29 березня - дедлайн до якого УПЦ МП остаточно повинна була залишити територію Києво-Печерської Лаври. Проте (спойлер), цього не сталося. Більш того, в день виселення московський патріархат провів чергову службу, наче нічого і не відбувається. Чому так і не настав перший день лаври без московських попів, дізнавався "Апостроф".
Читайте також: Що відбувається у Лаврі в день виселення УПЦ МП: фото та подробиці
В Лаврі "душевно"
Зовсім трохи передісторії: в грудні 2022 року РНБО ухвалила рішення перевірити законність користування УПЦ МП майном Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника.
Для цього уряд створив міжвідомчу робочу групу. Два місяці вона перевіряла діяльність УПЦ МП в Лаврі і нарешті дійшла до висновку – московський патріархат користувався державним майном Лаври з порушеннями. Це стало підставою для розірвання договору безстрокової оренди між УПЦ МП та державою в особі заповідника. 29 березня мало стати першим днем Києво-Печерської Лаври без московського патріархату.
Однак УПЦ МП пішла у наступ. Спочатку там заспівали стару пісню про "гоніння на церкву та її вірян", а потім і взагалі заявили, що виїжджати з Лаври нікуди не збираються, мовляв завжди тут були – "дуже душевно". Втім, валізи московити передбачливо спакували: майже весь місяць аскети вивозили своє майно вантажівками, а намісник монастиря Павло (Лебідь) і взагалі був помічений в пункті оформлення закордонних паспортів. Тому на час "Ч" - 29 березня, багато хто покладав неабиякі надії.
Втім, напередодні виселення секретар РНБО Олексій Данілов дав зрозуміти, що можуть бути варіанти.
"Ми не дамо нікому паплюжити наші закони. Але при тому я можу сказати, що ніхто нікого не збирається (витягувати) звідти за ноги або застосовувати якесь насильство", - підкреслив Данілов.
Та і на сайті Лаври висить розклад богослужінь УПЦ МП до кінця березня і на квітень.
Тому 29 березня спрацював варіант "московити поки лишаються".
На території Лаври все працювало
Паша на базі
На в’їзді до нижньої лаври чергує наряд поліції. Правоохоронці перевіряють практично всі автівки, які покидають територію Лаври. Це потрібно для того, щоб разом з власними речами монахи не прихопили коштовні історичні артефакти, що належать державі. Щоправда автівки виїжджають з Лаври кожні декілька хвилин, тому їхня перевірка відбувається скоріше для проформи: зупинився, відкрив багажник, проїжджай.
Опинившись на території нижньої лаври розумієш, що полишати територію історичної пам’ятки, аж ніяк не записано в розкладі московського патріархату на 29 березня. Так, сліди "збору валіз" звісно помітні: на дворі стоять непрацюючі пралки, виставлені старі столи, будівельні "козли", вантажівки, однак все працює. Трапезні, церковні крамнички, кіоски з чаєм та кавою, будівля синодальних відділів, будинок предстоятеля, митрополія – все працює як і раніше.
Спускаючись безпосередньо до храмів нижньої лаври, вже стає чутно, що УПЦ МП таки правлять служби.
Площа перед Хрестовоздвиженьским храмом заповнена вірянами московського патріархату. За розмовами між ними стає зрозуміло, що це не просто кияни забігли на службу перед роботою – багато людей певно що приїхали в Лавру невеличкими організованими групами з регіонів. Така собі підтримка про всяк випадок.
Трохи відокремлено від основної маси вірян – група людей, що зголосилася дати коментарі ЗМІ, адже журналістів в цей день в Лаврі також було багато. З цієї частини натовпу від вірян лунають стандартні наративи московського патріархату:
- ПЦУ – розкольники;
- держава знищує православну віру;
- Томос – фікція;
- бог покарає всіх хто проти УПЦ МП.
В самому храмі працює церковна крамничка, у вірян приймають записки "за здравие", "за упокой", продаються свічки та відбувається причастя. Ніхто нікуди не збирався.
