Знайоме раніше лише медичним працівникам слово "сатурація" останніми роками щільно увійшло в лексикон українців. Через тривалу епідемію COVID-19 кожному тепер відомо, що означають поняття "рівень насичення крові киснем", "киснева станція", "кисневий концентратор", як і те, наскільки близькими, іноді майже синонімами, стали вони до більш загального поняття - "порятунок людського життя". А ось із визначеннями "корупція", "схематоз", "хабарництво" - українці знайомі давно. Здавалося б, що у таких різних понятійних груп не може бути нічого спільного. Але коли "Апостроф" вирішив вивчити, як витрачено 800 млн грн, виділених на закупівлю кисневих станцій, то виявив, що сьогодні, на жаль, навіть це обладнання, від якого залежить життя людей, стало предметом різноманітних тіньових схем.
Кисневе голодування
Ні для кого не секрет, що тільки медичний кисень і, відповідно, обладнання, за допомогою якого його можна отримати, є чи не єдиним можливим засобом протистояти тяжкому перебігу захворювання на коронавірусну інфекцію. Автор цих рядків знайомий з цим не з чуток: саме кисень допоміг врятувати близьку йому людину, коли через зараження коронавірусом сатурація у неї впала до критичних 70%.
Водночас, навіть сьогодні, через 2,5 роки після початку епідемії, рівень забезпечення киснем у багатьох українських лікарнях залишає бажати кращого. Наприклад, кілька місяців тому брак кисню у лікарнях Миколаєва та Одеси ледь не обернувся серйозною трагедією.
Це особливо дивно у світлі того, що ще на початку поточного року кисневі станції були, серед іншого, включені Кабміном (постанова №58 від 27.01.2021, - ред.) до переліку медичних товарів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Ось тільки довгий час виконувати цю постанову на рівні держави ніхто й не збирався. Принаймні окремих грошей на це не було передбачено. У результаті лише в деяких регіонах лікарні, як некомерційні комунальні установи, купували такий товар на умовах лізингу.
І лише новий виток загострення епідемії коронавірусу на початку осені 2021 року, а також явно критична ситуація із забезпечення лікарень киснем змусили українських чиновників та депутатів нарешті заворушитися.
4 листопада 2021 р Верховна Рада на позачерговому екстреному засіданні нарешті ухвалила Закон України №1858-IX "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" щодо збільшення видатків на закупівлю, проектування та встановлення кисневих станцій". Відповідно до згаданого закону, на ці потреби передбачено виділення з держбюджету 800 млн грн, з яких 650 млн грн – безпосередньо на придбання, та ще 150 млн грн – на проектування та монтаж відповідного обладнання.
Здавалося б, всі перепони для закупівлі такого "гарячого" обладнання знято, залишилося віддати гроші лікарням, щоб ті терміново закупили так потрібні їм кисневі станції. Саме такий порядок дій передбачено Законом України "Про публічні закупівлі". Але вітчизняні чиновники і тут не змогли вчинити з розумом. І, як звичайно водиться у випадках з великими грошима, вирішили задіяти компанію-прокладку.
Медична "прокладка"
24 листопада Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову №1243 "Деякі питання здійснення централізованих закупівель кисневих станцій". Цією постановою, зокрема, затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Централізовані закупівлі кисневих станцій для опорних закладів охорони здоров'я" та Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на закупівлю опорними закладами охорони здоров'я послуг встановлення кисневих станцій.
І ось тут, абзацом 1 п.2 Порядку №1243, як єдиного можливого "Замовника" кисневих станцій для потреб опорних лікарень несподівано визначено державне підприємство "Медичні закупівлі України".
Якщо дивитися на цю ситуацію неупереджено, то такий крок - визначення як замовника єдиного суб'єкта, нехай і державну компанію, - вже дає передумови говорити про можливі порушення антиконкурентного законодавства. Адже такий підхід виключає із процедури закупівель лікарні, як окремі суб'єкти господарювання, яким, напевно, краще знати, яке обладнання найбільше відповідає їхнім потребам.
Проте цього було мало. Виявляється, ДП "Медичні закупівлі України" заздалегідь, ще до виходу урядової постанови, явно знало, що стане головним розпорядником 800 млн грн. Оскільки ще 19 листопада несподівано організувало публічні закупівлі (ідентифікатор UA-2021-11-19-014988-a) кисневих станцій у необхідній уже на той момент для всієї держави кількості 196 шт. Цей факт, у свою чергу, дає всі передумови говорити про існування антиконкурентних узгоджених дій керівництва цього підприємства та когось із чиновників у Кабміні, які могли пообіцяти ДП такий ласий 800-мільйонний шматок.
Як "розпиляти" кисень
Тепер, власне, про те, чим загрожує освоєння "кисневих коштів" через державну "прокладку" "Медичні закупівлі України".
Справа в тому, що якби це ДП справді могло розпорядитися коштами оперативно та провести чесні конкурси на закупівлю кисневих станцій, питання, напевно, і не вартувало б обговорення. Але, по-перше, такі "гарячі" закупівлі (вірніше, стоки поставок по ним) збираються розтягнути аж до травня 2022 року (хоча необхідність у станціях, нагадаємо, є гострою вже зараз). А по-друге, про чесні конкурси мова, схоже, не йде.
