RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

"Євробляхи", бувайте: період пільгового розмитнення автомобілів завершився

Пільговий режим розмитнення "євроблях" продовжувався кілька разів

Пільговий режим розмитнення "євроблях" продовжувався кілька разів Фото: УНІАН

Термін пільгового митного оформлення імпортних автомобілів, відомих як "євробляхи", закінчився. Це означає, що тепер ті, хто не скористався цією опцією, отримають багатотисячні штрафи. "Апостроф" з'ясовував, що тепер чекає на "євроблеберів", і чи далі продовжуватимуть в Україні пільгове розмитнення.

Скільки їх було?

Завершився термін розмитнення автомобілів, ввезених до України з порушенням митних правил, - так званих "євроблях". Тимчасовий порядок їх оформлення тривав 180 днів і закінчився 10 листопада. Протягом цього часу власники автівок мали можливість розмитнити і зареєструвати свої авто за відносно невисоким тарифом, який для більшості машин знаходився в межах від 500 до 1000 євро.

Але відтепер всі громадяни, які купують автомобілі за кордоном і завозять їх до України, зобов’язані в повній мірі сплатити всі необхідні платежі, які визначені українським законодавством.

Частковий виняток становлять учасники ООС, для яких пільговий період продовжиться до 8 лютого 2022 року. І після цього правила розмитнення остаточно стануть єдиними для всіх.

В цілому представники влади задоволені проведеною кампанією з узаконення "євроблях". Голова парламентського комітату з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев висловив впевненість у тому, що питання з "євробляхами" вирішене остаточно.

"Станом на 09.10 понад 83 тисячі автомобілів розмитнено, а бюджет отримав 2,9 мільярда гривень, - написав він у Telegram, - Більше жодних відстрочок/пільгових періодів не буде. Тепер - закон один для всіх. Прошу Національну поліцію вжити заходів щодо недопущення проїзду євроблях вулицями та дорогами нашої країни".

Втім, не всі впевнені в тому, що рішення проблеми є таким уже остаточним. За даними адвоката ГО "Авто Євро Сила" Івана Казачука, на початок пільгового періоду, навесні нинішнього року, кількість "євроблях" в Україні сягала 760 тисяч одиниць. А на цьому фоні розмитнені за півроку 83 тисячі автівок виглядають доволі скромним досягненням, як у кількісному, так і у грошовому вимірі.

"Організація "Авто Євро Сила" підтримувала законопроєкт №3704, який передбачав загальне зниження митних платежів до 35% від вартості автомобіля, - говорить Іван Казачук. - Цей же законопроєкт підтримувала і більшість членів фінансового комітету Верховної Ради. В разі його прийняття бюджет міг би отримати 17,4 мільярди гривень. Проте голова комітету пан Гетманцев пролобіював прийняття іншого закону, що встановлював лише короткочасний пільговий період із наступним поверненням до нинішньої системи, коли митне оформлення може коштувати в кілька разів більше, ніж сама машина. В результаті було розмитнено лише незначну кількість "євроблях" і бюджет отримав менше 3 мільярдів гривень".

В свою чергу, директор Інституту соціально-економічної трансформації і позаштатний консультант комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ілля Несходовський вважає, що наведені цифри не відповідають дійсності.

"Значна кількість завезених свого часу до України автомобілів були практично металобрухтом і були розібрані на запчастини, - говорить експерт. - До того ж, одна із схем завозу "євроблях" передбачала періодичний виїзд машини за межі України. І кожен раз, повертаючись назад, авто рахувалося, як щойно завезене. Тож одна автівка могла бути порахована багато разів".

Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Пряники скінчилися, чекайте штрафів та арештів

На думку Іллі Несходовського, переважна більшість "євроблях" за відведений для цього термін пройшли митне оформлення, і їхні власники залишилися задоволені пільговими умовами, наданими державою. Доказом цього служить той факт, що "Авто Євро Сила" повідомила про те, що у зв’язку із закінченням терміну пільгового розмитнення не буде проводити жодних масових протестних акцій.

Це підтверджує і Іван Казачук. За його словами, на сьогоднішній день серед власників "євроблях" немає значних протестних настроїв.

