Гучні заяви про деолігархізацію з боку президента Володимира Зеленського та представників його команди останнім часом притихли. І це дає можливість багатьом з потенційних "об'єктів" зітхнути з полегшенням. Один з олігархів "другого ешелону", на якого влада поки не звертає свою увагу - харків'янин Олександр Ярославський. Показово аполітичний, насправді він, схоже, зберігає серйозний вплив на політичні процеси в Харкові, а також виступає в Україні провідником інтересів не тільки китайських корпорацій, але в першу чергу своїх нерозлучних друзів - російських олігархів Олега Дерипаски і Романа Абрамовича. Про зв'язки Ярославського з олігархами Путіна, читайте в матеріалі "Апострофу".
"Російський резидент"
Олександр Ярославський починав свій бізнес в 90-ті, і з самого початку був пов'язаний з Росією. Близькість до Москви сприяла поширенню бартерних схем обміну українських товарів на російську нафту, газ тощо.
"Тоді все займалися нафтою: і домогосподарки, і зубні техніки, і вчителі, і професора. Розвалився Радянський Союз і все це лежало на поверхні. І кожен кинувся ставати "Рокфеллерами", - згадував Ярославський про часи "бурхливої молодості".
Одруження на дочці "головного по області" Олександра Масельського, який був головою виконкому Харківської обласної ради з 1983 по 1992 рік, головою облради (1991-1992 і 1994-1996), представником Президента України в Харківській області (1992-1995) і головою Харківської обласної державної адміністрації (1995-1996) дуже цьому посприяла. В ті часи виникла знакова для Олександра Владиленовича компанія - "УкрСиб", в якій він брав діяльну участь разом з росіянами. В ті часи Ярославський деякий час жив в Москві і завів зв'язку з "висхідними зірками" російської олігархії Олегом Дерипаскою, Романом Абрамовичем та іншими. Подейкують, що, повернувшись до Харкова, Ярославський виступив там представником "алюмінієвого короля" Дерипаски.
Для нього харківсько-російський бізнесмен скуповував акції Миколаївського глиноземного заводу. Харківський тракторний завод (ХТЗ), викуплений Ярославським, також призначався для перепродажу Дерипасці, а потім вже після початку війни обладнання ХТЗ мало не вивезли в Росію, каже "Апострофу" харківський журналіст Сергій Єрмаков.
"Ще за попередньої влади проти директора ХТЗ, яким володів Ярославський, порушувалися кримінальні справи, коли він вивозив промобладнання з заводу в Росію. Тоді ходили чутки, що Ярославським зацікавилися за вказівкою РНБО. Тобто, йому дуже товсто натякнули тоді, що з Росією дружити не потрібно, або принаймні не потрібно афішувати ці зв'язки", - розповідає він.
Ще один актив Дерипаски, який "врятував" від санкцій Ярославський, ставши його формальним власником - страхова компанія "ІНГО Україна" - до її покупки олігарха взагалі не цікавив страховий бізнес як такий.
Схожим чином після 2014-го Ярославський допомагав і Абрамовичу, переписуючи його активи на себе і відводячи від них удар. Яскравий приклад - власність групи "Євраз" Романа Абрамовича, Олександра Абрамова і Олександра Фролова - гірничо-збагачувальний комбінат "Суха Балка" і Дніпровський металургійний завод. Намагався Ярославський разом з китайцями і відвести під росіян "Мотор-Січ" і Харківський авіазавод, в який він обіцяв вкласти цілий мільярд доларів - щоправда, незрозуміло, звідки він збирався його брати.
Єдиний період, коли Ярославський сильно втратив в активах - це президентство Віктора Януковича, коли він навіть був змушений продати футбольний клуб "Металіст" фавориту влади - "младоолігарху" Сергію Курченку.
"На мене тиснули: то стадіон не такий, то підтрибунні приміщення не такі. Так, що я там мільйони заробляю в місяць. Я сказав: "Будь ласка, беріть ці мільйони і заробляйте, витрачайте на "Металіст", - пафосно говорив бізнесмен.
