RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Два "Наполеона" в одному Парижі: чому Зеленський не зміг домовитися з Макроном про гарантії безпеки

Україна не отримає ні ПДЧ, ні статус основного партнера, якщо не буде ефективно працювати дипломатія

Україна не отримає ні ПДЧ, ні статус основного партнера, якщо не буде ефективно працювати дипломатія Фото:

На цьому тижні українська сторона провела низку важливих зустрічей з представниками країн-членів НАТО. Президент Володимир Зеленський переговорив в Стамбулі з Ердоганом, міністр закордонних справ Олексій Кулеба зустрівся з американським Держсекретарем Ентоні Блінкеном. Фінальним акордом в цьому турі стала зустріч Президента України з Еммануелем Макроном, на якій Зеленський підняв питання про перспективи отримання Україною ПДЧ. Однак тема НАТО відійшла на другий, а то й на третій план. Чому так сталося, і чому Європа не хоче давати Україні реальні гарантії безпеки, розбирався "Апостроф".

Чому спадкоємці Бісмарка і Талейрана мовчать

У п'ятницю, 16 квітня, в Парижі, в Єлисейському палаці відбулася зустріч Президента України Володимира Зеленського та Президента Французької Республіки Еммануеля Макрона в форматі тет-а-тет. До них приєдналася по відеозв'язку канцлер Німеччини Ангела Меркель. Очікувалося, що одним з ключових питань, яке підніме Зеленський, стане можливість отримання Україною Плану дій щодо членства в НАТО (ПДЧ).

Перед зустріччю з Макроном Зеленський дав інтерв'ю французькому виданню "Le Figaro", в якому підводив до цієї теми, висловивши чіткі очікування щодо отримання Україною ПДЧ.

"Якщо лідери ЄС кажуть, що від України залежить ситуація безпеки в Європі, якщо ми платимо за це жертвами, а вже понад 14 тисяч людей загинули, значить, ми повинні мати якийсь статус. Україна не може відчувати себе в ЄС і в НАТО як в гостях. Ми хочемо бути своїми. Я вважаю, що ми давно цього заслужили", - заявив Зеленський.

Ідентичний сигнал Зеленський передав в своєму інтерв'ю італійській газеті "La Repubblica", де Зеленський заявив, що сьогодні Україна потребує дій, і що найкраще для цього - дати Україні ПДЧ в НАТО.

Однак на брифінгу за результатами зустрічі лідерами Франції та Німеччини тему НАТО Зеленський розвивати не став. Основні меседжі президента України стосувалися врегулювання загострення відносин з Росією. Зокрема, він повідомив, що 19 квітня має відбутися зустріч радників лідерів чотирьох країн-учасниць, на яку сторони підготують свої пропозиції щодо "кластерів" для врегулювання конфлікту на Донбасі. Також за результатами розмови Зеленського, Макрона і Меркель вчергове був поданий сигнал Путіну відвести війська від кордону з Україною і вивести їх з Криму.

Чому Зеленський не став розвивати тему НАТО після розмови з Макроном і Меркель? Очевидно, що хоч скільки-небудь значних зрушень в цьому напрямку не досягнуто.

У цілому, результат переговорів вчергове підтверджує той факт, що головні "локомотиви" Євросоюзу уникають предметних кроків у просуванні України в НАТО, оскільки для них це несе прямі ризики і зіпсовані відносини з Кремлем. А тому предметні гарантії нащадки Тайлерана і Бісмарка давати не хочуть. Де-факто, все зводиться до простої тези: якщо у вас ескалація конфлікту, то давайте його де-ескаларуємо, читай, знову на час заморозимо.

Шансів на ПДЧ - нуль, але є інший варіант

Парадоксально, але зараз не дивлячись на погрози з боку Кремля Україна знаходиться ще далі від отримання ПДЧ, ніж це було в 2008 році, коли Німеччина і Франція "прокотили" Київ, відзначає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко.

"Вважаю, що зараз противників зближення України з НАТО в самому Альянсі більше ніж було в 2008 році. І це не тільки стосується членства, але і ПДЧ. Крім того, я думаю, що ПДЧ втратило свою цінність як свого роду останній крок в напрямку до НАТО. І навіть якщо ми його отримаємо, завдяки якимось збігам обставин, це не означає, що наше членство в НАТО стає незворотним", - розповів "Апострофу" експерт.

Подібної точки зору дотримується і американист Сергій Галака, професор Інституту міжнародних відносин КНУ імені Тараса Шевченка.

