RU  UA  EN

Понеділок, 4 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 44.30
НБУ:USD  41.00
Політика
Погляд

Як "дотягували" кандидатів: чому ЦВК затягла з оголошенням результатів місцевих виборів

Місцеві вибори видалися досить брудними і законодавчо складними

Місцеві вибори-2020 Фальсифікації на виборах Фото: polemika.com.ua

Крайній термін оприлюднення результатів місцевих виборів - 6 листопада. Багато виборчих комісій зрозуміли цю норму законодавства буквально - в результаті процес підрахунку голосів в облради, а також в низці міст і об'єднаних громадах штучно затягнувся. З чим пов'язана така затримка? Чому новий Виборчий кодекс виявився не так вже й хороший? Які схеми по фальсифікаціям тепер використовують? Про це "Апострофу" розповів голова Комітету виборців України ОЛЕКСІЙ КОШЕЛЬ.

Перевтома членів НВК

Наші спостерігачі фіксували проблеми, коли члени комісій плутали бюлетені за політичні партії та конкретних кандидатів. При цьому вони повідомляють, що в більшості випадків це викликано звичайною людською втомою, і це цілком природно, оскільки ця проблема виникла через тривалість періоду підрахунку голосів. На дільничні комісії викликали швидку допомогу, окремих людей госпіталізували від звичайної перевтоми, а також від загострення серцево-судинних захворювань.

Невдала форма бюлетенів

Причина багатьох інцидентів на цих виборах пов'язана з новим недосконалим виборчим кодексом. Чомусь парламент обрав досить складну форму виборчих бюлетенів.

Під час виборчої кампанії кандидати акцентували увагу не тільки на своєму номері у виборчому бюлетені, а й на номері політичної партії. І як наслідок, наші спостерігачі вказують на велику кількість збігів, коли люди голосують за політичну партію і за номер кандидата, який відповідає номеру цієї політичної партії. Тобто, наприклад, є партія номер "5", і багато автоматично ставить "5" у виборчому списку. Це вказує на те, що виборча система складна, і багато виборців просто не змогло розібратися і відзначити, де номер кандидата, а де номер політичної партії. Така плутанина має місце бути.

Однак Україна не виняток в контексті проблем з виборчої реформою. Коли ми робили песимістичні прогнози щодо виборчого процесу, ми спиралися на досвід наших західних сусідів. У країнах Східної Європи також проходили етапи виборчої реформи - там теж спостерігалися схожі проблеми. Наприклад, в Польщі, в свій час була вкрай невдала форма виборчого бюлетеня у вигляді книжечки, через що аномально високі показники на виборах отримала партія, яка була на першій сторінці. У нашому випадку ми бачимо трохи вищі показники кандидатів, чиї номери в списку збігаються з номерами політичних партій.

Причини тривалого перерахунку голосів

Як правило, міжнародні організації рекомендують за рік до виборів не вносити істотних змін до виборчого законодавства. Особисто я не бачу ніяких проблем, навіть якщо за тиждень до виборів будуть внесені окремі поправки, що стосуються процедурних або технічних моментів. Але вводити складну виборчу систему за кілька місяців до старту виборчої кампанії, на мій погляд, є невиправданим. І помилки, які ми побачили, пов'язані саме з цим.

Такого аномально тривалого підрахунку голосів раніше не було, звідси фактор втоми. Якщо говорити більш детально про причини такої довгої тривалості підрахунку голосів, то можна виділити наступні причини:

  • Складна виборча система;
  • Відсутність просвітницької роботи для виборців, яка пояснила б населенню процедуру голосування і суть виборчої системи. Просвітницька робота з цього приводу була фактично провалена, оскільки потрібна була потужна інформаційна кампанія з боку держави, з великою кількістю освітніх роликів і подібними матеріалами. У нас було багато різних маленьких кампаній, але виборцям суть нової системи не донесли. І тому ми отримали цифри, коли кожен шостий виборець не знає за якою системою відбувається голосування. Це є великою проблемою;
  • Невдала форма виборчого бюлетеня;
  • Недостатня підготовка членів ДВК. Наші спостерігачі також повідомляють, у членів ДВК, для яких проводили навчальні тренінги, виникало набагато менше проблем в роботі на ділянках. І також відзначають приклади, коли окремі члени дільничної комісії, вже під час підрахунку голосів з подивом дізнавалися, що потрібно буде рахувати голоси не тільки за політичні партії, а й за кандидатів.

У мене взагалі складається враження, що суть нової системи багато в чому не розуміли не тільки виборці та члени виборчої комісії, а й депутати українського парламенту, які голосували за новий виборчий кодекс.

