневі розв'язки застосовують тільки на кільцевій автодорозі та міжнародних коридорах, котрі дотикаються до міста".
На думку експерта, значно ефективніше було б інвестувати в розумний дизайн вулиць та перехресть.
"Додавання виділених смуг для громадського транспорту, покращення дизайну аварійних перехресть, розумні світлофорні об'єкти - рішення значно дешевші, а отже при обмеженому бюджеті за 7 років ними можна забезпечити значно більшу територію міста, та відчутніше покращити ситуацію загалом, а не на двох перехрестях", - говорить Володимир Йосипчук.
Експерт також зазначив, що багаторівневі розв’язки – це передусім автомобілецентричний крок і суттєвий мінус для пішоходів.
"Будівництво багаторівневих розв'язок значно погіршує пішохідні сполучення та візуальне сприйняття цих місць - людина поза автомобілем почуватиме себе менш комфортно, в неї зникне бажання ходити пішки поруч, що породить нові урбаністичні проблеми", - переконаний архітектор.
План реконструкції
Чому так довго?
Заявлений термін реконструкції – 85 місяців, або 7 років. Це підтвердили і в дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд. Тривалість реконструкції обумовлена тим, що вона буде проводитись у чотири черги.
"Що стосується термінів – тут у мене велике питання, бо навіть Шулявський шляхопровід зробили значно швидше. Звісно, все залежить від обсягу робіт. Менше з тим, 7 років – це дуже багато", - говорить Олександр Сергієнко.
Натомість у Володимира Йосипчука не виникає запитань стосовно термінів.
"Очікувана вартість закупки перевищує закладені в бюджеті витрати на утримання та розвиток об’єктів транспортної інфраструктури усієї столиці в 2021 році! Цілком зрозумілим стає очікуваний термін реалізації проекту в 7 років, адже місто просто не матиме змоги оплатити це будівництво швидше. Та й загалом буде дуже добре, якщо цей об’єкт не перетвориться на черговий довгобуд", - говорить архітектор.
Дмитро Котлубей зазначає, що термін будівництва може бути скорочений за умови наявності відповідного фінансування в Програмі економічного та соціального розвитку міста Києва.
Роботи з реконструкції почнуться, щойно оберуть підрядника і дадуть йому дозвіл на будівництво. Наразі йдуть лише торги, у яких беруть участь дві організації – третю з аукціону виключили.
Керівництво дорожнього підприємства запевнило, що під час реконструкції вулиці автомобілі й пішоходи будуть у безпеці – "згідно з чинними нормативними вимогами". А рухатись транспорт буде по тимчасових маршрутах. Шкода лише, що це триватиме так довго.