"Верхівки" УПЦ МП довкола не знайти, але біля приймальні намісника Лаври митрополита Павла, стоїть вантажний мікроавтобус і той самий знаменитий автомобіль Mercedes.
Паша і його "Мерседес" - на базі
Трохи згодом Павло все ж з’явився на людях, чим привернув до себе увагу об’єктивів десятків камер.
В цей же час в Аннозачатіївському храмі править службу друга людина в УПЦ МП після Онуфрія – митрополит Антоний (Паканич). Будівля митрополії, що навпроти, також "живе" своїм досить жвавим життям: в двері митрополії щохвилини заходять та виходять священники московського патріархату. Все це свідчить про те, що "верхівка" УПЦ МП нікуди не виїхала, та і сама нижня лавра продовжує перебувати під контролем московського патріархату.
Читайте також: Виселення УПЦ МП: "Паша Мерседес" вигадав привід, щоб залишитися в Лаврі
Судова битва
І буде перебувати. В цьому запевняють в УПЦ МП. Логіка там така: якщо держава не згодна з договором оренди, то нехай звертається до суду.
"Якщо у людини є договір, з яким вона не згідна, то вона може оскаржити його в суді. Якщо не задоволена рішенням, то подає апеляцію, звертається у Верховний суд, використовує інші юридичні рішення", - зазначав раніше речник УПЦ МП Климент (Вечеря).
А поки суд не виніс рішення, то за логікою московського патріархату, договір оренди вважається чинним, відповідно нікуди виїжджати УПЦ МП не збирається. Більш того, московський патріархат сам звернувся з позовом до суду, в якому просить визнати розірвання договору незаконним.
"Інформуємо всіх, що братія Києво-Печерської Лаври не має намір залишати монастир без відповідного рішення суду", - казав Павло (Лебідь).
А хіба так можно? Розглянемо договір оренди між державою і УПЦ МП детальніше.
В пункті 8 цього документу сказано наступне: "Договір може бути розірвано Державною установою В ОДНОСТОРОННЬОМУ порядку у разі виявлення нею нецільового використання майна або його утримання у неналежному стані після відповідного попередження".
Саме це і відбулося. Держава розірвала договір в односторонньому порядку.
Проте УПЦ МП оскаржує правочин розірвання в суді. Чи значить це, що до рішення суду московський патріархат може перебувати в Лаврі? На думку юристів – ні!
"Якщо договором передбачено право його розірвання, а таке розірвання вже відбулося, то де-юре і де-факто це сталося. Рішення суду може, звісно, все скасувати, повернувши договір в дію. Але на сьогодні розірвання дійсне і чинне і лише рішення суду може його змінити. Втім, до рішення суду і набрання ним законної сили, приміщення мають бути звільнені", - пояснює "Апострофу" юристка, депутатка Київради Зоя Ярош.
До речі, на думку адвоката Дмитра Бузанова, в УПЦ МП як не дивно є шанси, щоб втриматися в Лаврі.
"Договір оренди як для такого об’єкту дуже простий, що дає більше можливостей для суду, - пояснює "Апострофу" Бузанов. – Наприклад, в суді можна довго з’ясовувати, що таке "утримання майна у неналежному стані". Що це означає? Я вважаю, саме з цим в суді вони будуть незгодні, і будуть доводити протилежне, що вони утримували майно в "належному стані".
Втім, поки суд не винесе ніякого рішення, УПЦ МП повинна покинути Лавру. Єдине що могло б їм дозволити залишитись – це ухвала суду про забезпечення позову. Тобто не вчиняти різких дій поки йде суперечка.
"Теоретично, судом може бути винесена ухвала і заборонено здійснювати заходи щодо виселення з приміщень, але на сьогодні про існування такої ухвали, як забезпечувального заходу, громадськості не відомо і в реєстрі судових рішень така ухвала відсутня", - додає Зоя Ярош.
"На мою думку, якщо суд дійсно забезпечить позов, то справа буде розглядатися кілька років. Якщо ж позов забезпечений не буде, то виселення буде при підтримці силових структур", - резюмував Бузанов.