За Януковича Ярославський мав і затяжний конфлікт з місцевою владою Харкова - мером Геннадієм Кернесом і тодішнім головою обласної державної адміністрації Михайлом Добкіним. Охолодження тривало аж до останніх двох років, коли Кернес і олігарх вирішили закопати "сокиру війни", вирішивши діяти в обопільних інтересах. В результаті, Ярославський заговорив про відродження "Металіста". Щоправда, з одним нюансом - заради цього з міського бюджету Харкова повинні бути виділені чималі кошти. Підприємець зажадав від влади 11 мільйонів доларів (понад 305 млн грн) на відродження інфраструктури клубу, що викликало критику у вболівальників, які дивуються, для чого в принципі потрібно виділяти такі кошти, якщо стадіон перебуває в хорошому стані.
Cмуга невизначеності
Після смерті Кернеса в Харкові почалася смуга невизначеності, а для Ярославського ця невизначеність може бути загрозливою ще й через увагу до нього з боку київської влади. Втім, формально він не підпадає під відповідні критерії олігарха, закладені у відповідний президентський законопроект. У нього немає прямого впливу на політику, відсутні ЗМІ і монополії.
"За величиною стану, звичайно, він належить до тих, кого можна назвати олігархами, за критеріями, описаним в законопроекті. На відміну від Ахметова, Коломойського, Порошенка чи Пінчука у Ярославського немає свого телеканалу і причетності до політичних проектів, яка присутня і вищеназваних персонажів. Тобто він не ризикує потрапити в список олігархів", - вважає Фесенко.
У свою чергу експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ігор Петренко, вказує на те, що деолігархізація - процес всеосяжний, і Ярославського в тій чи іншій мірі він теж торкнеться.
"Деолігархізація - процес всеохоплюючий, і, звичайно, в першу чергу мова йде про такі прізвища як Коломойський, Ахметов та інші, але й Ярославського це торкнеться. Він може бути або включений до відповідного реєстру олігархів, або буде, як і інші олігархи, віддавати частину надприбутків в казну", - говорить експерт.
Разом з тим, за словами Петренка, харківський олігарх досить чуйний і чутливий до прохань Банкової і не входить з нею в жорстке протистояння.
"У Ярославського є досвід співпраці і зв'язки з китайцями, які Банкова може використовувати. Правда, тут варто враховувати, що Пекін завжди діє суто в своїх інтересах, а вони можуть припускати і співпрацю з росіянами", - говорить Петренко.
Харківські "розборки"
Серед найвідоміших нинішніх активів Ярославського - Харківський аеропорт і компанія DCH, яка займається в основному будівельними проектами - зокрема, дорогами. До слова, навколо дороги через знаменитий ринок "Барабашово" вже не перший рік йде конфлікт, який може посварити Ярославського з обома головними претендентами на крісло харківського мера.
"Подейкують, нинішній в.о. мера Харкова Ігор Терехов обіцяв домовитися з власником ринку Олександром Фельдманом і прибрати питання дороги. На користь цього говорить те, що скандали з цього приводу припинилися. З іншого боку, там мелькала сума близько 80 млн грн - з чого б Ярославському добровільно відмовлятися від цих грошей? Тобто, справа в тому, як далі виникне питання дороги: опонентом Ярославського буде тільки Фельдман, або все ж Фельдман плюс Терехов. Але це до виборів, а як далі - невідомо", - говорить Сергій Єрмаков.
Утім, проблеми Ярославському може створити аж ніяк не тільки дорога через "Барабашово".
"Коли Ярославський встиг помиритися з Кернесом - вони об'єдналися і пообіцяли, що створять у Харкові суперсучасний антивірусний і імунологічний центр, щось навіть закупили, але в підсумку нічого ж немає - пообіцяли і не виконали. Будь-який спалах вірусу може стати приводом для того, щоб згадати обіцянку. Як тільки Олександр Владиленович відчує себе занадто самостійним - йому тут же нагадають про його обіцянки", - говорить Єрмаков.
Тим більше, з урахуванням минулих і нинішніх зв'язків з великим російським бізнесом, харківський підприємець цілком може зацікавити Банкову, якій потрібні жертви для демонстрації своєї сили і принциповості.