RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Царство маніпуляцій: боротьба з COVID-19 на виборах приречена на провал

Чим небезпечні коронавірусні правки "слуг"

Чим небезпечні коронавірусні правки "слуг" Дівчина на виборчій дільниці Фото: УНІАН

До чергових місцевих виборів в Україні залишається місяць. Разом з тим, статистика захворюваності коронавірусом виглядає більш ніж тривожно: більше трьох тисяч нових випадків зараження за добу. Очевидно, що така масова подія, як вибори, вплине на темпи поширення COVID-19, але і відмовитися від них не можна. Саме тому в парламенті з'явився законопроект, який має врегулювати виборчий процес в умовах пандемії. Як будемо голосувати по-новому та чи не стануть запобіжні заходи приводом для фальсифікацій, розбирався "Апостроф".

Що планують змінити

Нардепи пропонують внести зміни до Виборчого кодексу і заборонити приходити на вибори без засобів індивідуального захисту. Однак для ідентифікації особи виборець на кілька секунд все ж повинен буде зняти маску. При цьому, члени виборчкомів, крім масок, повинні використовувати додаткові засоби захисту: щитки, окуляри та рукавички. А якщо голосування буде проходити за місцем перебування виборців на самоізоляції, то члени виборчкомів одягнуться ще і в захисні костюми.

До речі, щоб проголосувати на дому або в лікарні, виборець повинен буде подати відповідну заяву в дільничну виборчу комісію. Зробити це можна буде поштою або через третіх осіб, але не пізніше 12 години останньої суботи перед днем голосування. До заяви необхідно буде додати довідку від сімейного лікаря про те, що виборець дійсно потребує самоізоляції або хворий на коронавірус.

Також в кожній комісії повинен бути відповідальний співробітник, в обов'язки якого буде входити опитування всіх виборців та інших учасників процесу на дільниці (спостерігачів, журналістів, довірених осіб кандидатів) щодо симптомів респіраторних захворювань. Цей же співробітник повинен буде проводити безконтактну термометрію. Якщо ж хтось відмовиться вимірювати температуру, або температура буде вище 37,2 градусів, то на дільницю його не допустять. На щастя, ця норма не стосуватиметься виборців. Навіть якщо у виборця буде підвищена температура тіла, його все одно допустять до голосування, але голосувати такі люди будуть в окремій кабінці і вкидати свою бюлетені вони будуть в окрему урну.

У законопроекті нардепи пропонують достроково позбавляти повноважень членів територіальних та дільничних комісій, якщо у кого-небудь з них підтвердиться діагноз COVID-19, або якщо член комісії виявився контактним і йому терміново необхідно на самоізоляцію чи обсервацію. При цьому, саме сімейні лікарі повинні будуть повідомляти виборчим комісіям про стан здоров'я її членів, якщо у кого-то з них виявлять коронавірус.

Зміни до Виборчого кодексу лобіюють нардепи "Слуги народу" серед яких - один з керівників фракції Олександр Корнієнко, а це значить, що законопроект має великі шанси бути прийнятим.

"Зручні" члени

Загалом турбота про виборців в умовах пандемії - це правильно.

"Ці зміни обумовлені об'єктивними обставинами: потрібно забезпечити безпеку для членів комісій, для виборців в день голосування. Якщо така безпека не буде забезпечена, це вплине на зниження явки, на довіру до виборчого процесу та, ймовірно, на довіру до кінцевого результату", - пояснила "Апострофу" координатор громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.

Члени виборчої комісії проводять підрахунок голосів Фото: УНІАН

Однак, пора б вже звикнути, що в українській виборчій традиції все, що на перший погляд виглядає правильним, насправді може виявитися лише ще однією лазівкою для маніпуляцій. І таких лазівок, на думку одного з авторів Виборчого кодексу, екс-нардепа Леоніда Ємця, в законопроекті "слуг" приховано предостатньо.

"Маніпуляції, завдяки цим новаціям, розквітнуть з неймовірною силою, - запевняє "Апостроф" Ємець. - Наприклад, щодо безконтактного вимірювання температури та недопуску за результатами цього виміру на ділянку спостерігачів, журналістів. Під час карантину ідея, в принципі правильна, але той, хто коли-небудь стикався з безконтактними термометрами, знає, що такі прилади правду показують через раз, плюс все залежить від того, який заряд батареї, наскільки сенсор справний, чи не брудний він, яка вологість, дистанція вимірювання... Загалом, маніпулювати можна як завгодно".

"Потенційно зловживання цією нормою можуть бути, - погоджується аналітик мережі ОПОРА Олександр Клюжев, коментуючи ситуацію "Апострофу". - Хтось, може стверджувати, що людина відмовилася вимірювати температуру та вимагати, щоб він залишив приміщення виборчої комісії, хоча він, насправді, не відмовлявся. Таким чином може бути створена проблемна ситуація".

Проблемні ситуації можуть виникнути і на етапі опитування на дільниці для визначення симптомів ГРВІ.

