RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

Митниця дала добро, але тонни гуманітарки не доїхали до військових

Митниця Фото: facebook.com/UkraineCustoms

За п’ять місяців цього року, з березня по липень, Міністерство оборони України виявило нестачу гуманітарних вантажів на 171,78 млн гривень. Не вистачає 424 транспортних засобів, 476,23 тонни товарів різних найменувань, 6,2 тонни продуктів харчування і пластикових гранул. Все це не доїхало до місця призначення і зникло десь на просторах України. Як міг зникнути гуманітарний вантаж для ЗСУ і хто має бути покарання, розбирався «Апостроф».

Нестача виявилася за результатами спільного аудиту Міністерства оборони України та Державної митної служби України. Через митницю для військових частин пройшла одна кількість вантажу і одиниць техніки за спрощеною схемою, а в підрозділи потрапило інша - значно меньша. Міноборони звернулося до правоохоронних органів для оцінки правомірності дій окремих посадових осіб за ознаками незаконного збагачення, привласнення майна та зловживання службовим становищем.

За словами тимчасово виконуючого обов'язки директора Департаменту внутрішнього аудиту МО України полковника Олександра Тітковського, основне завдання «гарантувати, що кожен елемент допомоги, від тепловізора до автомобіля, наданий волонтерами та міжнародними партнерами, надійде до наших захисників на передовій».

Товар зникає по дорозі

Як зазначили правоохоронці, до них надходять сигнали від військових про те, що гуманітарні товари, передані у військові частини, деякі командири затримують, не видають бійцям. Але траплялося, що цінні вантажі взагалі не доїжджали до в/ч або ж командири від імені частини замовляли для своїх знайомих і родичів елітні автомобілі і самі на таких їздять. Наразі розслідується не один десяток кримінальних справ, пов'язаних зі зловживанням службовим становищем та привласненням майна. Але їх не афішують силовики.

Якщо будуть знайдені докази того, що товари на більше ніж 170 млн гривень, завезені за спрощеною схемою, пішли не за призначенням, за неуплату податків в особливо великих розмірах передбачена кримінальна відповідальність. А у митниці є дані про особу, яка перевозила вантаж для ЗСУ, і ця особа понесе відповідальність, повідомили «Апострофу» в митній службі. Але головне, що у неї будуть з'ясовувати, куди поділося це майно. Якщо є акт прийому-передачі у військову частину, то перевірятимуть, чи все було доставлено. Але, як зізналися в митниці, їх іноді дивують вантажі, які везуть для в/ч. Наприклад, коли завозять Porsche Cayenne, який коштує щонайменше 70 тис. євро, для військової частини без розмитнення. Нещодавно у Львівській області викрили схему незаконного ввезення елітних авто під виглядом гуманітарної допомоги для ЗСУ. Ділки, використовуючи благодійну організацію, завозили автомобілі на пільгових умовах. У військові частини вони не потрапляли, їх продавали.

«Для того, щоб завезти товар в Україну за спрощеною схемою, людина повинна мати на руках перелік того, що необхідно в/ч. Благодійний фонд (БФ) береться це майно завезти і тоді митні органи надають волонтеру або БФ документ контролю доставки. На кордоні з’являється машина з товаром. Якщо БФ передав це майно військовій частині, тут питань немає. Ну а що далі з ним відбувається, - це вже завдання МО», – коментує «Апострофу» митний брокер Володимир Лучко.

В армії і Porsche знадобиться

Як розповідає «Апострофу» адвокат-волонтер Іван Козачук, найбільша плутанина з гуманітарною допомогою для ЗСУ була в 2022 році, коли, наприклад, якийсь автомобіль був необхідний певному підрозділу, конкретному військовослужбовцю. Тоді ніхто не знав, як правильно оформлювати документи, і відбувалася плутанина.

«Наприклад, у військовій частині служить боєць. Волонтер приганяє машину, митник запитує, куди їде авто, він говорить, що для бійця такої-то бригади, і митники оформлюють машину не на бійця, а на бригаду/військову частину. Волонтер завозить машину, передає бійцю, і вона вважається майном військовослужбовця. Але, якщо подати запит в митницю, то за їхніми документами вона буде рахуватися на бригаді або в/ч, хоча на балансі у них не стоїть», – пояснює Іван Козачук.

Водночас він вважає, що якщо у військову частину ввозиться дорогий автомобіль преміум-класу, явно не для виконання бойових завдань, це, звичайно, перебір. Але й тут ситуації бувають різні.

«Якщо командир підписав, що їм потрібно для виконання певних завдань завезти елітний автомобіль, тим більше якщо він безкоштовно їм дістався, чому не взяти?! Буває, що хтось хоче подарувати в/ч або командиру новий, дорогий автомобіль, навіщо відмовлятися», – вважає волонтер.

Versace для ЗСУ

Інша справа, коли під виглядом гуманітарки завозять брендовий одяг. Так було завжди, але оскільки для військових потреб товари завозяться за спрощеною системою оподаткування, під виглядом військових вантажів стали більше завозити товарів не для армії, а для бутиків. Але це питання до митників і правоохоронних органів, вважає адвокат.

«Все, що завозиться в Україну для потреб ЗСУ, все це повинно передаватися безпосередньо МО, будь то сукні Versace, сумочки Chanel і так далі. Цей товар не для продажу, ким би він не завозився – волонтерами чи фондами. Ось тут повинні втручатися правоохоронні органи, перевіряти», – зазначає Іван Козачук.

Митний брокер Володимир Лучко вважає, що повинен бути жорсткий контроль за військовими вантажами, але не на митниці, де нереально перевірити вміст кожної фури.

«В ідеалі, потрібно створити логістичні центри, де перевіряється вантаж. Адже можуть заявляти, що їде військовий одяг, а насправді приїде брендовий. Вже провозили брендові речі, як секонд-хенд, а сьогодні завозять як благодійну допомогу. І є кому це перевіряти, є БЕБ, є інші органи, було б бажання», – вважає Володимир Лучко.

Але після заяви МО під прес потраплять волонтери та фонди, які завозять гуманітарну допомогу для ЗСУ. При цьому, перш за все, слід питати з військових, які роблять «замовлення» на постачання товарів і вантажів.

Читайте також

Новини партнерів