Російська авіація несе безпрецедентні втрати – винищувач Су-33 розбився при здійсненні посадки на авіаносний крейсер "Адмірал Кузнєцов". Це вже друга аварія за останні три тижні на «Кузнєцова», 14 листопада в декількох кілометрах від авіаносця через технічну несправність впав у море винищувач Міг-29КР. Міноборони Росії повідомило, що причиною аварії Су-33 став обрив аерофінішера. Пізніше в Кремлі оцінили репутаційні втрати в результаті другого інциденту з російським літаком. "Це дуже напружена, складна, героїчна робота. Саме так це і треба оцінювати", - лаконічно прокоментував аварію прес-секретар президента РФ Дмитро Пєсков. Військовий експерт і блогер Олексій Арестович не виключає, що росіяни вже б і хотіли відкликати "Кузю", але не можуть це зробити чи то з причини технічної несправності авіаносця, чи то через адміністративні проблеми.
Офіційно Росія заявляє, що причина та ж, що і в історії з першим літаком, - несправність троса-фінішера. Посадка ж як здійснюється: палуба коротка, і літак чіпляється посадковим гаком за трос, який його гальмує. Таких тросів чотири, оскільки посадка дуже складна, і сучасний важкий винищувач повинен сісти в дуже вузький квадрат. Першим тросом зазвичай не вдається зачепитися, чіпляються за другий, рідше - за третій, і вже зовсім рідко - за четвертий. Якщо якийсь із них обривається, починаються ой-ой-ой які проблеми. Наприклад, якщо один літак сів і обірвав трос, наступний за ним виходить на коло, і в цей час аварійна команда, яка приймає літак на самому авіаносці, повинна замінити цей трос. У першому випадку, вона не встигла його замінити, або ж не було справного троса, літак використав паливо і впав. Як свідчать відкриті російські джерела, та ж несправність призвела вже до обриву. Тобто, літак зачепився, поїхав, потім трос обірвався, і винищувач викотився за межі палуби і потонув, а льотчик катапультувався.
По суті, росіяни втрачають другий літак, умовно, з десяти - за рахунок однієї і тієї ж поломки. Це говорить про те, що вони не тільки не були готові, коли йшли у цей похід з масою несправностей, а й не вміють застосовувати складну техніку, яка стоїть у них на озброєнні. Тобто, планування здійснювалося по-сурковськи, в сурков-стайлі: не врахували реальну військову складову, а відправили авіаносець в якості медійного проекту - для висвітлення його в ЗМІ.
Половина літаків "Кузі" взагалі діють не з авіаносця - вони прилетіли на базу "Хмеймім" і літають звідти, щоб уникнути таких-от помилок. Всього кілька літаків, які прибули на авіаносці і не уникли пригод, - це сором, далі якого вже нікуди.
І все ж у Путіна не готові відкликати авіаносець, адже це рівнозначно визнанню поразки. Крім того, не виконані якісь завдання, у тому числі внутрішні - потренуватися. Я також не виключаю, що росіяни просто не можуть цього зробити. Цілком ймовірно, що "Кузнєцов" просто поламаний і не може зробити дальній перехід. Або ж він технічно несправний, або ж вони не можуть домовитися, куди його перекинути, бо підозрюють, що він може не дійти до Північного флоту. Можливо, командування хоче викликати до нього загін кораблів супроводу, який зможе, в тому числі, його відремонтувати. У РФ розуміють, що якщо він зламається де-небудь в Ла-Манші, то це буде зовсім вже смішно. Зараз росіяни можуть домовлятися, в якій дружній порт він може зайти. Враховуючи, що країни ЄС і НАТО та й інші не хочуть приймати авіаносець, командування може досі прокладати варіанти повернення. Швидше за все, в цьому причина: Росія не може технічно та адміністративно відрегулювати питання повернення.