"Якщо людина, наприклад, чхає, це ж не обов'язково симптом COVID-19. Це може бути одна з сотень хвороб, яка дає такі симптоми. І в даному випадку це призведе до порушення конституційних виборчих прав громадян, зокрема, щодо реалізації активного виборчого права", - говорить "Апострофу" екс-заступник голови ЦВК Андрій Магера.

Втім, це ще дрібниці. Найбільш велике поле для маніпуляцій експерти бачать в механізмі заміни членів виборчкомів.

"На заміну члена комісії суб'єкту (політичної партії - "Апостроф"), який його представляв, дається термін день до виборів, а в день виборів взагалі 4 години. І якщо є бажання сфальсифікувати результати, то потрібно лише встановити тих членів комісії, яких ви хочете усунути, повідомити, що вони контактували з хворими на коронавірус та прибрати їх рішенням комісії. А якщо за 4 години суб'єкт висування, у якого, навряд чи в запасі є пара сотень людей на заміну в день виборів, не знайде нових людей, то комісія, згідно з цим законопроектом, має право сама призначити нових членів, щоб зберегти кворум для встановлення результатів виборів. Таким чином, дуже легко зібрати членів комісії тільки зі "своїх" людей, а потім вона закриється на підрахунок голосів та намалює будь-які результати", - підкреслив Леонід Ємець.

Пікантності ситуації додає та обставина, що в Одеську облраду балотується чинний міністр охорони здоров'я Максим Степанов. Особи, уповноважені повідомляти до виборчкомів про діагноз COVID-19 у членів комісії, або про необхідність їх направлення на обсервацію - сімейні лікарі. Тобто, підлеглі Степанова. Таким чином, теоретично, міністр охорони здоров'я в день виборів має всі можливості для того, щоб як завгодно перекроїти склад будь-якого виборчкому в країні, в тому числі, в Одеській області.

Міністр МОЗ Максим Степанов Фото: moz.gov.ua

Ну і на десерт: в законопроекті сказано, що реалізація виборчих процедур, під час дії карантину, здійснюється "з урахуванням обмежувальних протиепідемічних заходів, встановлених у відповідність до закону Кабінетом Міністрів України".

"А Кабмін може ці правила змінити хоч за день до виборів, - зазначає Ємець. - Конституційний суд встановив, що будь-які обмеження прав і свобод громадян можна встановлювати тільки законом. А законом це не встановлюється. Право надається Кабміну. Це порушує Конституцію, але поки суд розгляне це питання, вибори пройдуть".

Хто дасть грошей

Всі ми пам'ятаємо, як Кабмін "розрулив" питання початку навчального року в умовах пандемії. Педагогів зобов'язали використовувати засоби індивідуального захисту, проводити дезінфекцію приміщень, використовувати антисептики, але грошей на це центральна влада не дала і всі турботи лягли на плечі місцевої влади.

Цілком ймовірно, що на місцевих виборах українців чекає сиквел цієї історії.

"Проблема проведення виборів в умовах пандемії - це не тільки проблема законодавчого врегулювання. Це проблема, перш за все, грошей", - запевняє "Апостроф" генеральний директор Комітету виборців України Олексій Кошель.

"Цей законопроект не відповідає на питання: звідки брати гроші? Хто буде оплачувати закупівлю захисних костюмів, хто їх буде доставляти та в який спосіб... А мова йде про величезну кількість виборчих дільниць", - додає Андрій Магера.

Виходить дійсно забавно: в самому законопроекті сказано, що фінансування протиепідемічних заходів на виборах це завдання Кабміну, а в пояснювальній записці до законопроекту стверджується, що проект закону "не вимагає додаткових витрат з Державного бюджету".

Ось і виходить, що, якщо законопроект все ж таки приймуть, крайніх знову не знайдуть.

"Не вирішено питання забезпечення масками членів дільничних виборчих комісій. За підрахунками нашої організації, тільки масок необхідно близько 13-14 мільйонів, якщо говорити про сам день виборів, засідання комісії в ході виборчої кампанії та необхідність міняти маски кожні три години. Необхідно закупити тонни дезинфікуючих засобів та інші елементи безпеки на дільницях, де будуть голосувати хворі на коронавірус. Рекомендації Кабміну говорять про те, що необхідно вимірювати температуру, але невідомо, скільки термометрів є на дільницях. А ще потрібно передбачити кошти на роботу людей, які будуть вимірювати температуру на вході в дільницю та проводити опитування виборців щодо симптомів. Цим не може займатися член дільничної виборчої комісії, у нього є інші обов'язки, чітко визначені законодавством, але уряд самоусунувся від вирішення цих питань. Кабмін затвердив протиепідемічні заходи в ході кампанії, але не виділив ані копійки з коронавірусного фонду. Більше того, ці витрати будуть перекладені на місцеві бюджети. А не у всіх громадах є на це гроші. Тому я не здивуюся, якщо перед виборами ми будемо в ручному режимі вирішувати питання захисту членів комісій та побачимо реальну ситуацію, коли один член комісії користується однією маскою протягом дня", - резюмував Олексій Кошель.

Читайте також