RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Бізнес

Антитютюнове лобі блокує ухвалення проєвропейського регулювання для галузі - ЗМІ

Впровадження в антитютюнове законодавство норм та вимог, які не передбачені європейськими директивами, може призвести до зростання обсягів контрабанди та виробництва контрафакту, втрат бюджету, робочих місць та негативно впливати на здоров'я громадян.

Такі норми намагаються провести через лояльних депутатів громадські організації, які спеціалізуються на антитютюновій тематиці, йдеться у статті РБК-Україна.

Напередодні з дослідження Українського інституту майбутнього "Україна без цигаркового диму. Чи допоможе законопроект №4358 боротися з курінням" стало відомо, що низка організацій регулярно намагаються імплементувати у законодавство більше вимог, ніж міститься у директивах ЄС та документах ВООЗ. Згідно з дослідженням УІБ, перша редакція документа мала цілу низку протиріч з Директивою 2014/40/ЄС щодо протидії куріння та Рамковою конвенцією ВООЗ щодо боротьби з тютюном. Йдеться про будь-які заборони на кшталт пачок цигарок, запровадження стандартизованої поверхні упаковки тютюнових виробів, заборону розміщувати на пачках повідомлення "про смак, запах, смако-ароматичні або інші добавки", на чому наполягали "антитабачники". За даними УІБ, міжнародні зобов'язання України не передбачають запровадження таких норм.

"Дослідження стверджують, що курці з досвідом, як правило, рідко змінюють свої звички, тому наявність або відсутність будь-яких повідомлень на пачках (включаючи навіть зміну дизайну пачок) незначно вплине на їх усвідомлений вибір", - йдеться в тексті дослідження УІБ.

Згідно з матеріалом РБК-Україна, у першій редакції проекту 4358 містилися норми про введення стандартизованої поверхні упаковки тютюнових виробів без торгового знака, та заборону упаковки сигарет зі скошеними краями, чого немає у Директиві 2014/40/ЄС. Журналісти зазначають, що ні в Директиві, ні в Конвенції ВООЗ не згадується заборона на викладання тютюнових виробів на прилавку, що автори законопроекту 4358 вважають "рекламою". Перша редакція містила і необґрунтовану заборону продажу сигарет особам до 21 року, чого немає ні Директиві, ні в Конвенції, і суперечить Конституції. Автори наголошують, що антитютюнові організації, зокрема, ГО "Життя", намагалися просунути заборони та обмеження, які не позначаються на рівні куріння, але можуть призвести до збільшення обсягів контрабанди сигарет та контрафактної продукції в Україні, що спричинить втрати бюджету.

"Шахраям куди простіше підробляти цигарки, коли можна просто міняти назву, не працюючи над різноманітними дизайнами пачки", - йдеться у статті.

Законопроект 4358 готовий до другого читання в редакції, наближеній до норм Директиви 2014/40/ЄС, хоч і не повністю відповідає її вимогам.

"Парламентарі, які працювали над документом у профільному комітеті з питань охорони здоров'я та здоров'я нації, відхилили поправки щодо надмірного тиску на бізнес, які просували представники антитютюнового лобі", - додає видання.

Найбільше грошей на користь "антитютюнового лобізму" виділяє Майкл Блумберг, який витратив на боротьбу з тютюнниками близько $1 млрд. Структури, пов'язані з The Bloomberg Initiative to Reduce (виділили у 2020 близько 10 млн грн). Як йдеться у матеріалі, лобіювання антитютюнових законопроектів є частиною КРІ для отримання грантів, незважаючи на безрезультатні спроби просунути через Раду попередні версії таких законопроектів із жорстким регулюванням.