RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Статистика все вище, українців все менше: як припинити смерті на дорогах

На дорогах України з січня по жовтень 2019 року в результаті ДТП загинуло 2716 осіб

На дорогах України з січня по жовтень 2019 року в результаті ДТП загинуло 2716 осіб Фото: unian

Із січня по жовтень у результаті ДТП на дорогах країни загинуло 2716 осіб. Такі дані наводить патрульна поліція України. Тобто, в середньому, щодоби 9 українців гинуть у результаті нещасних випадків на дорозі. Ще 26,7 тисяч осіб за 10 місяців цього року було травмовано в ДТП. Сумна статистика свідчить про те, що кількість аварій на дорогах не скорочується, а навпаки, зростає. Наприклад, якщо за 10 місяців 2018 року у країні було зафіксовано понад 122 тисячі ДТП, то за аналогічний період цього року - майже 130 тисяч. Про найбільш резонансні аварії за останній місяць, і що потрібно зробити, щоб убезпечити українців на дорогах, - у матеріалі "Апострофа".

ДТП із Кулебою

Напевно, найбільш резонансна ДТП листопада, яку обговорювали практично всі українські ЗМІ, - це дорожня пригода з дитячим омбудсменом Миколою Кулебою.

Камери відеоспостереження зафіксували, як 24 листопада в селищі Чабани Києво-Святошинського району автомобіль Кулеби Toyota почав рух на червоний сигнал світлофора на перехресті. Результатом невдалого маневру стало зіткнення з мікроавтобусом.

За словами радника міністра МВС Володимира Мартиненка, винен у ДТП Микола Кулеба.

"За тими даними, які є на сьогодні у слідства, порушив правила якраз Микола Кулеба", - зазначив Мартиненко.

Трагізм ситуації в тому, що разом з Кулебою в салоні авто перебувало двоє його синів: Тимофій та Єлисей. Діти були доставлені в лікарню "Феофанія" у важкому стані.

Перекинувся автобус

Ця ДТП сталася в Хмельницькій області 2 листопада. Рейсовий автобус, який перевозив пасажирів за маршрутом "Залісся-1 - Кам'янець-Подільський" несподівано перекинувся, з'їхавши в кювет.

У результаті аварії на лікарняному ліжку опинилося відразу 13 пасажирів, серед яких була одна дитина.

"Розглядається кілька причин, які могли призвести до перекидання транспортного засобу. Серед них - водійський фактор, технічна несправність автомобіля", - зазначили в поліції Хмельницької області.

Копи проти пішоходів

Одразу дві резонансні ДТП у минулому місяці сталися за участю правоохоронців.

Так, 9 листопада на сайті ДБР з'явилося повідомлення, що в Кропивницькому співробітник Головного управління Нацполіції в Кіровоградській області збив пішохода.

"Правоохоронець, перебуваючи за кермом власного автомобіля марки Opel Astra, на одній із вулиць Кропивницького скоїв наїзд на пішохода. Потерпілий від отриманих травм помер у лікарні", - зазначили в прес-службі ДБР.

А в Ізмаїльському районі Одеської області 29 листопада коп на автомобілі ВАЗ скоїв наїзд на пішохода, який ішов по дорозі Ізмаїл-Одеса. У результаті події потерпілий помер в автомобілі швидкої допомоги по дорозі в лікарню.

Поліцейські автомобілі під час ХVI Міжнародної спеціалізованої виставки "Зброя і безпека - 2019" Фото: unian

Чотири смерті

ДТП, в якій загинуло одразу 4 людини, сталася 10 листопада на автодорозі Бородянка-Гостомель.

"Водій автомобіля Volkswagen Caddy на іноземній реєстрації, виїжджаючи на перехрестя із села Здвижівка на автодорогу, проігнорував вимогу знаку "Дати дорогу" і не надав перевагу автомобілю Volvo, який рухався по головній дорозі. Два легкових автомобілі зіткнулися і перекинулися", - розповіли в поліції Київської області про причини аварії.

В результаті ДТП загинуло 4 людини, всі пасажири автомобіля Volkswagen Caddy: 33-річна жінка та її 11-річний син, а також 39-річна жінка та її 12-річний син. Троє постраждалих із автомобіля Volvo потрапили на лікарняні ліжка з важкими травмами.

П'яні лихачі

Одразу кілька ДТП, у яких головними "героями" виявилися п'яні водії, сталися в минулому місяці в столиці.

Так, 8 листопада, на околиці Києва п'яний лихач на автомобілі Honda CR-V влаштував масову ДТП за участю 8-ми транспортних засобів. Після цього водій спробував сховатися з місця НП, але місцеві жителі його затримали до приїзду копів. Прибувши на місце події, правоохоронці обшукали автомобіль дебошира і знайшли там пакет із наркотиками.

А 30 листопада гонки з копами прямо в центрі Києва влаштував п'яний водій автомобіля Mazda без номерних знаків. Правопорушник так відчайдушно тікав від копів, що пошкодив 12 автомобілів.

Що робити

Якщо знову звернутися до поліцейської статистики, то можна виділити топ-3 причин, через які в Україні стаються ДТП.

На першому місці - перевищення безпечної швидкості. З цієї причини за 10 місяців 2019 року сталося 4699 аварій, в яких загинули 551 людина, ще понад 6 тисяч осіб отримали травми.

На другому місці - порушення правил маневрування, які стали причиною 2992 ДТП із 171 загиблим.

