RU  UA  EN

Неділя, 24 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Американські кораблі для України: даремний подарунок або основа нового флоту

США збираються передати Україні патрульні кораблі

США збираються передати Україні патрульні кораблі ВМС України зараз знаходяться не в кращому стані Фото: Ministry of Defense of Ukraine / Flickr

Військово-морські сили України будуть істотно посилені за рахунок країн НАТО. Таку заяву днями зробив перший заступник командувача ВМС Андрій Тарасов. За словами військового, Україна веде переговори з США про передачу нашим воєнно-морським силам американських патрульних кораблів. Якщо переговори завершаться успішно, українські ВМС поповняться новою морською технікою. Чи не виявляться закордонні подарунки черговою валізою без ручки, яку самим американцям нести важко, а викинути шкода, розбирався "Апостроф".

Що передадуть

За словами Андрія Тарасова, США мають намір передати Україні патрульні катери типу Islands. Три аналогічних катера в 2015 році були передані ВМС Пакистану і ще два в минулому році надійшли на службу до департаменту берегової охорони прикордонної поліції МВС Грузії. Патрульні катери типу Islands будувалися в кінці 80-х – початку 90-х років для берегової охорони США. Кораблі оснащені радіолокаційною станцією, моторним човном, автоматичною артилерійською установкою і двома кулеметами. Правда, чи прийдуть катери в Україну з озброєнням або його демонтують по дорозі, поки складно сказати.

Наразі США відмовляються від катерів типу Islands на користь більш сучасних швидкохідних катерів класу Sentinel. Але розроблені нові катери тієї ж суднобудівною компанією, що і Islands – Bollinger Shipyards.

Існують ризики, що патрульні катери, які США планує передати Україні, можуть повторити долю американських безпілотників Raven. Нагадаємо, що в липні минулого року США передали ВСУ 72 безпілотника Raven RQ-11B. Тоді Генштаб підносив це як однозначну перемогу, але через кілька місяців українські оператори БПЛА Raven стали скаржитися, що в умовах бойових дій на Донбасі американські "пташки" малоефективні, так як використовують аналогові сигнали передачі даних, а не сучасні цифрові. Такий "косяк" дозволяв бойовикам відстежити місця запуску безпілотників, а відповідно і позиції ВСУ.

Але Андрій Тарасов поспішив заспокоїти скептиків, мовляв, катери не втратили своїх бойових якостей і цілком вдало впишуться в українські ВМС. "Щоб вірно розуміли люди, це не секонд-хенд. Корабель, який виходить від західного флоту, країни НАТО, знаходиться у такому стані, що його бойові можливості залишаються практично без змін. Вік, наприклад, ракетного катера 20 років — це нормально. Він повністю зберігає всі свої бойові властивості. Ми отримуємо нормальні повноцінні кораблі, але їм на зміну прийшли більш сучасні. Це нормальна практика", - зазначив Тарасов.

У свою чергу заступник директора Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Михайло Самусь підтвердив у коментарі "Апострофу", що вік 20-25 років для морської техніки не критичний. "Давайте подивимося на бойовий склад того ж Чорноморського флоту, Тихоокеанського флоту або Північного флоту Росії. Ми побачимо, що там на озброєнні стоять кораблі по 40-50 років і спокійно собі служать. Або флагман Чорноморського флоту ракетний крейсер "Москва", якому за 30 років. І нічого страшного, він справляється зі своєю місією на захист Росії", - підкреслив Самусь.

Та й в умовах, коли більшу частину українського флоту забрала Росія, перебирати нашим морякам особливо не доводиться. "На цей момент ВМС України знаходяться в найбільш плачевному стані за всю свою історію і поступаються всім флотам, які знаходяться в акваторії Чорного моря. При тому що ризики в Україні найбільші в порівнянні з іншими державами чорноморського регіону, враховуючи накопичення потенціалу Росії в Криму", - розповів "Апострофу" директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець.

