На авторинку України після епопеї з "євробляхами" виник новий тренд: багато хто прагне пригнати автомобіль із США чи Канади. Куплена на закордонному аукціоні машина з незначними пошкодженнями - фінансово вигідніша навіть з урахуванням доставки через океан, ремонту і всіх митних зборів. Тому, незважаючи на великий ризик бути ошуканим, українці продовжують купувати авто таким чином. "Апостроф" дізнавався, як убезпечити себе при виборі фірми-посередника і все-таки отримати бажаний автомобіль.
Кращий автомобіль - не з України
Незважаючи на те, що вітчизняний автомобільний ринок рясніє пропозиціями, українці продовжують шукати для себе транспортні засоби в іншій частині світу. Для нашого менталітету традиційно шукати за кордоном - там ринок більш насичений, а значить, дешевший і якісніший. Дійсно, автомобілі, які обслуговуються в Європі, США, Канаді чи Азії мають кращий технічний стан, ніж наші аналоги. У першу чергу, це залежить від якості палива, доріг, запчастин і ремонтних робіт, які проводяться на сертифікованих сервісах, а не "на гаражах", як звикли у нас.
Ринок автомобілів, які були у користуванні, в США дуже різноманітний: за умовно невеликі гроші на аукціоні можна придбати гідний транспортний засіб із незначними пошкодженнями. Як правило, такі автомобілі мають офіційну технічну історію, сервісні книжки, а їх продажем займаються страхові компанії.
У США, Канаді чи Кореї відсутнє поняття "скручування пробігу автомобіля", там це кримінально карається. Страхова компанія не буде роками продавати пошкоджений у ДТП або конфіскований за борги автомобіль. Тому за 3-4 тисячі доларів спокійно можна підібрати 5-річне авто з чесним пробігом і офіційним обслуговуванням. Навіть із урахуванням доставки, митних процедур та ремонту, новий транспортний засіб обійдеться в рази дешевше, ніж аналогічні пропозиції в Україні.
Однак левову частку платежів доведеться віддати за логістичні витрати, митно-брокерські послуги, комісію агентству, яке буде займатися підбором авто. Далі на території України очікує процес сертифікації, розмитнення, постановка на облік. Логічно, коли сума витрат на доставку і розмитнення вдвічі перевищує вартість автомобіля, завжди є спокуса заощадити. У свою чергу, нечисті на руку ділки користуються цим сповна.
"Купівля автомобіля без його попереднього огляду - це купівля кота в мішку. Кот може виявитися не таким, а може бути навіть не котом. Так і з автомобілями з США або Кореї - не може торгувати ними компанія з офісом в житловому будинку, де є тільки стіл, стілець і ноутбук. Або хороший знайомий знайомого, який погодився допомогти", - розповідає "Апострофу" директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.
Як не купити кота в мішку
Завдання шахраїв - виманити гроші і сховатися з поля зору замовників та правоохоронних органів. При цьому використовуються відпрацьовані десятиліттями схеми: стандартна обіцянка знайти дешевше, викликати у жертви відповідні емоції, а далі - на їхньому тлі провернути аферу.
"До нас на роботу прийшов новий співробітник. Через деякий час він дізнався, що я через менеджерів обираю собі автомобіль у США, запропонував допомогти і заощадити на їхніх послугах. У процесі пошуку автомобіля він показав інформованість у цьому питанні, у нього був свій акаунт на аукціонної майданчику, сказав, що у нього є знижки. Вигравши торги за автомобіль, я передала йому гроші для оплати покупки і комісії аукціону. Через пару днів куплений нами автомобіль знову виявився в продажу. Сам співробітник пояснив, що це може бути пов'язано з неправильним оформленням лота, заспокоїв, що гроші можна буде повернути або виграти торги ще раз. Що і було зроблено. Далі він пообіцяв супроводжувати угоду до кінця, допомогти придбати оригінальні запчастини, щоб вони були доставлені в одному контейнері з автомобілем. Залишалося тільки дочекатися, коли в порт Одеси прийде судно з контейнером, в якому був мій автомобіль. Потім він став все рідше з'являтися на роботі, посилаючись на сімейні проблеми, а потім і зовсім зник. Через тиждень мій знайомий скинув мені посилання на той самий аукціон, де продавали куплену мною машину, яка вже нібито була на шляху в Україну", - розповідає співрозмовниця "Апострофа", яка просила не називати її ім'я.
Пошуки співробітника-шахрая результатів не принесли. Звернення до правоохоронних органів теж закінчилося нічим - кримінальне провадження відкрили, але через деякий час закрили. За словами співрозмовниці видання, слідчий заявив, що стосовно цієї особи вже подано кілька десятків заяв про злочин, і взагалі, подібні випадки не поодинокі.
У цьому випадку ми бачимо класичний "розвод" на довіру. Навіть у разі затримання зловмисника щось пред'явити йому буде складно - жертва добровільно віддала свої гроші. Самі ж послуги надавалися за усною домовленістю.