Не всі члени ДВК знають, як працює нова виборча система

Проблема необізнаності членів ДВК багато в чому пов'язана з тим, що більшість політичних партій - віртуальні. Це партії-фантоми, які не мають на місцях людей, структур, і потужних партійних осередків. Тому процес формування ДВК та ТВК відбувався шляхом залучення людей з інших структур, громадських організацій, а можливо і через оголошення. Тому проблема низької якості складу дільничної комісії - це традиційна проблема для українських виборів.

Але тут ця проблем була ще помножена на той факт, що члени виборчої комісії не знали основ виборчого законодавства. Ми мали близько 15 випадків проблем недопуску спостерігачів Комітету виборців України. У нас працювали близько 2 тисяч осіб, тому 15 фактів я вважаю досить великою кількістю. В окремих фактах доводилося викликати представників національної поліції. Чому так сталося? Тому що члени комісій не знали, що новий виборчий кодекс дозволяє безперешкодно працювати спостерігачам на виборчій дільниці після 8:00 вечора. Це один з технічних моментів, але він просто ілюструє низький рівень підготовки.

Звичайно, працювали міжнародні організації, українські організації, Центральна виборча комісія, і максимально намагалися навчити процесу за новими правилами. Однак мова йде про близько півмільйона членів ДВК - це величезна кількість. Тобто очевидно потрібно робити висновки і переходити на професійний склад виборчих комісій, щоб члени комісії були сертифіковані за знанням основ виборчого законодавства.

Що за схемами і фальсифікаціями?

Звичайно, затягування з процедурою підведення підсумків виборів дає підстави для сумнівів у виборчому процесі. Наприклад, існує загроза, що в певних моментах може бути використана "схема уточнень" для фальсифікації результатів на виборах. Йдеться про заміну результатів з вихідних даних виборчих протоколів в процесі складання нових - уточнюючих протоколів. Подібні процедури можуть застосовуватися, якщо кандидату потрібно дотягнути кілька голосів. Однак такі випадки можуть мати місце в окремих моментах, коли мова йде про контроль над комісіями з боку зацікавлених політичних партій. Але поки немає підстав говорити про масовість застосування таких схем.

Затягування підрахунку голосів відбувається через складнощі законодавства, його незнання, а також через дуже складних процедур, які можна було б вирішити на законодавчому рівні. Це і питання електронних черг при здачі бюлетенів до територіальних комісій, і багато інших ситуації. Але у виборчому кодексі ці питання не були вирішені. В окремих моментах, я цілком допускаю, що може бути "дотягування" результатів, шляхом "уточнень" при надзвичайно низькій різниці між кандидатом і фаворитом.

Зараз дійсно існує проблема, пов'язана з підрахунком голосів. Наші спостерігачі отримують ряд фактів, коли математичні показники не збігаються: наприклад, показники кількості бюлетенів. Хтось із виборців виніс бюлетень, хтось використовував для схеми каруселей, а хтось - просто його порвав. Плюс помилки при підрахунку голосів. Це також одна з ключових проблем. Але я хотів би нагадати, що сильні партії, які мають розгалужену мережу і своїх спостерігачів, легко можуть провести паралельний підрахунок голосів, оскільки спостерігач отримує протокол, з оригіналами підписів та мокрою печаткою.

Ситуації, коли голоси "дотягують", це не питання дій одного голови ДВК. Проблема в тому, що в багатьох ситуаціях є цілі сімейні підряди в роботі ДВК, коли там присутні чоловік, дружина, або брат, незалежно від партійної приналежності. Іноді представники однієї сім'ї, можуть мати навіть більшість в ДВК. Такі приклади ми спостерігаємо. Власне, це відкриває шлях до порушень законодавства, які можуть фальсифікувати результати голосування. Особливо гостро це проявляється в громадах, де присутня дуже велика конкуренція. Переважно, це громади, які близькі до прикордонних пунктів, і можуть спеціалізуватися на певних контрабандних напрямках, а також громади близькі до обласних центрів, або у великих містах, де вартість землі має високу ціну, і випадки подібного роду. Саме там найчастіше використовуються різні "технології".

Ми спостерігали низку прикладів з порушенням законодавства, що вказують на можливість викрадення печатки або її підробки. Можна зайти в інтернет, і зрозуміти, що їх роблять за досить невеликі гроші. На цих виборах дане явище не масове, але якщо парламент говорить про реформи, то я не бачу ніяких проблем, щоб члени виборчих комісій ставили електронні підписи. Це порівняно невеликі витрати, які може собі дозволити держава. Також, крім протоколу з підписом та мокрою печаткою, ефективним буде забезпечити можливість електронної передачі даних від ДВК до ТВК, або від ДВК в ЦВК. Це зможе істотно зменшити можливість маніпуляцій, і прискорити процес підрахунку, а також вирішить проблему цього тривалого знаходження в чергах, для того щоб подати документацію в ТВК.

Читайте також