Через вторгення рашистів не територію України та чисельні обстріли Кременчуцького нафтопереробного заводу, наша країна зіткнулася зі значними проблемами з пальним - його продають з обмеженням, ціни зросли, а на заправках утворилися величезні черги. Проблема поступово вирішується і незабаром ситуація з пальним нормалізується.
Про це інформує BBC-Україна.
Із 16 травня стали відомі нові граничні норми вартості пального: для бензину ціна не повинна перевищувати 39,86 грн/л, а для дизельного пального - 42,31 грн/л. Так, із початком гранична ціна на бензин зросла на понад 2 гривні, а на дизпальне трохи знизилася. Водночас, на преміальний бензин АЗС дозволено встановлювати ціни на свій розсуд за умови, якщо на заправці також продається пальне за регульованими державою цінами. Преміальне пальне можна продавати і без цього, але тоді ціни на нього не повинні перевищувати ті, що регулює держава, на 5%.
За словами заступника голови ОП Ростислав Шурми, поступово в Україні буде створено додатковий стратегічний запас пального, "який буде неможливо розбомбити та знищити".
"Фактично нам доводиться з нуля вибудовувати інфраструктуру постачання нафтопродуктів через наші західні кордони від наших західних партнерів", - розповів він.
Заступник голови ОП додав, що ситуація поступово нормалізується і вже зараз "обсяги імпорту збільшені у понад п'ять разів у порівнянні з тим, що було ще півтора місяця тому" і вони відповідають щоденним продажам на заправках.
В мінекономіки очікують, що вже у травні в Україну мають надійти 350 тис. тонн палива "з абсолютно нових логістичних маршрутів". А заходи, впроваджені у березні-квітні, дозволили збільшити добове ввезення пального втричі - з 4 тис. тонн до 12.
"Завдяки цьому залізницею почали завозити до України в 5 разів більше пального. У березні завезли 35 тис. тонн, у травні очікуємо 180 тис. тонн. Автомобільне завезення зросло в 15 разів - з 5 тис. до 85 тис. тонн. Річковий транспорт тепер перевозить в 5 разів більше пального порівняно з березнем - з 4 до 22 тис. тонн", - розповіла міністр економіки Юлія Свириденко.
Крім того, за її словами, можна імпортувати пальне трубопроводом з Угорщини, а на кордоні з Польщею запустили "зелену смугу" для бензовозів.
За уточненим прогнозом, в травні очікується споживання 300 тис. тонн дизелю та 120 тис. тонн бензину. Такий обсяг імпорту вже законтрактований українськими мережами, твердить міністр економіки.
Водночас урядовець визнає: аби зникли черги та дефіцит, запасів пального на АЗС потрібно щонайменше на 15 днів. А наразі пального в Україні вистачає лише на 5.
За прогнозами голови парламентського енергетичного комітету Андрія Геруса, ситуація покращиться під кінець травня.
"Кілька тижнів треба з терпінням віднестися і трошки більш економно", - сказав він.
У той же час, директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн вважає, що подолати дефіцит до кінця травня не вдасться.
"Але ті обмеження, які є, ми зможемо трошки послабити. Поки ще 2-3 тижні буде складна ситуація, - каже він. - Компанії законтрактували великі обсяги, які зараз лежать в портах і на нафтопереробних заводах Європи, але немає транспорту, щоб привезти в Україну", - зазначив він.
Разом із тим експерт вважає, що граничні ціни, встановлені урядом, нині є цілком ринковими, і "дозволяють усім працювати", тоді як 60-70 грн за літр і справді є спекулятивною ціною. Скасування державного регулювання, на думку Сергія Куюна, не зарадить: "Ціна злетить, але продукту від цього більше не стане".
У президента Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леоніда Косянчука ще песимістичніші прогнози: він вважає, що паливна криза в Україні триватиме щонайменше два місяці.
"Що таке 300 тисяч тонн нафтопродуктів в Європі законтрактовано? Ми повинні розуміти, що на сьогодні шляхи доставки залишилися лише бензовозними партіями. А якщо взяти до уваги, що у нас десь приблизно 1200 автомобілів по 30 тонн, то це два місяці, як мінімум, щоб перевезти таку кількість", - підраховує він.
Раніше ми писали, що економічно обґрунтованою вартістю бензину в умовах дефіциту палива в Україні є 40 гривень за літр.