"Якщо це компанія з доставки автомобілів, якій ви внесли передоплату, і у вас є підписаний договір, то можна звертатися в правоохоронні органи. Але, як правило, у таких компаній немає свого майна, а сама фірма оформлена на підставну особу. У кращому випадку суд зобов'яже підставного власника виплачувати вам компенсацію. А це може бути безробітний житель якогось глухого села. У випадку з приватною особою - це цивільно-правові відносини: йдіть до суду і доводьте, що він вам щось обіцяв. За буквою закону, тут немає ніякого шахрайства, ви самі все віддали добровільно", - пояснює виданню Назаренко.
За його словами, в асоціацію постійно надходять скарги від громадян, які стали жертвами аферистів. Схеми традиційні: компанії беруть авансові платежі від клієнтів, але обіцяного автомобіля так і не пропонують. При цьому ситуація не змінюється вже кілька років поспіль.
"Є компанії, які продають міфічні автомобілі - їх немає, а вони продають. Дають гарантію, що доставлять все "під ключ", а потім роками морочать голову. При цьому договір складено так, що ви не зможете відмовитися від їхніх послуг і забрати свій аванс. Таке відчуття, що на ринку працюють одні й ті самі ділки, у яких є гарне прикриття. А нашим людям, скільки не пояснюй, все одно вірять в казки", - говорить експерт.
Мінімізуємо ризики
Опитані "Апострофом" експерти зазначають, що купівля автомобіля в Америці чи Кореї - це завжди ризик для покупця. Клієнту залишається тільки довіритися фірмі, яка обіцяє надати весь комплекс послуг. Тому дуже важливо зафіксувати всі спірні моменти в договорі. Обраний автомобіль може виявитися не такої якості або сума платежів буде набагато вище, ніж було обумовлено раніше. Також варто звернути увагу на транспортування авто: часто американці не сильно намагаються акуратно його повантажити. Для співробітника транспортної компанії - це лише автомобіль, який вже списаний страховою компанією для продажу на запчастини. Тому нових вм'ятин або подряпин лакофарбового покриття не уникнути.
"У випадку з США ви купуєте авто по фото, яке не дає повної інформації про весь обсяг ремонту. На фото може бути розбитий бампер, крило і фара, а за фактом, наприклад, будуть пробиті радіатори, блок управління електронікою або порушена геометрія кузова. отже, вартість ремонту зросте в рази. Не забувайте, що ви купуєте б/у товар, а наше законодавство не регулює процес його гарантії з метою повернення. Тому перед підписанням договору, варто взяти з собою хорошого юриста, який уважно вивчить документ, усі форс-мажори, відступні. Бувають випадки, коли договір навмисне складають незрозуміло, щоб уникнути претензій", - розповідає виданню аналітик проекту AUTO.RIA Остап Новицький.
За його словами, при виборі компанії необхідно звертати увагу на її репутацію, реальні відгуки клієнтів, офіс і майданчик автомобілів біля нього. Представник фірми повинен показати весь пакет документів своєї діяльності, дозволів і ліцензій. Перелік платежів повинен бути сформований прозоро і зрозуміло, без додаткових витрат у майбутньому. Не буде зайвим, якщо компанія надасть фотозвіт з моменту відвантаження автомобіля з майданчика аукціону до завантаження в контейнер у порту. Важливо документально зафіксувати можливість відмови від автомобіля з подальшим поверненням витрачених коштів.
За словами адвокатів, опитаних "Апострофом", поліція дуже рідко розслідує випадки шахрайства при купівлі автомобіля. Більш того, навіть бувають випадки, коли правоохоронні органи відмовляються реєструвати заяву про злочин. У такому випадку потерпілий може звернутися зі скаргою до слідчого судді, який повинен зобов'язати внести дані до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Однак це не підвищить шанси того, що зловмисник буде знайдений і покараний, вважає адвокат, кандидат юридичних наук Армен Нерсесян.
"Поліція дуже рідко реально розслідує випадки такого шахрайства. По суті, є поодинокі випадки, коли такі справи доводять до суду. Пов'язано це, по-перше, із завантаженістю і браком слідчих. По-друге, низькою кваліфікацією органів досудового розслідування. По-третє, люди самі часто недостатньо ретельно оформлюють документи на особу, яка уповноважена пригнати машину", - заявив "Апострофу" Нерсесян.
Схоже, що обіцянка нової влади зробити купівлю автомобіля доступною для українців, залишається лише обіцянкою. Ціни в автомобільних салонах змушують ваші очі мимоволі збільшуватися, а ціни на вторинному ринку, м'яко кажучи, не зовсім адекватні, порівняно з тією ж Литвою. Тому вітчизняні автомобілісти будуть продовжувати пошуки альтернативи за кордоном, а значить, і шахраї не залишаться без роботи.