Судіть самі: 13 грудня керівництво ДП "Медичні закупівлі України" вирішило оголосити новий тендер із ідентифікатором UA-2021-12-07-017513-c на закупівлю кисневих станцій. При цьому попередній тендер, від 19 листопада, заявки на який подали 20 підприємств, залишився як би у "підвішеному" стані.
Але вже 20 грудня стало відомо, що "Медичні закупівлі України" раптом скасували повторний тендер на підставах, нібито, відсутності подальшої необхідності закупівлі товарів, робіт і послуг.
Виявилося, що за ці кілька днів ДП встигло укласти прямі договори (тобто, без загальних тендерних процедур) із 6 підприємствами, які раніше взяли участь у попередніх торгах, а саме - ТОВ " Ей Бі Ді Груп" , ТОВ " Компресорс Інтернешнл ", ТОВ " ММЕ ", ТОВ " Зелко Груп ", ТОВ " Далгакіран Компрессор Україна ", ТОВ "Мас Сістемз."
Характерно, що у випадку з ТОВ "Ей Бі Ді Груп" згідно з сайтом "Держзакупівлі.онлайн", датою проведення закупівлі зазначено 20 грудня, а датою підписання договору... 17 грудня. Цікаво було б запитати керівників ДП "Медичні закупівлі України" - яким чином вони змогли визначити переможця за три дні до проведення операції?
Як би там не було, вже 24 грудня ДП перерахувало кошти за укладеними договорами зазначеним підприємствам. Завидна оперативність. При цьому кошти перераховані авансом, та за умови, що ці підприємства (явно всупереч вимогам Закону та Порядку користування казначейськими рахунками) можуть їх знімати та використовувати для придбання обладнання частинами. Виходить, що ці підприємства не мають власних оборотних засобів для придбання навіть частини обладнання?
Цікаво, а чи перевіряло взагалі ДП "Медичні закупівлі України" ці компанії на предмет можливості постачання такого важливого для української медицини обладнання? Чи просто розподілило гроші між "потрібними" компаніями?
Запитання без відповідей
Крім цих питань, адресованих до ДП "Медичні закупівлі України", до нього є й низка інших. Так само є питання, які варто було б адресувати уряду, і, можливо, навіть правоохоронним чи наглядовим органам.
Наприклад, питання, чому ДП "Медичні закупівлі України", яке, по суті, саме є "прокладкою", перерахувало гроші за кисневі станції іншим "прокладкам" (а розтягнутий на кілька місяців термін постачання вказує саме на те, що ці компанії можуть бути лише посередниками)? Невже ДП, яке має можливість укладати зовнішньоекономічні договори, не могло оперативно придбати обладнання безпосередньо у іноземних виробників?
Ще одне питання – за якими саме критеріями ДП "Медичні закупівлі України" відбирало зазначених вище шістьох "щасливчиків"? Чи проводився при цьому аналіз ринку і де саме на сайті ДП можна про це дізнатися?
Наступне питання дуже важливе у світлі того, що, нагадаємо, гроші виділені не лише на придбання кисневих станцій, а й на їх монтаж. Адже процес закупівлі кисневих станцій розбитий на два етапи: одні постачають кисневі станції, інші здійснюють проектування та монтаж. І якщо ДП "Медичні закупівлі України" відповідає лише за придбання, то хто відповідатиме за справність та якість поставлених кисневих станцій? Адже це неможливо перевірити без монтажу? Хто вводитиме в експлуатацію таке обладнання, і хто виконуватиме гарантійні зобов'язання, адже на момент постачання перевірити якість неможливо?
Зрештою, як бути з явним порушенням принципів вільної конкуренції, який несе у собі згадана вище Постанова Кабміну №1243? Адже цей обов'язковий до виконання нормативний акт фактично зводиться до усунення учасників ринку (як замовників, так і постачальників) шляхом визначення єдиного суб'єкта ринку, уповноваженого на придбання кисневих станцій, що носить явні ознаки порушення закону "Про захист економічної конкуренції"? Цікаво, що про це скаже Антимонопольний комітет України, до якого вже має місце звернення з цього приводу?
І, насамкінець, питання більше загального характеру: до яких пір всіх буде влаштовувати ситуація, коли підкилимні торги ідуть навіть навколо таких речей, як життя та здоров'я українців? Невже такі важливі поняття залишатимуться в прицілі темних схем і настільки ж темних і корисливих особистостей? Втім, схоже, що це питання ризикує залишитися лише риторичним...
Після виходу матеріалу…
Після виходу матеріалу, до редакції звернулися працівники ДП "Медзакупівлі України", з пропозицією відповісти на запит щодо проблем, викладених у статті. Редакція надіслалавідповідний запит, і отримала від ДП відповідь з проханням додати її до цього матеріалу.
Публікуємо текст цієї відповіді.
