RU  UA  EN

Неділя, 5 травня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Новий виток авіа-торгів: коли Захід дасть Україні бойові літаки

Всіх хвилює: які літаки нам готові надати західні партнери? І головне - коли?

Всіх хвилює: які літаки нам готові надати західні партнери? І головне - коли? Фото:

Передавати Україні авіацію західні партнери не квапляться. Як не квапились і з передачею засобів ППО або танків. Однак найближчим часом це питання може бути вирішено. 15 березня стало відомо, що група сенаторів США від обох партій звернулася до глави Пентагону з вимогою надати більше інформації про те, що потрібно для відправки винищувачів в Україну. Пришвидшити постачання Україні літаків може і інцидент, котрий стався 14 березня. Російський винищувач Су-27 врізався в американський безпілотник MQ-9 Reaper над Чорним морем, який виконував розвідувальний політ. Показово, що координатор зі стратегічних комунікацій Ради національної безпеки Білого дому Джон Кірбі одразу після цього заявив, що Сполучені Штати не будуть виступати проти рішення інших держав передати Україні бойові літаки. Які літаки зможе отримати Україна та коли це може статись, читайте в матеріалі "Апострофа".

Скільки літаків потрібно

Ще наприкінці січня речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат в ефірі французького телеканалу La Chaîne Info наголосив, що Україна, яка є одною з найбільших країн у Європі, потребує авіаційного прикриття як у воєнний, так і в мирний час. Для цього Україна потребує заміни морально та фізично застарілих радянських літаків різних типів єдиним типом багатоцільового винищувача.

Треба нагадати, що українські повітряні сили наразі використовують чотири основні типи літаків: винищувачі МіГ-29 та Су-27, фронтові бомбардувальники Су-24М та штурмовики Су-25. Але вся ця техніка застаріла і зберіглася в Україні ще з часів СРСР.

Читайте також: Втрати можуть бути непоправними: британська розвідка оцінила удар авіацією по Україні

За словами Ігната, для оборони неба Україні потрібно до 200 багатоцільових літаків – 5 бригад. На думку речника Повітряних сил ЗСУ, такими літаками могли б стать винищувачі F-16.

Окрім того, Україна для модернізації свого військового авіапарку розглядала декілька моделей західних літаків. Серед них шведська JAS-39 Gripen, французька Rafale та європейська Eurofighter Typhoon, ну і звичайно американський F-16.

Складнощі моменту

"Я впевнений, що рішення про передачу літаків буде ухвалено, - каже в коментарі "Апострофу" військово-політичний оглядач групи "Інформаційний спротив" Олександр Коваленко, - Але є багато моментів, які треба враховувати. Наприклад, підготовка необхідної кількості пілотів. Треба розуміти, що підготовка пілота бойового винищувача, це не підготовка екіпажу БМП або розрахунку артилерії, або екіпажу танку. Це зовсім інший рівень досвіду, вмінь. Тобто, у найкращому випадку тільки на підготовку самих перших пілотів може піти півроку".

Згоден з Коваленком і експерт-міжнародник Олексій Кафтан: "Треба підготувати пілотів, механіків-техніків, підготовити комплекси технічного обслуговування, логістики на предмет постачання мастильних матеріалів, запчастин, розхідників. А на це потрібен тривалий час".

За словами експертів, виникає також проблема аеродромів.

"Де будуть розміщуватись літаки? Жоден з наших аеродромів за своїми характеристиками (ні інфраструктурною, ні за обладнанням) не пристосований до розміщення літаків західного зразку", - підкреслює Олександр Коваленко, - Якщо ми будемо модернізувати старі і будувати нові аеродроми, то ймовірно будуть ракетні удари по ним з боку росіян. Тобто, ми повинні використовувати аеродроми наших іноземних партнерів".

Про те, що військові літаки не можуть базуватись в Україні каже і Олексій Кафтан: "Якщо ці літаки розмістити навіть в Скнилові, то на політ туди і назад на схід і виконання бойового завдання займе тривалий час. Я вже не кажу про те, що Скнилів пристріляний. А тому ми повинні десь їх ховати. Тому альтернатива – тільки аеродроми наших союзників".

