RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика
Погляд

"Леопарди" та інші танки: який "зоопарк" отримає Україна

Захід зможе передати нам понад півтори сотні сучасних танків

Захід зможе передати нам понад півтори сотні сучасних танків Фото:

Як повідомляють німецькі ЗМІ, після тривалих роздумів, канцлер Німеччини Олаф Шольц все ж таки ухвалив довгоочікуване рішення про відправку в Україну танків Leopard 2. Йдеться щонайменше про танкову роту — це від 10 до 14 машин, ЗСУ отримають версію Leopard 2А6. Окрім того, Нідерланди розглядають передачу Україні 18 Leopard 2, а Норвегія може відправити в Україну до 8 танків. Окрім того, очікуються поставки "Леопардів" з Польщі та Фінляндії. Загалом передати Україні танки цього типу за результатами зустрічі "Рамштайн" погодилися 12 країн. Більш того, США вже цього тижня планують оголосити про постачання Україні "значної" кількості танків Abrams, що стане частиною домовленості з Німеччиною. Які саме моделі танків, скільки машин нам передадуть партнери та у чому їх специфіка, "Апострофу" розповів експерт з озброєнь, головний редактор Defense Express Олег Катков.

"Леопарди" бувають різні

Для розуміння ситуації навколо поставок Україні танків Leopard, варто зважати на дві важливі речі. По-перше, у країн-експлуатантів є ресурс бойових машин, які перебувають в строю. Якщо рахувати всіх потенційних танкових "донорів", виключаючи Грецію, Угорщину та Швейцарію, то можна нарахувати до тисячі німецьких танків у строю (йдеться про показники бюлетеню Military balance за 2021 рік). Скільки з цих машин можуть нам віддати – питання відкрите, але навіть 10% – доволі значна цифра.

По-друге, якщо брати Leopard, які перебувають на зберіганні зараз і передача яких не становитиме загрози обороноздатності країн, то доволі легко набирається кілька сотень машин: у самої лише Фінляндії є сотні Leopard 2А4 на консервації. Але такі машини звісно потребують відновлення, яке може тривати певний час, в залежності від стану машини.

Якщо брати "вбиті" танки, які були на зберіганні десятки років а таких немало – мова йтиме про місяці, може навіть більше ніж півроку. Якщо ж брати машини, які зберігались відповідним чином, то треба враховувати, що вони часто ставали джерелом агрегатів для танків, які перебувають в строю. Тобто їм теж треба відновлювальний ремонт. І тут виникають важливі питання: хто буде проводити відповідні ремонтні роботи, якими є спроможності?..

Читайте: Чому Leopard 2 так потрібні Україні: фото, відео та порівняння з іншими танками

Не варто забувати і про те, що в різних країнах на озброєнні перебувають різні версії німецького танка – є Leopard 2А4, є А5, А6, є локальні версії - у поляків, шведів, іспанців, які мають свої певні особливості. Відповідно, треба дивитись, які країни оголосять про передачу нам танків і яких саме версій.

Я вважаю, що європейські країни цілком можуть забезпечити принаймні танкову бригаду, тобто близько 100 танків. Іншими словами, необхідний ресурс є, як з огляду на машини, які перебувають в строю, так і на ті, які знаходяться на консервації.

Як ремонтувати танковий "зоопарк"?

Тривають розмови і про можливе постачання нам не лише німецьких машин, а й французьких Leclerc та британських Challenger. Франція, згідно з Military balance, має близько 220 машин на озброєнні. Зараз значна кількість з них проходить модернізацію за програмою "Скорпіон". Максимально вони нам можуть передати близько 50 машин.

Якщо говорити про Challenger, то вони також проходять модернізацію. Таких танків у них налічується трохи більше двохсот. Не усі Challenger 2 пройдуть модернізацію до Challenger 3, ресурс тих, які не пройдуть – 79 машин. Також у Британії є до 80 Challenger 2 у різному стані розукомплектованості на консервації.

Можливість ремонту танків, звісно, дуже важлива, і тут не варто звертати увагу на дилетантські заяви: мовляв, легковики проходять сотні тисяч кілометрів до капремонту, вантажівки - так само, то хіба з танками не так? Тут можна взяти хоча б відкриті дані стосовно Т-72 – капремонту ці машини потребують через 14 тис. км після виходу з заводу, і ремонт цей триває 1500 людино-годин. Перед цим, до капітального ремонту, на позначці 8 тисяч пройдених кілометрів потрібно провести середній ремонт, який має відновити 65% ресурсу машини і триває десь 450 людино-годин, себто до місяця. Поточний ремонт танки проходять безпосередньо у своєму підрозділі, середній ремонт виконується силами рембаз, а капітальний – на бронетанкових ремонтних заводах. Доволі регулярно у танка за стандартною процедурою міняють і двигун, міняють і стволи. Окрім того, екіпаж кожний день має перевіряти технічний стан машини, що займає близько півтори години. Тобто питання обслуговування і ремонту танків дуже важливі, і тут ми впираємося у можливості країн-"донорів" забезпечувати заводський ремонт і заміну вузлів та агрегатів цих машин.

Але є й позитивний момент: ремонт Leopard 2 можливий навіть у Польщі, яка займається і їх модернізацією. У крайньому разі є Німеччина та інші країни, які експлуатують цей танк.

Що ж до ймовірної передачи Штатами танків Abrams, то тут треба розуміти, що їхній середній ремонт в Європі ще можливий. А от капітальний можна провести лише за океаном. Якщо США нам таки передадуть свої танки, то мова піде про розгортання на базі одної з європейських філій General Dynamics заводського ремонту американських танків. Нічого неможливого тут нема, але на це може піти чимало часу.

Читайте також