З 12 березня в Україні, як і в багатьох інших країнах світу, ввели карантин у зв'язку з пандемією коронавіруса. Закриття кордонів і скасування авіасполучення між країнами на самому початку теплого сезону заскочили тисячі мандрівників зненацька. Проте, як стверджують сьогодні турагентства, через три місяці Україна отримує все більше позитивних новин. Уже в липні наших туристів зустрічатимуть в Туреччині, Єгипті, Греції, на Кіпрі та в інших країнах. Напередодні нового сезону theLime поспілкувався з представником великого туроператора TEZ TOUR Павлом Ганзевичем і поставив йому найпопулярніші питання - чи безпечно планувати відпустку цього літа, чи змінилися ціни на тури і які у туристів є гарантії.
Туреччина, Анталія
- Туристичний бізнес опинився в числі найбільш постраждалих через карантин. Як зустріли всі його обмеження? Чи були готові до того, що кордони будуть закриті, до того ж на тривалий період?
Настільки різкого і масштабного повороту подій, звичайно, ніхто не очікував. Було мало що зрозуміло: дати, заборони на польоти, яких рейсів вони стосуються, скільки це триватиме. Ми дізналися про це ввечері в п'ятницю, і вихідні так і не настали - до ранку понеділка ми з колегами та партнерами розбирали всі можливі сценарії. Ми пам'ятаємо, наприклад, як пройшов період революції в Єгипті, коли зупинилися продажі на два тижні, нам довелося вивезти людей, втрати тільки нашої компанії тоді склали близько $6 млн, але подібного роду криз ще не було.
На момент закриття кордонів понад чотири тисячі наших туристів перебували в Єгипті і ще кілька сотень - у інших країнах. В один момент неможливо повернути в Україну таку кількість людей, і ми з перевізником спланували план евакуації, який пройшов успішно. Найважче в цій ситуації було стримувати паніку туристів та агентів - то єгипетські ЗМІ щось напишуть, то українські. Тому оперативно публікували всю важливу і перевірену інформацію на нашому сайті, робили розсилку туристам і агентам по всіх каналах. Всі наші туристи повернулися додому і в свої міста.
- У людей, які тільки почали свою відпустку, напевно знайшлися до вас питання. Як в цій ситуації домовлялися з ними?
Таких людей було небагато, але ми все одно були змушені повернути всіх. Так чи інакше, це була евакуація, хоча чисто юридично всі рішення на той момент носили рекомендаційний характер. Люди повернулися, і тим, хто недовикористав дні проживання в готелі, ми повернули залишки коштів.
- Як багато було заброньованих турів, які не відбулися? Туристи отримали якісь гарантії, компенсації?
Так, з моменту початку карантину було близько двох тисяч турів, тобто близько п'яти тисяч туристів, які забронювали тур і не змогли полетіти на відпочинок. Ми завжди приймаємо рішення на користь туристів, тому і в даному випадку запропонували такі варіанти: а) можливість перенести дату туру на пізніше - на липень, серпень, осінь і навіть на наступний рік; б) туристам, які не могли відразу визначитися з датами поїздки, запропонували заморозити кошти та з часом перенести їх на нову заявку, при цьому сума зберігалася на момент оплати у валютному еквіваленті. І ось у липні ми вже летимо.
- Тобто з липня включаєтеся у звичний режим?
Вже є офіційна інформація від нашої влади, Туреччини та Єгипту - там чекають українських туристів вже з 1 липня. Рейси до Греції та на Кіпр теж почнуться в липні, але поки ми не поспішаємо з оголошенням дат, чекаємо офіційних підтверджень. В цілому ж ми очікуємо, що звичний туризм в режимі "все включено" вже відродиться в середині літа.
Єгипет, Шарм-ель-Шейх
- Наскільки це безпечно і чи варто взагалі планувати відпустку цього року? Які є гарантії?
Тут існує кілька ключових факторів - це безпека перельоту, безпека, яку гарантує країна прийому, та безпека готелю з новими умовами перебування. Зараз опрацьовуються всі необхідні протоколи, рекомендації. Так, під час польоту пасажири повинні бути в масках, обов'язково буде проводитися замір температури. Раніше ще говорили про паспорти здоров'я та тестування, але на даний момент цього пункту немає в обов'язкових вимогах.
Те ж саме з готелями. Деякі вже продовжують свою роботу і показують, як все відбувається: обов'язкове дотримання соціальної дистанції, обробка та дезінфекція номерів. Наприклад, турецькі готелі зараз отримали карти на 132 пункти, за якими вони повинні пройти перевірку у місцевого міністерства здоров'я. Греки проходять схожий шлях. В Єгипті деякі готелі вже отримали такі сертифікати. Ну і в цілому на перших етапах готелі будуть працювати тільки на 50% завантаження. Скажімо так, організований туризм буде куди більш безпечним, ніж будь-який самостійний. Так, не будуть працювати СПА-салони, бари, тренажерні зали - доступними будуть лише відкриті майданчики. Можливо, будуть обмежені певні сервіси, та це не означає, що залишиться тільки пляж та море.
Ну і ключовий момент - це страховка. Навіть базова страховка, яка входить в турпакет, покриває лікування Covid-19. Є стандартний страховий пакет, є розширений, а є ще так звана страховка від невиїзду. Вона покриває ризик того, що сьогодні людина може забронювати тур, а завтра - захворіти. Якщо у людини є підтверджений діагноз, страхова покриває вартість туру.
- Зараз також говорять про можливий другий етап пандемії восени цього року. Чи приймається до уваги ця інформація?
Розмови ходять, та я б сказав, що тенденція останнім часом навпаки змінюється в хорошу сторону. Відновлення туризму чекали не раніше осені, але зараз отримуємо все більше хороших новин. Великого страху щодо другої хвилі ми не бачимо ні від туристів, ні від агентів. Так, люди просять роз'яснень по страховці, розуміння, які у них є гарантії. От і все.
- Чи позначився карантин на цінах цього року?
За великим рахунком ні. Адже події, які відбуваються, одночасно впливають як на підвищення цін, так і на зниження. На підвищення впливає необхідність авіакомпанії, готелів та оператора вводити додаткові сервіси, щоб відпочинок залишався безпечним. Відповідно, тур стає дорожчим. З іншого боку, наприклад, знизилася ціна на паливо, і відповідно знизилися ціни на квитки. Тому глобальної зміни вартості турів ми не очікуємо.
- Давайте підсумуємо тезисно: я - турист, бронюю тур, але в серпні дізнаюся, що летіти все ж небезпечно. Які у мене є опції?
Забронювавши тур TEZ TOUR, протягом трьох банківських днів ви оплачуєте 10% його вартості (раніше це було 25%, зараз ця ставка спеціально знижена). І якщо так трапляється, що рейс не відбувся, ми пропонуємо перенести тур на інші дати або заморозити ці 10% на майбутню поїздку. Якщо ж у вас ще була страховка від невиїзду, сума просто повертається вам вже страховою компанією. Якщо рейс летить, але ви просто передумали, в такому випадку ми працюємо традиційно за договором.
Найцікавіші новини тепер в Telegram! Підписуйтесь на канал theLime, щоб нічого не пропустити.