З 1 листопада в Україні запроваджуються нові правила дорожнього руху. Відповідне рішення було ухвалено урядом ще наприкінці вересня. У нових правилах суттєву увагу Кабмін приділив організації велосипедного руху. Крім того, з'являться нові пішохідні переходи, нові типи доріг та чергові обмеження швидкості. Що зміниться у ПДР - дізнавався "Апостроф".
Нововведення для велосипедистів
Уряд змінив саме поняття "велосипедної доріжки". Відтепер це "доріжка з покриттям за межами проїжджої частини вулиці та (або) дороги, розміщена окремо або суміжно з тротуаром або пішохідною доріжкою, яка призначена для руху на велосипедах, та позначена дорожнім знаком та горизонтальною розміткою". Ці знаки будуть на початку та в кінці доріжки.
Також запроваджується поняття "велосипедної смуги". Це смуга для руху на велосипедах у межах проїжджої частини вулиці та (або) дороги, яка позначена дорожнім знаком та відповідною горизонтальною дорожньою розміткою.
З'являється і "велосипедний переїзд". Це місце перетину велосипедистами проїжджої частини в межах перехрестя або за ними, позначене дорожньою розміткою. При цьому "велосипедисти повинні переїжджати проїжджу частину по велосипедному переїзду", - йдеться у тексті правил.
А на ділянках руху, що регулюються світлофорами або сигналами регулювальника, велосипедисти зобов'язані підкорятися загальним правилам.
У нових правилах з'являться нові знаки для позначення велоінфраструктури. Наприклад, "Виїзд велосипедистів" на ділянках дороги, де можлива поява велосипедистів або у місцях перехрестя з велосипедною доріжкою.
Також з'являться нові знаки, що позначають спільну або суміжну доріжку для пішоходів та велосипедистів, поєднану дорогу руху автомобілів та велосипедів та знаки, що визначають напрямок руху велосипедистів.
Обмеження швидкості
Одне з найістотніших нововведень для автомобілістів – обмеження швидкості за межами населених пунктів. Так, якщо елемент дороги, що відокремлює транспортні потоки протилежних напрямків, не виділено широкою суцільною лінією 1.2, то рухатися зі швидкістю 110 кілометрів на годину водіям заборонено.
"Ви не можете їхати зі швидкістю 110 кілометрів на годину між населеними пунктами, там де немає розмітки 1.2. Раніше можна було 1.1 або 1.2. Вони відрізняються шириною: 15 сантиметрів і 20 сантиметрів. Раніше, якщо не було широкої розмітки, там швидкість повинна бути 90 кілометрів на годину. Водієві потрібно візуально визначити ширину розмітки і як можна їхати", - пояснив Апостроф TV автомобільний експерт Владислав Антонов.
Знаки, розмітка, переходи
Запроваджується поняття "діагонального пішохідного переходу". Відповідний знак застосовуватиметься на регульованих перехрестях (на яких сигнал світлофора не переводять у режим жовтого мерехтіння), де дозволено перехід по діагоналі.
До речі про нові знаки. Їх також буде більше.
Наприклад, на дорогах з'являться попереджувальні знаки про "лежачих поліцейських", місця концентрації ДТП та острівці безпеки.
За словами громадського активіста, автора проекту "Зупини лося" Костянтина Андріюка, ці знаки давно слід встановити на дорогах країни.
"Я бачив кілька відео з відеореєстраторів, де водії їхали дорогою, перед ними виникав острівець безпеки, і водій або лупив своїм авто цей острівець і у нього пошкоджений автомобіль, або вивертає кермо на великій швидкості і кудись летить", - зазначив Андріюк у коментарі Апостроф TV.
З'являються і знаки, що регламентують мінімальну та максимальну швидкість на різних смугах руху, початок і кінець зони габаритно-вагового контролю (для фур та вантажівок), а також сервісний знак, що повідомляє про те, де можна підзарядити свій електрокар.
Ще одна новація – знаки із зазначенням частот радіостанцій, які передають інформацію про дорожній рух. Втім, новація це лише для України. Адже, наприклад, у країнах Західної Європи такі знаки з'явилися ще на початку нульових.
А деякі нові знаки поки що вводять водіїв у замішання. Наприклад, знак "Платна дорога". Такі знаки повинні інформувати учасників дорожнього руху про необхідність оплати проїзду на дорозі або окремій її ділянці. При цьому знаки мають бути встановлені на в'їзді на платну дорогу, щоб водій мав можливість скористатися альтернативою та звернути на безкоштовну ділянку. Справа лише в тому, що в Україні поки що немає платних доріг.
Буде й нова дорожня розмітка. "Для позначення засобу для заспокоєння руху (лежачі "поліцейські", - "Апостроф"), виділених місць паркування вздовж доріг та наближення до кільцевої розв'язки, перед виходами з території шкіл, для позначення місця концентрації ДТП. До діючої вертикальної розмітки додається нова: жовто-червона", - зазначив перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.
Звичайно, оновлені правила, які наводять лад на дорогах, зрештою покликані знизити смертність українців у ДТП. Так, за даними патрульної поліції, з січня по вересень 2021 року порівняно з аналогічним періодом минулого року в країні на 15% зросла кількість дорожньо-транспортних пригод. І із цим треба щось робити. Проте, за словами Костянтина Андріюка, простого оновлення правил – недостатньо.
"Найголовніше, до чого ми повинні прийти, до чого Україна буде змушена прийти, це штрафні бали, які чомусь не хоче вводити наша влада. Чому у нас такі жахливі ДТП? Має бути 12 чи 24 балів. І якщо людина протягом року порушує, набирає 12 або 24 бали - у неї забирають посвідчення водія. Якщо ж людина позбавлена посвідчення водія, сідає за кермо і її ловить поліція, то ця людина повинна відповідати за кримінальними статтями", - резюмував громадський активіст.