Міністерство охорони здоров’я України (далі - МОЗ України) листом від 12.11.2021 № 25-04/33337/2-21 звернулося до ДП "Медзакупівлі України" щодо необхідності проведення у найкоротші терміни підготовки та деталізованого аналіз ринку за предметом закупівлі "Киснева станція" об’ємною потужністю 500 л/хв у орієнтовній кількості 196 одиниць.
На виконання заходів, зазначених у вказаному листі МОЗ України, для проведення аналізу ринку постачальників кисневих станцій використано електронну систему закупівель Prozorro. Зокрема, 19.11.2021 оголошена "допорогова/спрощена" процедура на 1 одиницю товару "Киснева станція" об’ємною потужністю 500 л/хв (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-11-19-014988-a). Проведення такої процедури є інструментом аналізу ринку та виявлення найбільш вигідних пропозицій і не є пропозицією замовника на укладання договору по заявленому товару. Відповідне роз’яснення було розміщене при публікації вказаної процедури закупівлі.
Технічні, якісні та кількісні характеристики, кваліфікаційні критерії до предмету закупівлі та примірний проект договору були опубліковані ДП "Медзакупівлі України" в електронній системі закупівель (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-11-19-014988-a).
МОЗ України листом від 01.12.2021 №25-04/35528/2-21 звернулося до ДП "Медзакупівлі України" щодо необхідності аналізу ринку за предметом закупівлі "Киснева станція" об’ємною потужністю 200 л/хв. Закупівля станцій меншої потужності розглядалася в якості можливої дозакупівлі, що може бути реалізованою виключно в межах бюджетного періоду.
На виконання заходів, зазначених у вказаному листі МОЗ України, для проведення аналізу ринку постачальників кисневих станцій 07.12.2021 оголошено "допорогову/спрощену" процедуру закупівлі на 1 одиницю товару "Киснева станція" об’ємною потужністю 200 л/хв (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-12-07-017513-c).
Листом МОЗ України від 16.12.2021 №25-04/37748/2-21 поінформовано про необхідність закупівлі додаткової кількості кисневих станцій об’ємною потужністю 500 л/хв, понад доведену раніше потребу в обсязі 196 одиниць, а саме закупівлі в межах максимально можливого використання доведеного фінансування за відповідною програмою. Таким чином, ДП "Медзакупівлі України" здійснено додаткову закупівлю кисневих станцій об’ємною потужністю 500 л/хв у кількості 29 одиниць. Потреба у закупівлі кисневих станцій об’ємною потужністю 200 л/хв не була доведена з боку МОЗ України, у зв’язку з чим оголошена "допорогова/спрощена" процедура закупівлі - відмінена.
У результаті проведеного аналізу ринку постачальників кисневих станцій об’ємною потужністю 500 л/хв договори про закупівлю укладено з постачальниками, чиї пропозиції відповідали технічним, якісним та кількісним характеристикам до предмету закупівлі, та які надали найбільш економічно вигідні пропозиції і пройшли перевірку на доброчесність. Крім того, постачальниками підтверджено спроможність поставити необхідну кількість товару в стислі терміни, а саме до 28 лютого 2022 року.
Пропозиції всіх інших учасників, що не були законтрактовані, не відповідали технічним, якісним та кількісним характеристикам предмету закупівлі. Пропозиція ТОВ "ПРОМЕІР" відповідала технічним вимогам до предмету закупівлі, проте була найменш економічно вигідною серед пропозицій кваліфікованих учасників. Для підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик товару до закупівлі постачальники мали надати відповідні документи. Їх перелік був опублікований в електронній системі закупівель, додатку до технічного завдання.
Договори про закупівлю укладено відповідно до пункту 3¹ розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон). Відповідно до положень Закону, якщо предметом закупівлі є лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати, розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19, медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) договори про закупівлю укладаються без використання електронної системи закупівель. Замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 Закону. У той же час Законом не встановлюється надання пояснень учасникам такої процедури причин відмови у подальшому контрактуванні.
До аналізу ринку ДП "Медзакупівлі України" були запрошені всі постачальники кисневих станцій, що працюють на українському ринку. Комерційні пропозиції отримано від українських постачальників, адже обов’язковою умовою для укладання договору є наявність сервісного центру (власного або залученого на договірних умовах) з обслуговування обладнання в Україні на весь період гарантійного обслуговування обладнання (не менше 48 місяців).
Проведення монтажу та пусконалагоджувальних робіт, введення товару в експлуатацію, навчання медичного персоналу кінцевого(-их) набувача(-ів) методам роботи визначено умовами укладених договорів про закупівлю. Гарантійні зобов'язання постачальників, згідно з умовами укладених договорів про закупівлю, складають не менше ніж 48 (сорок вісім) місяців з моменту введення товару в експлуатацію. Усі роботи, пов’язані з гарантійним ремонтом та/або обслуговуванням, виконуються постачальниками. Договори, що підтверджують зобов’язання учасників, є публічними та опубліковані в системі Prozorro (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-12-17-012733-c,
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-12-20-000124-c,
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-12-20-000139-c,
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-12-20-000172-c,