"У вересні ми організовували акцію, але на неї приїхало всього 30 чоловік, - розповів адвокат "Апострофу". - Скоріше за все, це пов’язане з тим, що люди ще не усвідомили до кінця, що їх чекає після завершення терміну пільгового розмитнення. Тому найближчим часом організованих акцій протесту не буде. Але якщо розпочнуться масові репресії, то це викличе швидке зростання протестних настроїв".

А покарання для тих людей, хто з якихось причин не встиг чи не захотів скористатися правом пільгового розмитнення, передбачені дуже суворі. При першій зупинці поліцією штраф для водія складе 8,5 тисяч гривень. При повторній він підвищиться до 17 тисяч, і поліція передасть рапорт до Державної митної служби, яка також накладе на порушника штраф.

Якщо за кермом під час зупинки поліцією перебував громадянин України, який ввіз авто до країни, то штраф складе 170 тисяч гривень. Якщо ж машина офіційно ввезена іноземним громадянином, то громадянину України, що був за кермом, буде призначений штраф у розмірі 34 тисяч гривень, а формальний іноземний власник отримає штраф 170 тисяч гривень з конфіскацією транспортного засобу.

У разі несплати штрафів у добровільному порядку, поліція і митна служба будуть передавати рішення про штрафи до виконавчої служби, яка застосує до порушників всі доступні для неї засоби впливу: накладення арешту на рахунки, рухоме і нерухоме майно боржника. Крім того, виконавча служба може заборонити йому виїзд за кордон, що, як вважає Іван Казачук, стане катастрофою для багатьох заробітчан.

"Власникам "євроблях" були запропоновані найкращі умови для розмитнення, яких немає в жодній країні, - заявив Ілля Несходовський. - Тепер пряники у держави закінчилися і люди, які не скористалися наданою можливістю, мають понести відповідне покарання, сплатити штрафи для того, щоб іншим разом було неповадно порушувати закони України".

Фото: УНІАН

Що робити?

Звичайно, як це завжди буває, дуже багато людей відклали вирішення своїх проблем з "євробляхами" на останній момент. І зараз, остерігаючися гігантських штрафів, намагаються терміново вирішити проблему.

Варіантів дій для таких людей небагато. За словами Івана Казачука, основний законний метод - пільгове розмитнення автомобілів на ім’я учасників ООС, для яких пільговий режим існуватиме ще протягом трьох місяців, з наступним викупом уже на власне ім’я.

Другий варіант - вивіз автомобіля за кордон для продажу. На виручені гроші власник може придбати інше авто і завезти його в Україну уже зі сплатою належного мита. Звичайно, це обійдеться значно дорожче.

"Якщо взяти, наприклад, машину Golf IV 1992 року випуску з двигуном об’ємом 1,9 літра, то розмитнення її в пільговому режимі обійшлося в 32 тисячі гривень, - говорить Іван Казачук. - Якщо ж завезти таку машину тепер, то доведеться сплатити 95 тисяч гривень. При цьому вартість самого авта складає 1,5 тисячі доларів".

За останні дні утворилася ціла черга із людей, які бажають скористатися можливістю вивезення авта із України, розповів адвокат. Проте переважно цей шлях обирають власники більш дорогих машин - від 8 тисяч доларів і більше.

Не купуйте дешевих автівок

Судячи з усього, сьогодні ані влада, ані лідери протестантів не знають точно, скільки всього в Україні залишилося нерозмитнених "євроблях", і що іхні власники стануть робити, отримавши повідомлення про штрафи на сотні тисяч гривень.

На думку Івана Казачука, перші ж спроби жорстких дій з боку держави викличуть зростання невдоволення і нові протестні акції з вимогою пом’якшення митного законодавства для особистого автотранспорту.

"Ми зверталися до депутатів, звертаючи їхню увагу на те, що митні платежі за діючим законом можуть втричі перевищувати власну вартість авта, - говорить Іван Казачук. - І отримали рекомендацію не купувати старих машин за тисячу доларів, а купувати більш нові моделі за 20 тисяч доларів. Тоді митні платежі складатимуть всього третину від вартості авта. Вони просто не розуміють в якому матеріальному стані сьогодні знаходиться більшість громадян України".

Читайте також

Новини партнерів