Третє місце - порушення правил проїзду перехресть. Такі види порушень стали причиною 1528 ДТП, у яких загинуло 42 людини.

Ще більш як тисяча ДТП від початку року сталося через керування транспортним засобом у нетверезому вигляді. Такі події забрали життя 78 людей.

Щоб якось виправити ситуацію, в МВС вирішили знову посилити законодавство і суттєво підвищити штрафи за порушення правил дорожнього руху. На разі у міністерстві розробляють законопроект, згідно з яким, наприклад, відповідальність за ДТП, скоєну в нетверезому стані, може бути збільшена з 3 до 5 років позбавлення волі.

Крім того, правоохоронці планують підняти штрафи із 510 до 10 200 гривень для водіїв, яких позбавили водійських прав за рішенням суду, але вони подумали, що і без них можуть сісти за кермо. На 3400 гривень хочуть штрафувати за залишення місця ДТП (зараз - 255 гривень), та ще й позбавляти прав на 6 місяців. На цю ж суму в МВС планують штрафувати і за перевищення швидкості.

Мобільний банківський термінал для оплати штрафів Фото: unian

Підвищення штрафів більш ніж солідні, проте, за словами експертів, опитаних "Апострофом" цей захід навряд чи стане причиною зниження кількості ДТП в Україні.

"За керування транспортним засобом у стані алкогольного сп'яніння піднімали штрафи? Піднімали. Це спрацювало? Ні. І в цьому випадку не спрацює. Світовий досвід показує, що посилення санкцій не дає бажаного результату. Ефект триває 6 місяців: кількість порушень дійсно знижується, але потім починає зростати і через півроку повернеться до попереднього рівня", - пояснює "Апострофу" автоюрист Володимир Караваєв.

Якщо драконівські штрафи безглузді, то що ж тоді має принести результати?

"У 2002 році проходила європейська конференція міністрів транспорту. На цій конференції дійшли однозначного висновку: ситуація на дорогах залежить від проблем трьох рівнів, - зазначає Караваєв. - Проблема першого рівня: водії порушують. Із різних причин, але порушують. Це факт. Чому виникають проблеми першого рівня? Тому що є проблеми на другому рівні - законодавство прописано нечітко. У нас є протиріччя між ПДР і законами, між самими законами, і часто виникають ситуації, коли не те що водії, але навіть поліція не знає, а як же бути з точки зору закону. Якщо не усунути проблеми на другому рівні, будь-які дії на першому рівні ніколи не дадуть результатів".

А для того щоб гармонізувати законодавство, тобто вирішити проблеми другого рівня, потрібно знайти рішення проблем третього рівня.

"Це проблеми, пов'язані з тим, що в державі відсутня ефективна система управління питаннями безпеки дорожнього руху. У нас немає єдиного органу, який відповідав би за безпеку дорожнього руху. З одного боку, безпеку дорожнього руху забезпечує Нацполіція, але в той же час вони керуються законом про Нацполіцію, а там сказано, що вони тільки контролюють. А якщо не вирішена проблема третього рівня, то, відповідно, проблеми на другому і першому рівні також не будуть вирішені", - додає Караваєв.

Експерти зазначають, що при створенні єдиного органу, який аналізує ситуацію на дорогах і на основі отриманих даних вносить зміни до законів, Україні став би в нагоді досвід інших країн, наприклад, Сербії.

"Вони створили єдиний орган, який, по суті, ініціює зміни до законодавства і аналізує ситуацію. А у нас та сама патрульна поліція виконує безліч функцій. Десь когось пограбують, вони все кидають і їдуть туди. Для них дорожній рух не є пріоритетом, - каже Караваєв. - Були розмови про створення дорожньої поліції, але в законодавстві її так і не прописали. Дорожньою поліцією назвали просто 200 екіпажів, які чергують на трасах національного значення".

Насправді, в уряді чудово розуміють цю проблематику, адже ще в квітні минулого року Кабмін затвердив Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху до 2020 року. За оцінками експертів, програма досить хороша, навіть відмінна, та ось тільки не виконується. Наприклад, для того, щоб водії дотримувалися правил дорожнього руху, програма передбачає установку систем фотовідеофіксації порушень. Саме цей захід допоміг би суттєво поліпшити статистику ДТП. Але система в Україні так і не запрацювала. Чому? Та тому що, з економічної точки зору, в ній ніхто не зацікавлений.

"Необхідно порахувати економічні втрати від смерті й травм людей у ДТП. Щоб розуміти, скільки коштують державі всі ДТП, - пояснює "Апострофу" президент Всеукраїнської громадської організації "Асоціація безпеки дорожнього руху" Михайло Берлін. - Наприклад, щорічно у нас близько 30 тисяч травмованих людей. Коли людина потрапляє в лікарню, а це в основному пішоходи, то у неї немає грошей на лікування. А у лікарні теж немає грошей. Але всі ДТП - страхові випадки, адже у кожного водія є поліс ОСАГО, він його купує. З цих грошей створюють фонди, які повинні все оплачувати. Але вони не платять. Медики кажуть: якщо є такі фонди, чому вони не перераховують гроші на лікування нам? Наприклад, людина в результаті ДТП опинилася в лікарні, і страхова компанія тут же перераховує гроші на її лікування як страхове відшкодування. У світі так все і працює. І коли така система працює, страховики починають думати, а як зробити так, щоб платити менше? І тоді вони приходять в поліцію та ініціюють установку камер. Страхові компанії є драйверами цього процесу, і запускається система. В іншому випадку - це черговий піар".

Читайте також