Проєкт наказу про уніфікацію тарифів на вантажні перевезення, який Укрзалізниця направила у Міністерство розвитку громад та територій, матиме катастрофічні наслідки для цілих галузей економіки, надходжень до держбюджету, веде до втрати робочих місць та негативно вплине на обороноздатність держави.
Про це йдеться у листі Федерації роботодавців транспорту України до очільника уряду.
«Проєктом передбачено підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення: тарифи руду та вугілля підвищуються на +19%, на кокс +12%, зернові вантажі +11%... ФРТУ категорично не підтримує підвищення вантажних залізничних тарифів, адже зараз тарифи Укрзалізниці в доларах США значно перевищують рівень до початку війни (2019-2021). Тарифи на вугілля та руду виросли більше ніж на +120%, на зернові вантажі ріст був на + 60%, і це все - з початку 2019», - зауважили у ФРТУ.
У Федерації підкреслили, що ріст тарифів став однією з причин, чому підприємства не можуть функціонувати без збитків. Зростання тарифів змушує компанії скорочувати виробничі обсяги, що призводить до зниження обсягів вантажоперевезень на залізниці та переходу на альтернативні види транспорту. Натомість, основні збитки УЗ несе не від вантажних перевезень, а від пасажирських.
«Доходи від вантажних перевезень за 2023 рік склали 74.2 млрд грн, що на 11.2 млрд грн більше, ніж у 2022, а рентабельність вантажних перевезень становила 27%. Це дуже високий показник. У першому півріччі цього року загальний дохід від вантажних перевезень збільшився на 6.5 млрд до 43 млрд грн», - наголосили у Федерації.
УЗ стикається з постійним штучним зростанням витрат: якщо у першому півріччі 2023 загальні витрати склали 40 млрд грн, то в першому півріччі 2024 — під 50 млрд грн. Зросли «інші операційні витрати» - у першому півріччі 2024 на 78% (понад 2.5 млрд грн).
«Мова йде не про створення справедливих економічних умов та сплати за фактично надані послуги монополією, а про чергове непрозоре та волюнтаристське підвищення вартості перевезень. Запровадження загального, вирівняного для всіх перевезень тарифу, який буде покривати всі понесені витрати УЗ, навіть ті, що стосуються збиткових сегментів діяльності УЗ, не пов'язаних з вантажними перевезеннями - це нонсенс. Такий підхід ігнорує різницю в реальних витратах залізниці між різними типами перевезень», - кажуть у Федерації.
Для перевезення руди потрібно менше інфраструктури УЗ, ніж для зерна, для маршрутних перевезень руди задіяно 18 залізничних станцій та 2,3 тис. км шляхів. Для перевезень зерна в збірних потягах – понад 379 станцій та більше 12 тис. км колій (80% загальної протяжності). Сортувальні станції в перевезеннях руди не задіяні, а для перевезення зерна потрібна робота біля 20 сортувальних станцій.
«Витрати на маршрутні перевезення значно нижчі, ніж на збірні поїзди. Тому тарифи мають бути диференційовані, а не уніфіковані. Досвід країн ЄС показує, що конкуренція сприяє ефективності, а монопольні тарифи встановлюються пропорційно реальним витратам, що повинно бути і в Україні. ФРТУ звертається з проханням врахувати загальний стан справ в економіці України та критичну ситуацію в основних споживачів залізничних послуг, та вжити заходів щодо зниження вантажних залізничних тарифів на 20% від поточного рівня за рахунок оптимізації витрат Укрзалізниці та вжиття заходів для відновлення та збільшення вантажної бази УЗ», - резюмували у ФРТУ.