Українські ЗМІ рясніють новинами про те, що у 2022 році повернеться техогляд автомобілів, який влада успішно ліквідувала у 2011 році. У Мінінфраструктури вже підготували необхідний законопроект, адже оцінка технічного стану авто є частиною наших зобов'язань перед Євросоюзом. Чи повернеться "годівниця" для правоохоронців, або ж на дорогах справді стане безпечніше - з'ясовував "Апостроф".
Навіщо це потрібно
Інститут техоглядів в Україні скомпрометував себе далі нікуди. Міліція просто торгувала талонами ТО без перевірки стану автомобілів. Тому у 2011 році Верховна рада скасувала ТО та водії зітхнули з полегшенням.
"Техогляд - унікальна річ в історії України. Це те, що скасували не колись, а в часи Януковича, і не через що-небудь, а через корупцію. Тобто рівень корупції був такий, що його не виходило не те що викорінити, а навіть очолити", - каже "Апострофу" адвокат, що спеціалізується на ДТП Вадим Володарський.
Залишився лише обов'язковий технічний контроль (ОТК) для вантажівок та причепів, автобусів, таксі та легкових авто, які перевозять пасажирів з метою заробітку.
Але як працює механізм обов'язкового технічного контролю – неважко дізнатися.
"У суботу, 8 січня, у Дніпрі у маршрутки під час руху відвалилося колесо"; "У Запоріжжі у маршрутного таксі на ходу відвалилося колесо і залишилося лежати на пішохідному переході" – такі заголовки практично щодня з'являються в українських ЗМІ.
Втім, за словами чиновників, обов'язковий техогляд особистих авто в Україну все ж таки потрібно повертати. Головні причини дві:
По-перше, це вимога Угоди про асоціацію з ЄС.
По-друге, "запровадження періодичних перевірок транспортних засобів на придатність до експлуатації має прямий вплив на безпеку дорожнього руху", - зазначили в Мінінфраструктури.
Що стосується європейських вимог, то йдеться про Директиву 2014/45/ЄС. Щоправда, термін її імплементації минув у 2017 році, а сама Директива перестала діяти у 2018 році.
"У нас традиції в обслуговуванні транспортних засобів дещо відрізняються від європейських, - пояснює "Апострофу" автоексперт Володимир Караваєв. – Там нікому на думку не спаде відкривати капот, щось колупати ключем. Людина завжди поїде на СТО, навіть якщо їй треба просто замінити рідину. І на СТО можна пройти техогляд".
Щодо аргументу безпеки, то, згідно з даними патрульної поліції, минулого року на дорогах України було зафіксовано 170 тисяч ДТП. З них через керування несправним автотранспортом – лише 455, або 0,2%.
"При цьому, до цієї кількості ДТП входять і колеса, які лопнули на наших ямах на дорогах, і ті несправності, які виникають раптово. Навіть якщо ми введемо техогляд для всього приватного транспорту, і він буде проходити ідеально, то його вплив на аварійність буде мізерним, в рамках статистичної похибки", - запевняє Володарський.
Крім того, саморегуляція без ТО не настільки погана.
"Говорити, що наші водії самогубці і несправним автомобілем кудись виїжджатимуть - це не так. Якщо людина збирається в далеку поїздку, вона обов'язково перевірить гальма, систему кермування, масло поміняє, якщо потрібно", - додає Караваєв.
Проте влада не залишає спроб розробити нову процедуру техоглядів.
Не перша спроба
У 2016 році в парламенті було зареєстровано відповідний законопроект, але він не витримав випробування антикорупційним комітетом. Пізніше у Мінінфраструктури пропонували ще два варіанти повернення техогляду. Найактуальніший із них датований квітнем минулого року.
Згідно з цим проектом закону, власники легкових авто, в яких не більше 8 місць для сидіння (за винятком місця водія), повинні будуть проходити перше ТО через 4 роки після першої реєстрації, а далі один раз на 2 роки. Те саме стосується і вантажівок до 3,5 тонн. А ось авто, що використовуються в таксі, мають щороку їхати на ТО.
У ході техогляду будуть перевірені гальма та систему кермування, роботу зовнішніх світлових приладів (фари та поворотники), пневматичні шини та колеса, світлопропускання скла, роботу ГБО (якщо, звичайно, воно встановлене на авто).
До речі, згідно із законопроектом проводити техогляди зможуть приватні СТО, але для цього їм потрібно буде пройти сертифікацію.
Якщо водій проігнорує проходження ТО, то законопроект передбачає штрафні санкції: 17 тисяч гривень за перше порушення та навіть позбавлення прав за повторне порушення.
Без паніки
Проте за словами заступника міністра інфраструктури Мустафи Найєма, законопроект буде переписаний.
"Всі зауваження, які були направлені до законопроекту – відпрацьовані. Тепер готуватиметься новий проект закону, тому що той законопроект був підготовлений не нашою командою. Буде інша версія. Процедура буде прописана законом", - пояснив "Апострофу" Найєм.
Коли саме з'явиться нова версія, у Мінінфраструктури не можуть сказати.
"У планах цього року розробити законопроект і надати його до Верховної ради. Далі все залежатиме від парламенту", - додав Найєм.
Втім Мустафа Найєм закликає водіїв не турбуватися та обіцяє, що повернення до старої корупційної системи не буде.
"Не треба турбуватися. Ніхто не повертатиме совкову систему техконтролю, обов'язкову для всіх. Це найголовніше. По-друге, техогляд проходитиме комерційний транспорт. Тобто той транспорт, який надає пасажирські та вантажні послуги. По-третє, техогляд буде після аварій. Це очевидно. Надалі, можливо, буде передбачено техогляд для того транспорту, який виїжджає за межі країни, оскільки європейське законодавство цього вимагає, і надалі поетапно це буде вводитися. Але це не означає, що раптово всі повинні будуть піти і, як раніше, проходити техогляди", - резюмував заступник міністра.
ТО як синонім корупції
Але за словами експертів від корупційної складової все одно нікуди не подітися.
"Корупційні схеми нікуди не зникнуть, і ми повернемося до того, що було: документи просто купуватимуться. І жоден контроль, жодне фото, жоден відеозапис тут не допоможуть. Все одно будуть знайдені варіанти, як обійти закон", - запевняє Караваєв.
Принципова відмінність усіх законопроектів влади від механізму старого техогляду у тому, щоб забрати функції ТО у правоохоронців та передати їх сертифікованим СТО. Це подається як головний антикорупційний запобіжник. Але, за словами Вадима Володарського, це не спрацює і брати хабарі стане навіть простіше.
"Це призведе до того, що до тих, хто цим займатиметься (продаж техоглядів, – "Апостроф"), неможливо буде застосувати ті статті кримінального кодексу, які регулюють відповідальність посадових осіб. З юридичної точки зору вчинення корупційних дій лише спроститься. А попит буде народжувати пропозицію. Будь-які механізми, які пропишуть як цьому запобігти, все одно обійдуть. Адже люди винахідливі", - підкреслив Володарський.
Втім на думку транспортного експерта В'ячеслава Коновалова, вихід все ж таки є.
"Нав'язування зверху – неминуче призведе до корупційних схем. Найпростіший варіант – працювати через страхові компанії. Хочеш отримати страховку – отримуй через техогляд. І не важливо, через яку компанію він проводиться. Головне, щоб це було сертифіковане СТО" , - пояснив "Апострофу" Коновалов.