У столичному аеропорту "Бориспіль" 31 березня відновить роботу термінал F, в якому будуть обслуговуватися бюджетні авіакомпанії. До цього терміналу, зокрема, перейде український лоукостер SkyUp Airlines, чиї польоти зараз виконуються з аеропорту "Київ" імені Сікорського. Аеропорт "Бориспіль" зменшує вартість деяких своїх послуг, наприклад, ставки на аеронавігаційне обслуговування авіакомпаній, що має бути досить привабливо, особливо для лоукост-перевізників. "Апостроф" з'ясував, чи дозволить це знизити ціни на квитки авіарейсів.
Термінал F у київському міжнародному аеропорту "Бориспіль" був законсервований 6 років тому. Після відновлення роботи він обслуговуватиме рейси чартерних і бюджетних авіакомпаній, зокрема, з нього будуть літати борти найбільшого європейського лоукостера Ryanair.
На початку березня перший заступник генерального директора "Борисполя" Євген Дихне повідомив, що вже є достатня кількість авіакомпаній, які виконуватимуть рейси з цього терміналу, щоб забезпечити його рентабельність. Серед цих перевізників, зокрема, - компанія SkyUp Airlines, яка позиціонує себе як національний лоукостер. Ця авіакомпанія наразі здійснює польоти з аеропорту "Київ" імені Сікорського ("Жуляни"), але вже заявила, що з 31 березня переходить до аеропорту "Бориспіль".
У SkyUp Airlines відзначили, що аеропорт "Київ" працює з важкими літаками авіакомпанії "на межі своїх можливостей як з точки зору їх експлуатації, так і з точки зору експлуатаційних характеристик злітної смуги". У зв'язку з цим, наголошується в прес-релізі перевізника, "було ухвалено рішення про розміщення літаків SkyUp Airlines на території аеропорту "Бориспіль", в терміналі F".
Проте є думка, що справжньою причиною зміни аеропорту для SkyUp Airlines стало те, що "Бориспіль" надасть авіакомпаніям знижки за ставками аеронавігаційного збору, що відображено в наказі Міністерства інфраструктури.
Термінал до роботи готовий
На сьогодні єдиним діючим в аеропорту "Бориспіль" є термінал D, що відкрився в травні 2012 року у рамках підготовки до проведення футбольного чемпіонату Євро-2012, який відбувся в Україні та Польщі. Термінал F був відкритий в 2010 році, проте у 2013 році його закрили.
За словами експерта в галузі транспорту Кирила Новікова, розконсервування терміналу F в "Борисполі" необхідне для розвантаження аеропорту в пікові періоди. "Якби в години пік у "Борисполі "не було такої концентрації людей, то, можливо, про термінал F і не заговорили. Але в останні 1,5-2 роки збільшення (пасажиропотоку) відбулося настільки інтенсивно, що не розконсервувати F - це було б просто зупинити аеропорт", - сказав він в коментарі "Апострофу".
Як зазначив у розмові з виданням колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, термінал F "тривалий час працював як міжнародний термінал, з нього літали Lufthansa й інші європейські авіакомпанії". "Всім цей термінал дуже подобався. Єдиний його недолік - у ньому не було телескопічних трапів, і підвезення пасажирів здійснювалося тільки на автобусах", - розповів експерт, додавши, що для лоукостерів це - не проблема, і вони навіть можуть відмовитися від автобусів, так як це - додаткові витрати, і пасажири, швидше за все, будуть підходити до літаків пішки, як це часто відбувається у випадку з бюджетними авіакомпаніями в інших країнах Європи.
Експерт громадської компанії "Європатруль" В'ячеслав Коновалов також не бачить проблем з перспективами функціонування терміналу F у "Борисполі". За його словами, це - повноцінний, досить новий термінал. "Коли будували термінал D, з нього (терміналу F) все, що можна було, винесли. Зараз це все треба повертати на місце", - додав фахівець.
За словами Кирила Новікова, віднедавна у "Борисполі" оновилися процедури підготовки кадрів для всього аеропорту, в зв'язку з чим проблем з персоналом також не повинно виникнути.
Боротьба за перевізника
Як відомо, в "Жулянах" досить болісно сприйняли надання "Борисполю" знижок на аеронавігаційне обслуговування перевізників. Проте, у другого за значимістю аеропорту Києва теж є потенційний арсенал інструментів, за допомогою яких він може не тільки утримати наявні авіакомпанії, але й залучити нові.
"Потрібно гнучкіше працювати в маркетинговому плані, працювати над локальними, сезонними знижками, опрацьовувати оферту з кожною авіакомпанією в індивідуальному порядку", - говорить Кирило Новіков. Він також зазначив, що сьогодні сучасний аеропорт до 40% отримує від неавіаційних послуг. Це може стати хорошим стимулом і для "Жулян".
Олександр Кава вважає, що ніякого відтоку авіаперевізників з аеропорту "Київ" не буде. "Аеропорт має досвід взаємодії з авіакомпаніями, і це не тільки якісь цінові фактори, це - зручність розташування аеропорту, це, наприклад, - нічні стоянки, які в "Жулянах "простіше отримати, ніж в "Борисполі", - сказав експерт.
Квитки дешевшими не стануть
Знижки з боку аеропортів досить важливі для перевізників, особливо бюджетних, які прагнуть економити практично на всьому.
Але чи вплинуть знижки на аеронавігаційне обслуговування, які були надані аеропорту "Бориспіль", на кінцеву вартість квитка? Іншими словами, чи буде нам, простим обивателям, через це дешевше літати?
А ось це - навряд чи, вважають експерти.
"На квитки сьогодні впливають багато факторів, але майже всі вони стосуються діяльності авіакомпаній, а не аеропорту. У пропорційному співвідношенні, вартість авіаційних зборів, в тому числі за аеронавігації, притому, що це - нелінійна залежність, - впливає мінімально на зміну тарифів на квитки. Левова частка вартості - це пасажирський збір, збір аеропорту і хоч в квитку це не записано, третина - це вартість авіапалива", - зазначив Кирило Новіков, додавши, що в Україні паливо дорожче, ніж в інших країнах Європи.
За словами В'ячеслава Коновалова, в залежності від типу повітряного судна, частка палива в ціні квитка може досягати і 60%. При цьому вартість авіаційного палива в нашій країні на 20-40% вище, ніж в Європі. Експерт вважає, що якщо авіакомпанії і підуть на зниження цін на квитки, то знижка становитиме від сили 5-10%.
Олександр Кава також вважає, що "пасажири не помітять" зниження ставок на аеронавігаційне обслуговування, так як їх частка у квитку незначна. "Плюс всі авіакомпанії використовують динамічне ціноутворення (гнучка зміна цін залежно від різних умов і обставин, - "Апостроф"), тому ніколи не дізнаєтеся їх фінансові показники з кожного рейсу", - резюмував фахівець.