Американський патрульний катер типу Island Фото: Rnendza / Wikimedia commons

Москітний флот

З початком анексії Криму до Росії перейшли чотири корвети: "Луцьк", "Хмельницький", "Наддніпрянщина", "Тернопіль", підводний човен "Запоріжжя", два морських тральщика "Чернігів" та "Черкаси", великий десантний корабель "Костянтин Ольшанський" та декілька допоміжних суден. За словами командувача українським флотом віце-адмірала Ігоря Воронченка, наші суди служать донорами для кораблів флоту Росії. Офіційно приписати відверто віджаті кораблі Чорноморського флоту РФ не вирішується, а от розібрати їх на запчастини – запросто.

Відчутної перспективи повернення Росією українських кораблів немає. "Поки що принципово не зміниться ситуація, ми їх не отримаємо. Не варто будувати ілюзій на цей рахунок", - вважає екс-начальника Генштабу ЗСУ Ігор Романенко.

Відповідно наші ВМС строго обмежені у виконанні бойових завдань. "Фактично Росія повністю контролює Чорне море і може робити там все що завгодно, в тому числі, перекрити доступ України до Середземного моря і вихід до моря взагалі. Більшість кораблів нашого флоту вже майже виснажили ресурс використання, і нам просто через 2-3 роки взагалі нічим буде виконувати завдання, в тому числі і патрулювання прибережної зони", - говорить "Апострофу" Михайло Самусь.

За словами експерта, в Міноборони бачать два шляхи розвитку українських військово-морських сил. "До війни у нас була програма будівництва корветів для ВМС. Вони призначалися для виконання завдань навіть не в Чорному морі, а в океанській зоні. Це великі кораблі під 3 тисячі тонн, озброєні ракетною зброєю. З початком війни постало питання: чи потрібні нам ці кораблі, адже нам потрібно виконувати завдання вже не в океанській зоні, а конкретно в Чорному морі біля Криму. Крім того, один корвет коштує близько 7-8 мільярдів гривень. Це величезні кошти, які ВМС ніхто б не виділив, оскільки активні бойові дії йдуть на суші і потрібно робити акцент на переозброєнні сухопутних військ, - зазначає Самусь. Інший шлях у тому, щоб нарощувати боєздатність флоту допомогою так званого москитного флоту, тобто невеликих і швидких морських платформ, які мають на озброєнні, в тому числі, протикорабельні крилаті ракети. Таким чином, Україна зможе дати адекватну відповідь діям російського Чорноморського флоту".

Заступник директора ЦДАКР додав, що поповнення морською технікою за рахунок союзників якраз і допоможе ВМС реалізувати концепцію мобільного та боєздатного флоту. У цьому контексті потрібні патрульні катери типу Islands. "Якщо у нас буде близько 10 кораблів такого класу, вони б дуже допомогли ВМС для виконання патрульних функцій. Наприклад, усі ми пам'ятаємо ситуацію з буровими вишками (українське водолазне судно "Почаїв" обстріляли російські снайпери з бурової платформи в Чорному морі, - "Апостроф"). У цій зоні нам необхідно постійно демонструвати свою присутність і тримати ситуацію під контролем", - резюмував Михайло Самусь.

Що стосується обслуговування таких катерів, то, за словами експертів, кораблі будуть передаватися з повним комплектом запчастин. Крім того, американці забезпечать підготовку і навчання екіпажу та технічного персоналу. Принаймні так було в Грузії, коли США провела для грузинського екіпажу 2-місячний курс навчання.

Також у ВМС розглядають можливість придбання мінно-трального комплексу з числа суден, які виводяться зі складу військово-морських сил інших держав. "Одним тральщиком, тим, який ми забрали, "Генічеськом", ми не зможемо вирішити весь цей спектр роботи. Були розглянуті кілька варіантів, ми ухвалили рішення, що за той ресурс, який у нас є, ми зможемо придбати мінно-центральний комплекс", - заявив Воронченко.

Експерти відзначають, що наступним логічним кроком могла б стати передача Україні від союзників ракетних катерів. Але, беручи до уваги темпи допомоги нашим ВМС (у 2015 США передали ВСУ п'ять швидкісних надувних човнів і тільки зараз зайшла мова про патрульні катери), Україна швидше дочекається деокупації Криму, ніж відновить свій флот.

Читайте також