Що стосується термінів надання авіації, то тут експерти теж впевнені, що станеться це не так швидко, як нам би хотілось.

"Перші літаки ми отримаємо тоді, коли в нас будуть готові пілоти, коли все буде погоджено з аеродромами. Це друга половина 2023 – до кінця 2023 року в найкращому випадку", - вважає Олександр Коваленко.

А от Олексій Кафтан менш оптимістичний.

"Є політична складова, а є військова. Вони не в усьому співпадають. Я припускаю, що може повторитися ситуація, як з танками. Якась країна нам першою дасть літаки, а потім підтягнуться і інші. Як що нам вдасться якось домовитись, то перші літаки почнуть надходити за рік-півтора", - каже експерт.

Які літаки можуть передати

Те, що ми можемо отримати французькі, шведські чи навіть корейські літаки, опитані "Апострофом" експерти виключають.

"Французька авіатехніка дорога, вибаглива і не дуже розповсюджена", - каже Олексій Кафтан, - Шведські літаки мають ті ж самі проблеми. Корейськи винищувачі непогані і досить дешеві. Але їх теж не так багато".

Експерт наголошує, що і німецькі "Торнадо" Україна не отримає: "У Бундесвера в льотному стані їх не більше 30%. І це, звичайно, ганьба".

"Ці літаки різні за своїми характеристиками, але кожен з цих літаків західного зразку має перевагу над російськими літаками однозначно", - підкреслює Олександр Коваленко.

Тому, за словами експертів, лишається наймасовіший літак F-16. Але і з ним є проблеми.

"Якщо хтось погодиться їх віддавати, то будуть віддавати з наявних резервів. Тобто, на нові ми розраховувати не можемо. Треба зазначити, що F-16 почали випускати в 1970-х роках. За цей час була купа модифікацій. Питання в тому наскільки нові, наскільки поношені ці літаки і морально застарілі нам віддадуть", - розказує Кафтан.

Скільки літаків отримаємо

"Юрій Ігнат акцентував увагу, що нам потрібно 200 винищувачів, але зауважу, що у нас до початку повномасштабного вторгнення було менша кількість літаків. Але такої кількості ми не отримаємо. Це ми повинні розуміти", - каже Олександр Коваленко, - Ми можемо розраховувати фактично у 2023 році десь на 2-3 ескадрильї. (Одна ескадрилья – 12 літаків, - "Апостроф")".

Те, що 200 літаків нам не дадуть, вважає і Олексій Кафтан. До речі, на 200 літаків не розраховував і Юрій Ігнат. "Зрозуміло, що Україні не нададуть все й одразу, очевидно, спершу це буде декілька авіаційних підрозділів – ескадрилей", - сказав Ігнат.

Але і така кількість літаків може вплинути на характер бойових дій.

"Якщо ми отримаємо 2-3 ескадрильї F-16, то будемо мати можливість для того, щоб здійснювати серйозний вогневий вплив по позиціям ворога. Особливо далекобійною ракетної зброєю. І ми навіть не будемо заходити в зону ризику", - резюмує Олександр Коваленко.

Поки питання з передачею Україні сучасних військових літаків залишається відкритим, деякі країни готові віддати свої застарілі, хоча й модернізовані моделі радянського виробництва. Так, прем'єр Польщі Моравецький заявив, що країна може передати МіГ-29 протягом 4-6 тижнів.

Читайте також

Повернення "блудних синів": чи допоможе Україні ЄС з ухилянтами за кордоном

Реальних юридичних підстав для примусового повернення військовозобов'язаних із Європи до України немає

План успіху для України: чому Вашингтон знову обіцяє нам перемогу

У США заговорили про серйозну допомогу Україні, і це не схоже на передвиборчі обіцянки

Скандинавський розрахунок: навіщо Данія скуповує українську зброю

Допомога з розвитку українського ВПК з боку західних країн є для вкрай важливою

Новини партнерів