"З моєї точки зору, отримання Україною найближчим часом ПДЧ - абсолютно малоймовірне, якісь частки відсотків ймовірності. Думаю, що Франція і Німеччина, і ще деякі країни до них приєднувалися - заблокують це рішення", - вважає експерт.

У зв'язку з цим, в пресі все частіше згадується інша "доріжка" для Києва - отримання Україною статусу основного союзника поза НАТО (Major Non-NATO Ally або MNNA, - "Апостроф").

Такий статус не скасовує для країни ймовірність членства в НАТО, але дає багато гарантій, близьких до тих, що є у країн-членів Альянсу. Подібна ідея висловлювалася ще в 2014 році, проте тоді вона так і заглохла. Сьогодні ж, коли в України є двопартійна підтримка в Сенаті США, ця ідея здається цілком багатообіцяючою.

Експерти позитивно оцінюють цю ідею, проте одночасно застерігають: не все так просто і як завжди є безліч нюансів.

Як зазначив Микола Капітоненко, ідея про те, що Україні треба якось отримати статус основного союзника - вже давно обговорюється серед вітчизняних дипломатів і політиків, і активно педалювалася під час президентства Дональда Трампа. Але безуспішно.

"Тоді всі думали, що це дуже легко і просто: треба тільки показати Трампу, які ми захисники західного світу. Але зрозуміло, що цей план не спрацював. Хоча за всіма параметрами - за змістом сьогоднішньої співпраці між США і Україною - воно дуже нагадує такі, які повинні бути між США і тими країнами, які мають цей статус. Тобто мова йде і про фінансові інструменти, про доступ до озброєнь, деяких загальних розробок тощо. Тобто, це як раз те, на що ми могли б претендувати, але, мабуть, у нас кожен раз не вистачає для цього аргументів", - вважає експерт.

Що Маркарова забула в Києві?

Експерти сходяться на думці, що реалізація ідеї отримання статусу MNNA вимагає серйозної, системної роботи з боку українських дипломатів у Вашингтоні. Більш того, з урахуванням зростання ризиків агресії з боку Росії, Київ уже давно повинен був "виписати" у Адміністрації Байдена повноцінного посла собі. Але, на жаль, просити про це Вашингтон нікому - посол України в США Оксана Маркарова, призначена послом ще в лютому, залишилася... в Україні.

"Ідея основного союзника для України - хороша. Статус основного союзника передбачає, що країна, хоч і не входить в НАТО, але має гарантії, які дуже близькі до членства в Альянсі. Йдеться і про американські бази, і про постійне науково-технічне і військово-технічне співробітництво, відкритість багатьох каналів в розвідтоваристві тощо. Але цю ідею потрібно готувати довго, просувати важко. А я щось ніяк не зрозумію: у нас, здається, посол України в США Маркарова досі в Києві. Тобто там треба розгортати активну роботу, шукати лобістів, шукати людей, які будуть підтримувати цю ідею в пресі. Нічого цього я поки не бачу", - зазначив Сергій Галака.

Основними союзниками поза НАТО на даний момент є 17 країн - Ізраїль, Японія, Південна Корея, Єгипет, Аргентина, Нова Зеландія та інші. У 2019 Трамп надав цей статус Бразилії.

"У даному випадку рішення ухвалюється Адміністрацією Президента США. Потрібно щоб ініціатива виходила від американського президента. Цей статус діє з 80-х років, і можна помітити, що в деякі періоди, мабуть, коли потрібно було встановити відносини з ключовими партнерами в найважливіших для США регіонах, цей інструмент активно використовувався. В інші періоди формат основного союзника використовувався вкрай рідко, тобто він обмежено використовувався. Це пов'язано з певними американськими міркуваннями. Мені здається, що загальний підхід США полягає в тому, щоб не занадто велику кількість країн робити своїми союзниками. Можливо тут проблема не в нас. А в самих американців, які не дуже хочуть розширювати і без того широкий список різних гарантій і союзницьких відносин", - говорить Микола Капітоненко.

Актуальним є і питання гарантій безпеки безпосередньо зараз, коли російське угруповання військ нависло над Україною. На жаль, з Європою каші тут не звариш. У цьому контексті, зазначає експерт Сергій Галака, зараз важливо приділити увагу тому, щоб Макрон не приміряв на себе роль Саркозі.

"Є ймовірність, що Макрон, з його геополітичними амбіціями, захоче стати посередником між Росією і США з українського питання. А ми всі пам'ятаємо, що подібне вже робив Саркозі, і чим це закінчилося для Грузії?", - застеріг експерт.

Читайте також