Україна має розвивати морський експорт, робити тарифи на перевезення доступними та конкурентоспроможними, а компанії-перевізники мають бути застраховані від військових ризиків.
На важливості розвитку таких перспектив економіки України акцентує увагу інвестор, підприємець та меценат Костянтин Жеваго.
Після початку повномасштабної війни Україна запустила роботу морського коридору у серпні 2023 року. І вже у наступні 5 місяців 2023 із серпня по грудень включно Україна експортувала морем близько 13 млн тонн вантажів.
Для порівняння, лише за перші два місяці 2024 року наша державна експортувала майже 17 млн. тонн продукції морським шляхом.
"Це свідчить про перспективність цього виду перевезень і подальший розвиток морського експорту допоможе нівелювати важливість і залежність від перевезень суходолом. А відтак, Україна не буде вразлива до будь-яких блокад на кордонах з сусідніми державами, як це зараз відбувається на прикладі Польщі. Україна не буде перебувати у залежності, не буде втрачати заробіток і зазнавати збитків", – зазначає підприємець Костянтин Жеваго.
Морський експорт налагодився завдяки безпеці пересування суден, яку забезпечили міжнародні партнери. До того ж британські компанії організували для українських суден систему страхування.
Програма передбачає можливості для страхування не лише суден, що перевозять агропродукцію, а й кораблів, які везуть решту товарів – руду, сталь, верстати та багато іншого.
Якщо у жовтні 2023 ставки страхування доходили до 4% вартості всього вантажу, то в лютому цього року вартість страховки 0,75% – майже в 6 разів нижче.
"За таких умов набагато більше українських компаній шукатимуть можливості для перевезення своїх вантажів морем, а якщо врахувати факт блокади кордону з боку Польщі, то це найефективніша альтернатива. Особливо для великого бізнесу", – аналізує бізнесмен Костянтин Жеваго.
Завдяки таким підходам, Україна фактично вийшла на довоєнний рівень експорту морем. Це свідчить про великі перспективи цього виду експорту і дозволить Україні не лише укріпити економіку в умовах війни, а й створити можливості для подальшої повоєнної відбудови країни. Також це дасть можливість залучити іноземних інвесторів та не залежати від перешкод з боку сусідніх країн під час перевезень суходолом.