RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Суспільство

Праска і паяльник не допомагають: чому в Україні не виконуються судові рішення щодо аліментів і не тільки

Виконавча служба в країні не працює і надій на реформи мало

Виконавча служба в країні не працює і надій на реформи мало Фото: pixabay.com

З паяльником і праскою в руках. Це не просто образ з лихих 90-х. Таким фото міністр юстиції Денис Малюська днями привітав співробітників виконавчої служби з професійним святом, яке відзначається в Україні 17 грудня. За словами міністра, йому відомо про всі проблеми виконавчої служби, але скоро все зміниться, адже "система постійно змінюється на краще". Чому домогтися виконання рішення суду в Україні стає спрвжнім квестом, і коли дійсно все зміниться, з'ясовував "Апостроф".

Невиконавчі виконавці

Згідно зі статтею 3 Закону України "Про виконавче провадження", примусовому виконанню підлягають рішення і постанови судів у цивільних, адміністративних, господарських та кримінальних виробництвах. Але на практиці часто державні виконавці просто не поспішають втілювати в життя рішення судів. Більш того, не виконуються навіть ті рішення, які складають піар-фундамент Мін'юсту: рішення про стягнення аліментів.

Нагадаємо, що на темі аліментів активно піарився ще колишній міністр юстиції Павло Петренко, а ВР в 2017 році посилила покарання за ухилення від виплат на дітей, заборонивши боржникам виїжджати за кордон і керувати транспортними засобами.

Нинішній склад Мін'юсту також не оминає медійною увагою тему аліментів. Наприклад, за словами заступника міністра юстиції з питань виконавчої служби Андрія Гайченка, за неповний 2020-й працівники служби стягнули аліментів на суму 5,9 мільярда гривень. Статистика дійсно вражає. Але реальні історії українців свідчать про те, що виконавча служба явно недопрацьовує.

"Близько 5 років тому я перший раз подавала на аліменти, - розповідає "Апострофу" мешканка столиці Маріанна. - Тоді для колишнього чоловіка призначили 750 гривень аліментів на одну дитину. Потім колишній чоловік відмовився підвищити суму хоча б до прожиткового мінімуму, і я була змушена звернутися до суду. Суди тривали близько року і в результаті було ухвалено рішення про збільшення аліментів. Це рішення і рішення про стягнення судових витрат я подала до виконавчої служби і... тиша. На сайті Мін'юсту я знайшла інформацію про те, що виконавче провадження по одній моїй справі відкрито і контакти виконавця. Я почала телефонувати: номер районної служби просто не відповідає, а мобільний виконавця відключений. Через кілька днів виконавець все ж відповіла мені в месенджері: сказала, що в зв'язку з карантином прийому немає і було схвалено рішення відмовити у відкритті виконавчого провадження щодо примусового стягнення збільшених аліментів. Відмовили в зв'язку з тим, що було рішення суду про збільшення, а не про стягнення аліментів".

Що ж стосується "приємних" бонусів для неплатників аліментів, наприклад, заборони на керування транспортними засобами, то, за словами киянки Маріанни, домогтися від виконавців накладення на боржника таких санкцій вкрай складно.

Фото: УНІАН

"Як сказав мій адвокат, виконавча служба не робить жодного рухи тіла без нагадування, клопотань адвокатів або дзвінків зверху", - резюмувала жителька столиці.

А ось в Козятині, Вінницької області, виконавча служба, за словами Юрія, не виконує рішення суду, виходячи з корупційних мотивів.

"Моя історія тягнеться ще з травня минулого року, - пояснює "Апострофу" Юрій. - Колишній дружині присудили аліменти на двох дітей. А сестра колишньої дружини працює у виконавчій службі. Але оскільки вона працює не виконавцем, а фахівцем, то вважається, що тут не може бути конфлікту інтересів. Тому діти не бачать аліментів вже півтора року. За статтею "Ухилення від сплати аліментів" (ст. 164 КК України - "Апостроф") поліція відкрила кримінальну справу, але всі ці структури знаходяться в одному районі, і колишню дружину просто не можуть знайти - "масочний режим". Вона ходить по місту кожен день, а її просто "не бачать" і ніхто її шукати не збирається".

В очікуванні реформ

Втім, проблема невиконання рішень судів значно ширша, ніж лише аліменти.

"Норми Конституції і законів у нас працюють через рішення судів, які виконує виконавча служба. А якщо виконавча служба не виконує рішень судів, нівелюється Конституція і всі закони України", - пояснює "Апострофу" правозахисник Едуард Багіров.

Відповідно до статті 8 Конституції України, "звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується".

Однак, за словами Багірова, держава ніколи особливо не задумувалася про проблеми держвиконавців.

"Ще з радянських часів проблемами виконавчої служби займалися за залишковим принципом: приміщення, техніка, зарплати", - додає Багіров.

При цьому, рівень зарплат в цій системі залишає бажати кращого. Наприклад, якщо вивчити список відкритих вакансій виконавців на сайті Мін'юсту, то можна побачити, що держава готова платити виконавцям 4-5 тисяч гривень.

А навантаження на фахівців досить велике.

"На кожного державного виконавця припадає по 200-300 справ, які він повинен розглянути", - зазначає Багіров.

Не дивно, що в такій ситуації матеріального і кадрового дефіциту система працює погано. Тому, щоб її реанімувати, в 2016 році в країні з'явився Інститут приватних виконавців - осіб, уповноважених державою здійснювати діяльність з примусового виконання рішень.

Державна виконавча служба України координується Міністерством юстиції України Фото: minjust.gov.ua

За великим рахунком, це поширена європейська практика.

"Приватна виконавча служба є у всіх країнах Європи. Вони працюють оперативно і орієнтуються на результат, адже вони зацікавлені отримати свої відсотки", - додає Багіров.

Але, за словами юриста Віталія Тітича, в Україні не вийшло створити приватну виконавчу службу як в Європі.

"Була створена квазіприватна служба: кілька десятків людей, переважно пов'язаних з Мін'юстом, - каже "Апострофу" Тітич. - Закон не реалізований остаточно. Приватних виконавців - мізерна кількість по відношенню до кількості виконавчих проваджень, на які вони могли б бути найняті. Але Мін'юст заблокував процедуру подальшого набору, сформувавши когорту виконавців".

Більш того, приватні виконавці стали зловживати своїм становищем.

"У мене існує величезна кількість скарг по приватним виконавцям, - додає Багіров. - Як тільки вони почали працювати, туди підтягнулися не тільки люди, які хочуть працювати в рамках закону, а й представники криміналу і рейдерських груп. 15-20% приватних виконавців порушує закони і права громадян, скоюючи злочини заради матеріальної вигоди".

Правда, в Мін'юсті закликають не впадати у відчай, обіцяючи в 2021 році зубодробильні реформи в сфері системи виконавчої служби.

"Ми хочемо максимально автоматизувати виконавче провадження, і щоб вже взимку окремі процеси почали виконуватися на рівні програмного забезпечення", - резюмував Денис Малюська.

Поки ж тисячі українців не можуть домогтися виконання рішень виграних ними судів. Зокрема і щодо аліментів. На жаль, як завжди, більш жорстке законодавство в Україні "компенсується" його невиконанням. Чи допоможе автоматизація виконавчих проваджень? Є серйозна підозра, що працювати це буде так само, як і у випадку з приватними виконавцями - через пень-колоду.

Читайте також